Blij met trekhaak die klap opvangt van achterop komende auto

Goh wat ben ik toch blij dat ik de afneembare trekhaak er toch op heb laten zitten. Ipv netjes op te bergen in de kofferbak. Vanmiddag helaas van achter aangereden, en trekhaak heeft de grootste klap opgevangen.
Morgen maar eens gaan bellen en afspraak maken , achterklep beschadigd, parkeersensoren beschadigd, bumper en trekhaak. Hopelijk kunnen ze goed onder de auto kijken , of er niet nog meer schade is.
Achteroprijdende persoon, nog geen sorry..... Moeten weer een hoop regelen en hier zit ik niet op te wachten. Maar blij met mijn trekhaak :-)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar... wees erop bedacht dat de niet direct zichtbare schade nog behoorlijk kan tegenvallen.

Die trekhaak zorgt er namelijk voor dat de als kreukelzone bedoelde delen van je bodemplaat mooi versterkt zijn - met als belangrijkste neveneffect dat de bodemplaat zeer waarschijnlijk daarvóór in meerdere of mindere mate is opgefrommeld.
De botsingsenergie moet tenslotte érgens blijven...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@SkodaOctavia2013 Ik hoop dat je/jullie er in elk geval zonder kleerscheuren zijn afgekomen, en niet morgen of na een paar dagen allerlei lichamelijke klachten krijgen.
Zoals Canon-Eye ook al aangeeft, is de kreukelzone door de trekhaak voor een groot deel buitenspel gezet. Dit betekent ook dat je als inzittende een grotere klap krijgt, en dat er mogelijk van alles krom is onder de auto. Als portieren nog precies zo openen als voor de klap (dus zelfde naden, en niet moeilijker openen of sluiten dan voorheen) heb je een indicatie dat het mee kan vallen. Als portieren, of dak lastig openen of sluiten of afwijkende kieren hebben, dan is dat vaak een teken dat de boel krom is.
 

Schippersss

Forumguru
Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar... wees erop bedacht dat de niet direct zichtbare schade nog behoorlijk kan tegenvallen.

Die trekhaak zorgt er namelijk voor dat de als kreukelzone bedoelde delen van je bodemplaat mooi versterkt zijn - met als belangrijkste neveneffect dat de bodemplaat zeer waarschijnlijk daarvóór in meerdere of mindere mate is opgefrommeld.
De botsingsenergie moet tenslotte érgens blijven...
Dit verhaal ken ik bevestigden. Enige tijd terug bij een kennis ook gebeurd. Na inspectie bleek deel van het carrosserie verwrongen te zijn, conclusie: Total los. Auto van 2,5 jaar oud.
 

Spoetnik

Forumguru
Als ik dit dan lees zou het niet uitmaken of de afneembare haak er wel op zit of niet ?? Kreukelzone kan beschadigen met normale haak maar ook met afneembare haak waar de kogel niet op zit.
 

turboturbo

Forumguru
Jawel, maakt wel uit: indien de trekhaak niet aanwezig is op moment van impact blijft de bumper de eerste en belangrijkste kreukelzone.
En niet zozeer de balken onderop de auto waar de trekhaak aan vast zit.

Als ik me niet vergis.

Bovendien: de trekhaak heeft maar een klein oppervlak en dus maar weinig om de krachten op te verdelen. Denk aan het principe van een naaldhak die putjes in de vloer maakt: als iemand van 70KG op een relatief klein oppervlak staat, is de druk per cm2 vele malen groter, dan dat die persoon met volledige schoenzool op diezelfde ondergrond staat.

De bumper heeft vele malen meer oppervlak op de krachten op te vangen.

Of pas ik dit principe verkeerd toe? De meer technisch onderlegde leden kunnen dit vast beter uitleggen.
 

Spoetnik

Forumguru
Dan zou je bij een lichte tik betere de haak erop kunnen hebben maar bij een zwaardere aanrijding ben je de sjaak en ligt je bumper in puin maar ook de kreukelzone van de bodemplaat.
 

micky

Forumguru
Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar... wees erop bedacht dat de niet direct zichtbare schade nog behoorlijk kan tegenvallen.

Die trekhaak zorgt er namelijk voor dat de als kreukelzone bedoelde delen van je bodemplaat mooi versterkt zijn - met als belangrijkste neveneffect dat de bodemplaat zeer waarschijnlijk daarvóór in meerdere of mindere mate is opgefrommeld.
De botsingsenergie moet tenslotte érgens blijven...
Idd ik had hem er liever niet op gehad bij een aanrijding de auto is ontworpen om een klap op te vangen en de energie te verdelen, een trekhaak niet.
Eigenlijk liever dus helemaal geen trekhaak, dus ook de stangen niet..
 

Canon-Eye

Forumguru
zou het niet uitmaken of de afneembare haak er wel op zit of niet
Bij een stevige klap hangt het er in de eerste plaats nogal vanaf op welke hoogte boven de straat je wordt geraakt. Bij een afgenomen trekhaak zou de achterligger er overheen kunnen schieten.
Maar: ook dan is de bodemplaat nog steeds een integraal onderdeel van de doos-achtige constructie als geheel die zoveel mogelijk botsingsenergie moet absorberen. Dus als die bodemplaat min of meer onvervormbaar is gemaakt door de trekhaakbasis, dan heeft dat onvermijdelijk een negatieve invloed op de werking van de kreukelzone.

Bovendien: de trekhaak heeft maar een klein oppervlak en dus maar weinig om de krachten op te verdelen.
Dit is vooral het probleem van degene die bij je op bezoek komt. Had-ie maar afstand moeten houden... :pardon:

Trekhaken zijn in het algemeen erg stevig en vervormen dan ook niet snel, dus als er een grote knal tegenaan wordt gegeven dan planten die krachten zich voor het overgrote deel voort naar de bevestiging aan de bodemplaat/kokers. Door hun stevigheid houden ze die bodemplaat ook nog eens behoorlijk in model en dáárdoor krijg je het effect dat de koets ergens anders gaat opfrommelen, zoals eerder beschreven.

Trekhaken zijn heel erg nuttig om schade's op parkeerplaatsen te voorkomen. En ook op drukke veerdiensten, weet ik uit ervaring: er was ooit een tijd dat ik dagelijks via het veer bij Maassluis naar Europoort heen en weer reed, inplaats van 35 km om te rijden door de Beneluxtunnel, die nog een gulden per keer kostte ook. Ondanks een witte dop op de haak waren er toch erg veel mensen die de neus van hun auto slecht konden inschatten. Als ik dan weer eens een duwtje voelde, bleef ik rustig m'n krant lezen. Hoefde niet uit te stappen om te kijken of ik schade had.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Een afneembare trekhaak mag niet gemonteerd zijn als je zonder aanhanger rijdt.!!
Of het wettelijk niet mag dat weet ik niet zeker maar verzekeringsmaatschappij kan je het behoorlijk lastig maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een afneembare trekhaak mag niet gemonteerd zijn als je zonder aanhanger rijdt.!!
Interessant - maar daar zou ik dan toch wel enige onderbouwing van willen zien.
Een wettelijk voorschrift als dat bestaat, of bij gebrek daaraan toch wel minstens een polis-uittreksel waarin dit uitdrukkelijk wordt bepaald.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij heeft Skoda-MAN gelijk en schrijft de wet voor dat je de niet gebruikte uitstekende delen aan een voertuig dient te verwijderen indien deze demontabel zijn.
Dit geldt dan vanzelfsprekend ook voor dakdragers en trekhaken...

Artikel 5.18.8
1.
De lading van voertuigen en verwisselbare uitrustingsstukken mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
2.
Onverminderd het eerste lid moeten uitstekende delen van verwisselbare uitrustingstukken, die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.
3.
Het bepaalde in het eerste en tweede lid is niet van toepassing op lading, verwisselbare uitrustingsstukken of delen daarvan die zich hoger dan 2,00 m boven het wegdek bevinden.
4.
Geen deel van de buitenzijde van verwisselbare uitrustingsstukken mag zodanig zijn bevestigd, beschadigd, versleten of door corrosie zijn aangetast, dat gevaar bestaat voor losraken.
 

Cordoba

Forumguru
@hemi24 Volgens mij een kwestie van interpretatie: een trekhaak wordt niet als scherp gezien, zoals bijvoorbeeld uitstekende achterspoilers vaak wel zijn. Daarnaast is het zo, dat de kans dat mensen achter de trekhaak blijven hangen erg klein. Ook staat er in je tekst het woord "aanzienlijk" en ik denk dus dat vergroting van letsel door een trekhaak, zeker niet als aanzienlijk mag worden aangemerkt.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mijn vorige auto (Yeti) was ik ook wel blij met de trekhaak.Was verkeerd gereden en wilde keren en moest eerst een stukje achteruit. Een Golf GTI wilde kennelijk nog even snel achter mij langs, maar niets van gezien (dode hoek). Raakte hem vol op de achterbumper met de trekhaak. Die bumper lag er deels af, ik had niets
 

Canon-Eye

Forumguru
Dit geldt dan vanzelfsprekend ook voor dakdragers
Dakdragers zijn doorgaans ook niet als "scherp" te klasseren en bovendien zul je daar bij een botsing niet snel "het letsel aanzienlijk mee vergroten", want voordat je daar als fietser of voetganger mee in aanraking komt heb je sowieso al (zeer) aanzienlijk letsel opgelopen.
die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten
Dat de aanwezigheid van een trekhaak je eigen letsel aanzienlijk (het kan 't verschil zijn tussen wel of geen whiplash) kan vergroten telt dus ook niet mee...
 

andrehj

Forumguru
Jawel, maakt wel uit: indien de trekhaak niet aanwezig is op moment van impact blijft de bumper de eerste en belangrijkste kreukelzone.
En niet zozeer de balken onderop de auto waar de trekhaak aan vast zit.
Dat klopt niet. Als je een trekhaak monteert, verwijder je de stalen binnenbumper. Er blijft alleen een stukje plastic over, wat niet of nauwelijks krachten op kan vangen. De krachten worden bij een botsing nu opgenomen door de stalen dwarsbalk van de trekhaak, die ergens onder de auto in de langsbalken is gemonteerd.
Of je dus de haak wel of niet gemonteerd hebt, maakt voor jou niets uit, voor de tegenpartij echter wel, want zonder haak heeft die wat minder snel een lekke condensor en/of radiator.
 

andrehj

Forumguru
@hemi24 Volgens mij een kwestie van interpretatie: een trekhaak wordt niet als scherp gezien, zoals bijvoorbeeld uitstekende achterspoilers vaak wel zijn. Daarnaast is het niet zo, dat de kans dat mensen achter de trekhaak blijven hangen erg klein. Ook staat er in je tekst het woord "aanzienlijk" en ik denk dus dat vergroting van letsel door een trekhaak, zeker niet als aanzienlijk mag worden aangemerkt.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb dan ook nog nooit gehoord dat een afneembare trekhaak afgenomen moet worden als deze niet wordt gebruikt.
 

Beun12

Forumguru
Ook onze trekhaak heeft voor een paar maanden terug in Enschede als auto stopper gefungeerd,
achterop komende auto had niet gezien dat wij en de auto's voor ons moesten stoppen voor het rode licht.
 
@SkodaOctavia2013 Ik hoop dat je/jullie er in elk geval zonder kleerscheuren zijn afgekomen, en niet morgen of na een paar dagen allerlei lichamelijke klachten krijgen.
Zoals Canon-Eye ook al aangeeft, is de kreukelzone door de trekhaak voor een groot deel buitenspel gezet. Dit betekent ook dat je als inzittende een grotere klap krijgt, en dat er mogelijk van alles krom is onder de auto. Als portieren nog precies zo openen als voor de klap (dus zelfde naden, en niet moeilijker openen of sluiten dan voorheen) heb je een indicatie dat het mee kan vallen. Als portieren, of dak lastig openen of sluiten of afwijkende kieren hebben, dan is dat vaak een teken dat de boel krom is.
Hoi, last van nek/schouderpijn, rustig aan en goed in de gaten houden. Portieren etc zijn nog goed in tact.
 
Bovenaan Onderaan