Blij met trekhaak die klap opvangt van achterop komende auto

Zojuist naar de garage geweest, en monteur gaf aan indien ik geen trekhaak erop had gehad, de schade aanzienlijk zou zijn. Nu is het natuurlijk ook nog afwachten, want zodra e.e.a. eraf gaat , dan zal er meer zichtbaar worden.
 

Cordoba

Forumguru
@SkodaOctavia2013 Beterschap, en hopen dat het spoedig herstelt (en dat er niet volgende week opnieuw iemand via de achterdeur binnenkomt, herhaling voor er volledig herstel is, maakt de impact volgende keer veel erger)

Dat klopt niet. Als je een trekhaak monteert, verwijder je de stalen binnenbumper. Er blijft alleen een stukje plastic over, wat niet of nauwelijks krachten op kan vangen......
:nailbiting: Hier ben ik eerlijk gezegd nogal verbijsterd over, en ik zie ook de logica niet zo. Als een bumperbalk niet in de weg zit (en dat is meestal) waarom zou ie dan verwijderd moeten worden? Ik een enkele uitzondering zal het misschien zo zijn dat er anders geen goede montage van de trekhaak mogelijk is, maar in de meeste gevallen zit de bumperbalk boven in de bumper achter de kunststof bumperschaal.

Het risico met een trekhaak zit volgens mij als volgt in elkaar: het achterste deel van de auto (zeg maar ruwweg achter de achteras) is ontworpen als kreukelzone, en vervormt en vangt op die manier de botsingsenergie op, terwijl het restant van de auto (passagierskooi) zo een minder harde klap krijgt. Een trekhaak zit vaak vast op of vlakbij de chassisbalken net achter de achteras. Dat betekent dat juist dit versterkte deel de klap krijgt te verwerken en dat de kreukelzone grotendeels buitenspel wordt gezet. Je ziet soms zelfs dat het achterste deel van de auto (de kreukelzone) in perfecte staat is, en juist voor de bevestiging van de trekhaak is de bodem opgefrommeld.
 

Cordoba

Forumguru
Zojuist naar de garage geweest, en monteur gaf aan indien ik geen trekhaak erop had gehad, de schade aanzienlijk zou zijn. Nu is het natuurlijk ook nog afwachten, want zodra e.e.a. eraf gaat , dan zal er meer zichtbaar worden.

Dat wordt wel vaker gezegd, maar een monteur heeft weinig sterkteleer/mechanica-berekeningen in zijn opleiding gehad, dus vooral een gevoelsmatige opmerking. Een beetje vergelijkbaar met mensen die SUV-rijden vanwege de veiligheid: het gevoel is wel dat een SUV sterker en dus veiliger is, de cijfers geven juist aan dat inzittenden van een SUV aanmerkelijk meer risico lopen bij een ongeluk dan een 'gewone' auto.
 
Je bent van achteren aangereden, bezoek a.u.b. je huisarts en laat een dossier opbouwen, als de klap hard genoeg is geweest kun je hier weken, maanden, jaren later alsnog op gaan reageren, dit niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk, let er s.v.p. ook op dat je geen documenten van de tegenpartij tekent waarmee je afstand doet van je recht op aansprakelijkstelling.
 

andrehj

Forumguru
:nailbiting:Hier ben ik eerlijk gezegd nogal verbijsterd over, en ik zie ook de logica niet zo. Als een bumperbalk niet in de weg zit (en dat is meestal) waarom zou ie dan verwijderd moeten worden? Ik een enkele uitzondering zal het misschien zo zijn dat er anders geen goede montage van de trekhaak mogelijk is, maar in de meeste gevallen zit de bumperbalk boven in de bumper achter de kunststof bumperschaal.
Bij alle O2's en S2's (van andere auto's ken ik de trekhaken niet) moet je een stalen binnenbumper verwijderen om de trekhaak te kunnen monteren. De dwarsbalk van de trekhaak komt dan op precies dezelfde plek als de oude stalen binnenbumper. Waarom dat zo is weet ik niet.
Het risico met een trekhaak zit volgens mij als volgt in elkaar: het achterste deel van de auto (zeg maar ruwweg achter de achteras) is ontworpen als kreukelzone, en vervormt en vangt op die manier de botsingsenergie op, terwijl het restant van de auto (passagierskooi) zo een minder harde klap krijgt. Een trekhaak zit vaak vast op of vlakbij de chassisbalken net achter de achteras. Dat betekent dat juist dit versterkte deel de klap krijgt te verwerken en dat de kreukelzone grotendeels buitenspel wordt gezet. Je ziet soms zelfs dat het achterste deel van de auto (de kreukelzone) in perfecte staat is, en juist voor de bevestiging van de trekhaak is de bodem opgefrommeld.
Dat klopt. Nog een toevoeging. Zonder trekhaak zit een deel van de kreukelzone in de achterkant van de auto en een deel in de binnenbumper. Met trekhaak heb je geen binnenbumper meer en overbrugt de bevestiging van de trekhaak grotendeels de interne kreukelzone.
Edit: In dit topic staan plaatjes van hoe het bij een Fabia (Greenline Combi) zit. Vergelijkbaar met een S2 en O2, want ook daar komt de trekhaak i.p.v. de binnenbumper.
En in dit topic nog een foto van zo'n binnenbumper.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik zie nu de foto's en zo te zien is de vervanging gewoon een andere bumperbalk met de trekhaakbevestiging als extra ten opzichte van de standaard. Ik ging uit van wat ik vroeger wel gezien heb: een soort H die links en rechts met grote bouten onder de auto werd geschroefd, deze versie lijkt verder voorbereid bij het ontwerp.
 

Atria

Actief lid
Ik heb hetzelfde paar jaar geleden gehad met een Skoda Fabia, na controle bleek alles OK, maar na 1000 km met een caravan aan de haak ging de trekhaak loszitten op de bevestigingen aan de kokerbalken van de auto. Optisch was er niks te zien. Na vastzetten van de haak begon hetzelfde na 500 km weer te bewegen.
 

hemi24

Forumguru
Een trekhaak zal de krachten altijd anders verdelen dan de binnenbumper, alleen al om het feit dat de bevestigingspunten 9 van de 10 keer anders zijn gepositioneerd (bijvoorbeeld O2 en S2).
 
Bovenaan Onderaan