Blauwe haai....vlak onder de kust in de vrije natuur!

dirkie996

Forumguru
Is Dacia nu het "nieuwe" Skoda? Of zijn ze die fase ook al voorbij en worden ze net als Skoda, al serieuser genomen?:pieker::D
 

B.Stuurder

Forumguru
Klopt, veel elementen van Renault zitten in deze auto, eigenlijk net als bij Skoda VW en Audi onderdelen worden gebruikt. Alleen had Skoda wel de naam maar ik heb de indruk dat bij de modellen nooit op kwaliteit is beknibbeld, zodat het altijd solide auto's waren vanaf het moment dat VW ze had ingelijfd. Dat is bij de Dacia niet zo kan ik vertellen, ik heb een Logan MPV gereden als vervangende auto en dat is echt een koekblik, met alle respect natuurlijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik heb een Logan MPV gereden als vervangende auto en dat is echt een koekblik
Ze zijn inderdaad erg basic uitgevoerd - dat kan ook niet anders voor die prijs.

Maar qua essentiële techniek?
We hebben 2x 10 jaar ervaring met Renault Twingo's, technisch simpele auto's met als gróót voordeel daarvan dat het in de praktijk toch behoorlijk betrouwbare, bewezen techniek betreft.
We hebben er geen problemen mee gehad en die zou ik bij de Dacia's ook niet meteen verwachten - er zitten immers niet al die elektronische fratsen op die het leven comfortabeler heten te maken (zolang ze het doen). En wat er niet op zit, kan ook niet kapot.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ze zijn inderdaad erg basic uitgevoerd - dat kan ook niet anders voor die prijs.

Maar qua essentiële techniek?
We hebben 2x 10 jaar ervaring met Renault Twingo's, technisch simpele auto's met als gróót voordeel daarvan dat het in de praktijk toch behoorlijk betrouwbare, bewezen techniek betreft.
We hebben er geen problemen mee gehad en die zou ik bij de Dacia's ook niet meteen verwachten - er zitten immers niet al die elektronische fratsen op die het leven comfortabeler heten te maken (zolang ze het doen). En wat er niet op zit, kan ook niet kapot.
Dat klopt ja. Zo'n Logan is net een opgeblazen Twingo als je er in zit, dezelfde bedieningselementen en een aftermarket navigatie. En alles werkt, alleen geen Freude am Fahren wat mij betreft, daar ben ik dan wel gevoelig voor.
 

leon-cupra

Forumguru
Denk het grote verschil tussen skoda en dacia is dat je bij de eerste skoda's heel veel kreeg voor weinig geld en daarbij konden ze uitpakken met de vw-onderdelen wat toen stond voor absolute kwaliteit. Een dacia is weinig betalen voor weinig te krijgen (uitgezonderd van het volume) en daarnaast moeten uitpakken met renault onderdelen?? Daar overtuig je de grote massa niet mee. Dus dacia zal nooit worden wat skoda ondertussen is geworden.
 

vleier

Forumguru
Zeg nooit nooit. Maserati was ooit ook bijna failliet en fiat een van de grootste racemerken ter wereld. Daarnaast was lancia een merk met een geschiedenis in de rally en de laatste 2 jaar gewoon een chrisler met een ander logo
 
Daar overtuig je de grote massa niet mee.
Zou het? Weet de actuele cijfers niet, maar in de eerste 4 jaar productie heeft Dacia 1 miljoen Dusters afgeleverd. En dat is nu 3 jaar geleden, dus zullen nu de 2 miljoen wel benaderen. In de landen met iets meer hoogteverschillen dan de Brienenoordbrug is de 4x4 erg populair.

Ik heb juist de indruk dat de opkomst van Dacia nu sneller gaat dan Skoda destijds. Als je vader je in mijn basisschooltijd met een Favorit kwam ophalen werd hij door de andere papa's toch een beetje meewarig aangekeken. Heb niet de indruk dat zo'n imago nu nog in die mate aan een Dacia kleeft
 

philippe bakker

Forumguru
Zou het? Weet de actuele cijfers niet, maar in de eerste 4 jaar productie heeft Dacia 1 miljoen Dusters afgeleverd. En dat is nu 3 jaar geleden, dus zullen nu de 2 miljoen wel benaderen. In de landen met iets meer hoogteverschillen dan de Brienenoordbrug is de 4x4 erg populair.

Ik heb juist de indruk dat de opkomst van Dacia nu sneller gaat dan Skoda destijds. Als je vader je in mijn basisschooltijd met een Favorit kwam ophalen werd hij door de andere papa's toch een beetje meewarig aangekeken. Heb niet de indruk dat zo'n imago nu nog in die mate aan een Dacia kleeft
Ik zit maar te wachten op de duster gti :)
 

vleier

Forumguru
ik moet zeggen die onderste is wel vet. vooral die schijnwerpers.
Was dat niet wat voor jou geweest.
Daar kun je ook vast wel je voeten op de dash kwijt
 
Bovenaan Onderaan