Blijvend gerammel in bestuurdersdeur

Gege

Lid
Reeds twee maal ging mijn Superb II binnen bij de dealer om het steeds wederkerende gerammel in de bestuurdersdeur te verhelpen.
Maar helaas, gerammel is er nog steeds en is best irritant :mad: !
Volgens de dealer kent men de oorzaak, maar blijkbaar krijgt men het niet verholpen...
Iemand ervaring met dit probleem ?

Ook stelt zich een probleem met de kwaliteit van de luidsprekers van het Soundsystem (in optie). Bij lage (bass)tonen hebben de luidsprekers in de voorste deuren (vooral langs passagierszijde) last van resonantie, wat de kwaliteit van de klant alvast niet ten goede komt.
Valt hieraan iets te verhelpen ?:680:

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Mvg,

Gege.
 

ajan

Lid
Ik herken het gerammel wel, alhoewel ik het geen rammel zou willen noemen. Vooral bij drempels komt er een soort knakkend geluid uit de bestuurdersdeur. Inderdaad erg irritant. Ik heb het nog niet gemeld bij de dealer, maar dat gaat bij de komende beurt wel gebeuren.
Wat geluid betreft moet ik ook toegeven dat ik het een beetje vind tegenvallen, gezien de bombarie die er over dit soundsystem wordt gemaakt.
Laag is idd niet de sterkste kant van het systeem.
 

wimZ

Lid
Bij mij heeft de dealer een modificatie uitgevoerd aan de speakers.
Het geluid is hierdoor echt veeeeeel beter geworden.
Modificatie is door Pon afgegeven, dus zeker even naar de dealer!
Schijnt heel veel werk te zijn, maar bij bij geen renosantie meer, ook niet als het heel hard gaat.
 
Het knakkende geluid uit het portier heb ik ontdekt, want het probleem herken ik toen ik mijn auto kreeg. Gek werd ik ervan.
Het heeft me werkelijk hoofdbrekens gekost om te ontdekken waar het zit, maar het volgende is er aan de hand:

1) Pak precies in het midden de rand van je (deur) opbergvak beet en haal dit een beetje heen en weer. Je zult het knakkende geluid horen. (zie foto : rode pijl waar je het moet beetpakken)
2) Het knakkende geluid komt/ontstaat namelijk bij de onderkant van je opbergvak waar het kunststof van je bak het metaal van de deur contact. Hiervoor moet je het portier open doen en van onderen je portier bekijken.
3) Als je het portier open heb en je bekijkt het van onderen, dan zie je 2 schroeven. (zie foto : licht blauwe pijlen) Dit zijn 2 torkx-schroeven)
4) Draai deze 2 schroeven genoeg los, en zorg dat er ruimte ontstaat tussen je kunststof bak en het (metalen) portier gedeelte.
5) Precies in het midden (tussen de twee schroeven) het ik een stukje stoffen tape geplakt zodat de plastic bak het portier niet meer direct contact.
6) Dan de twee schroeven weer aandraaien, en als het goed is ben je van de knak verlost!


Over de boxen ben ik ook niet tevreden, dus een modificatie is er wel degelijk. Wordt dus tijd dat ik bij de dealer eens ga informeren.

Succes met de knak....bij mij werkt het.
 

Bijlagen

  • Knak in potier.jpg
    Knak in potier.jpg
    24,7 KB · Weergaven: 113

mvmontfoort

Nieuw lid
Ik kan het euvel ook bevestigen. Best irritant! Ik was nog niet bij de dealer geweest, maar ga je tip eens uitproberen....ik zal ook laten weten of het werkt.

Verder heb ik sinds vandaag tussen de 1700 en 200 toeren een resonantie uit het dashboard (linksvoor ongeveer) komen. Heel vervelend!

Ik ga zeker ook naar de dealer binnenkort om dit te laten nakijken en eens te informeren naar de modificatie van de luidsprekers.
 

Roel

Lid
En ik denken dat ik de enige was.
Dat wordt een recall actie :-).

Bedankt voor de tips (ook betreffende de resonantie).
 

ajan

Lid
SuperB-MH, Bedankt voor de uitgebreide beschrijving; ik ga het zeker proberen.
Ik denk van 't weekend en laat het hier zeker weten.
Thanx
 

ajan

Lid
wimZ, dat wordt een ritje naar de dealer... :-)
Heb je ook enig idee wat de modificatie inhoudt en waarom het zoveel werk is?

Gr. Arjan
 

Gege

Lid
Bedankt voor de uitgebreide tip !
Ga ik dit weekend beslist proberen.
Ik laat nog weten of het al dan niet is opgelost !

Mvg,

Gege
 

wimZ

Lid
wimZ, dat wordt een ritje naar de dealer... :-)
Heb je ook enig idee wat de modificatie inhoudt en waarom het zoveel werk is?

Gr. Arjan

Alle deurbekledingen en speakers moeten gedemonteerd worden, er worden ringen achter de speakers geplaatst, daarna alles weer monteren, maar omdat het de eerste keer was dat de dealer (van Loon Gouda) dit ging doen was hij bang dat dit een dag werk was, of dit achteraf inderdaad zoveel werk was weet ik niet.
 

___JC___

Forumguru
Wimz, een modificatie door PON afgegeven dus onder garantie? Ik heb ook wel een kraakje en rammeltje in de deuren namelijk.
 
@ moderator

Is het een idee om van dat speaker verhaal een apart topic te maken? Lijkt iets dat lang actueel zal blijven, en lijkt ook een klacht los van dat portier-gerammel.
 

Gege

Lid
Ik heb probleem afgelopen weekend proberen op te lossen zoals beschreven door Superb-MH, maar helaas, geluid is niet weg. Het was het proberen waard. Dan gaan we maar verder op zoek.

Toch bedankt !

Gege.
 

Captain Hook

Forumguru
@Gege: maar je auto is toch nog onder garantie? Dan ga je toch niet zelf zitten klooien? Laat de dealer het lekker oplossen!
 

Gege

Lid
De wagen is al twee maal een dag binnen geweest bij de dealer voor dit probleem, maar het geraakt niet opgelost.
Volgens hen zou het de stalen kabel van de deuropener zijn die voor het gerammel zorgt ??? Deze zou ontspannen geraken en zo tegen de deurbekleding rammelen. Maar ze kunnen deze niet volledig vastzetten, want dan kan je de deur niet meer openen.

Gege.
 

mvmontfoort

Nieuw lid
Hebben jullie het gekraak vooral ook tijdens het rijden? En dan met name niet op de snelweg (hoewel daar ook wel, maar minder)

Als ik de motor uit heb staan en alleen de muziek afspeel, heb ik niet of nauwelijks last van gekraak.

Het blijft lastig te lokaliseren, maar ik denk dat het echt wel de speakers zijn. Het opbergvak van de portier maakte idd ook een knakgeluid als je hem ietsjes boog, maar even los en opnieuw vastdraaien heeft dit verholpen.

Het knapperend (net als celofaan-papier) geluid blijft echter.

(Heb nog geen tijd kunnen vinden om naar de dealer te gaan)
 

Gege

Lid
Zou inderdaad ook de speakers kunnen zijn.
Deze geven ook behoorlijk wat resonantie bij lage (bass)tonen.
 

mvmontfoort

Nieuw lid
Zou inderdaad ook de speakers kunnen zijn.
Deze geven ook behoorlijk wat resonantie bij lage (bass)tonen.


Nee, het is niet de resonantie van bastonen. Ook als de speakers zacht staan, hoor ik "daar ergens" een knisperend geluid.

Het is bij mij alleen aan de passagierskant (voor). Aan mijn kant is het zoals het hoort: vrij van gekraak.
 

Gege

Lid
Ik heb de indruk dat het rammelend/knakkend geluid steeds luider wordt.
Ofwel begint het me zodanig te enerveren dat ik alleen maar DENK dat het erger is geworden.
In ieder geval ... het is er nog steeds en ik kan er maar niet de oorzaak van gevonden krijgen...
Tips & ervaringen zijn dus nog steeds welkom !

Gege.
 
Bovenaan Onderaan