Binnenverlichting (en even voorstellen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Afrit13

Forumguru
Allereerst even voorstellen! Ik rij sinds half januari in een Fabia hatchback 1.4 mpi van 2000. Kilometerstand iets meer dan 40.000 km en van binnen en van buiten in zeer goede staat. Kleur is donkergroen metallic.

Daarvoor reed ik in een VW Polo coupe uit 1993 dus vergeleken daarmee rij ik nu in een nieuwe auto. De Polo had er zo'n 250.000 trouwe kilometers op zitten, dus het afscheid moest er een keer komen.
bye.gif

Dus na zoeken, wikken en wegen besloten om een Skoda Fabia te kopen. Gekocht bij een Opel-garage met netjes een half jaar garantie. Bij de eerste ritjes al wat kleine dingetjes geconstateerd:
- standaard kraakje in het midden van het dashboard (opgelost met hetgene wat ook van dit forum had gelezen
xyxthumbs.gif
)
- afgebroken lamel van de meest rechter ventilatierooster (wordt vervangen)
- tikje in het mechanisme van de middeltje ventilatierooster (is vervangen)
- gebruikershandleiding ontbrak (is netjes besteld)
- beide gasdrukveren lekken (worden vervangen)
Allemaal kleinigheidjes en makkelijk op te lossen.

Maar nu is er nog één kleinigheidje dat ze samen met de Skoda-garage (nog) niet opgelost hebben. Als ik de sleutel uit het contact haal zou mijn interieurberlichting aan moeten gaan, maar dat doet ie niet (pas als ik de deur open doe).... maar héél af en toe doet ie het wel
confused.gif

Eerste oplossing was: comfortmodule vervangen. Maar dat heeft het probleem niet verholpen. Nu kwam de Skoda garage met de gedachte dat het kwam door de autoradio (die de Opel-garage bij aankoop heeft aangesloten dus ook hun probleem).

Maar is er iemand die met een Sony autoradio een vergelijkbaar probleem heeft (gehad)? Dit type autoradio heb ik:
Sony CDX-GT414U

De radio zit gewoon aangesloten via de normale ISO-stekkers. En ook als de radio uit staat (en zonder frontje) dan werkt de binnenverlichting niet. Dus ik denk niet dat dat het probleem is.

Maar alle tips zijn verder welkom.

Groeten, Afrit13

Okki

Forumguru
Welkom.

Het lijkt mij heel erg sterk als het iets met de radio van doen heeft. Wel of geen radio en welk merk: dat mag niets uitmaken.

ps: leuke avatar !

Afrit13

Forumguru
Het lijkt mij ook sterk. Dus dit weekend haal ik de radio er even uit en kan ik dat ook uitsluiten.

EdK

Forumguru
Ik denk niet dat het volgende het probleem zal veroorzaakt hebben maar misschien kun je er toch wat mee !!
Toen ik mijn Fabia ( model 2005 Combi ) 2 jaar terug kocht wou ik mij radio ( pioneer 4200 serie ) zelf inbouwen wat ik ook aan skoda dealer te kennen gaf. Waarop een van de monteurs zei, dat is goed maar dan haal ik even 2 draadjes los in de ISO stekker want anders bestaat de kans dat je andere elektronica van de wagen beschadigd !!
Vraag me alleen niet welke 2 draden hij heeft losgehaald want dit weet ik echt niet meer !! en kan t ook niet meer controleren omdat ik deze fabia 2 weken tereug heb ingeleverd en mijn Roomster heb meegekregen !!

Trouwens welkom op het forum !

mvg,

EdK

Okki

Forumguru
Mmmh, heerlijk die moderne electronica!

en die snelle reactie's: het lijkt wel WikiSkoda !

Michel

Forumguru
Allereerst welkom op dit forum.

Het klinkt op het eerste gezicht vreemd dat een radio roet in het eten kan gooien, maar op één van de andere forums over Skoda's meende ik eens iets te hebben gelezen over vreemde storingen die zouden kunnen optreden als de radio verkeerd wordt aangesloten in een Fabia. Ik heb even gezocht en hierbij de link:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=296&i=10822&t=10815

Hopelijk kom je er iets verder mee. Succes!

@ EdK: Je was me net voor
grin.gif

Afrit13

Forumguru
Iedereen bedankt voor de bijdrages. Als ik het goed begrijp moet er iets aangepast worden in ISO-stekker van de auto. Aangezien de Opel-garage de radio heeft ingebouwd moeten zij dat maar lekker met de Skoda-garage uitvogelen welk draadje het precies is. En als er daardoor iets van de electronica beschadigd is dan vervangen ze het maar.

Ik zal ze deze informatie in ieder geval meegeven. Je moet die mensen toch ook een beetje helpen.

Jpoers

Lid
Staat mij inderdaad ook iets van bij dat de radio anders is aangesloten, heb er een tijd terug een nieuwe ingeduwt en tot mijn verbazing zaten er inderdaad 2 kabels los, verder geen aandacht aanbesteed. Nu weet ik ook waarom dat misschien gedaan is.

Moet eerlijk toegeven dat ik nooit op mijn lampje gelet heb wanneer het precies aangaat, sleutel uit contact en deur openen gebeurt meestal in een vloeiende beweging
baby012.gif

Fabia

† In Memoriam
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Afrit13</font><hr />

Maar nu is er nog één kleinigheidje dat ze samen met de Skoda-garage (nog) niet opgelost hebben. Als ik de sleutel uit het contact haal zou mijn interieurberlichting aan moeten gaan, maar dat doet ie niet (pas als ik de deur open doe).... maar héél af en toe doet ie het wel
confused.gif

[/ QUOTE ]

Dat probleem ken ik, daar had mijn vorige Fabje uit 2001 ook last van. Soms wel en soms niet. Ik heb het maar zo gelaten. Gelukkig doet het in mijn huidige Fabje het wel.

EdK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Michel</font><hr />

@ EdK: Je was me net voor
grin.gif

[/ QUOTE ]

Tja 1 moet de eerste zijn en dit keer was ik het, maar jij mag de volgende keer de eerste zijn hoor !!

473.gif

FAB_ulous

Nieuw lid
Hier nog een link over de ISO connectors
Er staat idd dat bij Skoda de oranje (gele), permanente 12V in en de rode, geschakelde 12 V in gewisseld moeten worden tov de ISO connector.
Over het loskoppelen van 2 draden heb niets gevonden

skodaad

Nieuw lid
Ik heb dezelfde Sony radio. Het isoleren van die draadjes is bij het aansluiten van deze radio niet nodig. In de stekker van de radio zijn slechts 4 aansluitingen van de isostekker bedraad (+, massa, acc. aansluiting en elektrische antenne. Bij mij werkt de binnenverlichting correct. Soms gaat het niet aan als ik de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling gebruik. Bij nogmaals duwen doet hij het weer. Dit euvel was voor vervanging van de radio ook al aanwezig. Kort samengevat: de elektronika is gevoelig voor kuren.

FAB_ulous

Nieuw lid
hee, de link komt niet mee...nog maar een keertje
http://www.12vhifi.nl/isoconnectors.html

Ik heb trouwens ook problemen met mijn binnen verlichting. Die gaat ook niet aan. Wanneer ik de auto open met de afstand bediening en ik rijd niet meteen weg, sluiten de deuren zich. Terwijl ik in de auto zit. Volgens mijn registreert hij niet dat de deuren open zijn geweest.

kane

Nieuw lid
Het omwisselen van de gele en rode draad zorgt ervoor dat de radio zijn instellingen onthoudt als het contact uit staat. De draad op pin 5 in dezelfde ISO connector is aan de auto kant voor het alarm (12v als het contact uit staat) en aan de radio kant voor de elektrische antenne (12v als de radio aan staat). Het kan niet echt kwaad deze aangesloten te laten maar het is ook niet echt logisch. Pin 3 is aan de auto kant voor diagnose. Aan de radio kant wordt ie vaak niet gebruikt (dan maakt het aansluiten niets uit) maar bij sommige radios wordt hij gebruikt om iets aan te sturen. In dat laatste geval kan het weldegelijk kwaad.

Samengevat: In ISO blok A pin 4 en pin 7 omwisselen. Pin 3 en 5 loshalen en isoleren.

isoa1.gif

Omdat ik niet in de standaard ISO connectors van mijn auto wil knippen, heb ik een ISO verlengkabel gekocht en daar de draden van doorgeknipt. Deze zit tussen de auto ISO aansluitingen en de radio.

FAB_ulous

Nieuw lid
Dan zijn we daar uit....maar heeft iemand nog tips over de eigenlijke vraag van dit topic? De niet werkende binnenverlichting ?

FAB_ulous

Nieuw lid
Ik heb gisteren de Skoda dealer gebeld en het is waarschijnlijk de unit die registreert dat het portier open dan wel dicht is. Kosten 112euro montage 2 uur 140euro. Totaal 252euro !!

FAB_ulous

Nieuw lid
Ik heb de reparatie uiteindelijk bij een universele garage laten uitvoeren. Dat scheelde me 85 euro. De portierbekleding moest er toch af, dus meteen maar even goed afgekit.
wink.gif

Afrit13

Forumguru
Nou, vandaag stond m'n Skoda dus voor de 4e keer voor de binnenverlichting bij de Opel garage. Dus samen met de Skoda-dealer hebben ze de oplossing gevonden:
Blijkbaar had de Skoda-garage bij het vervangen van de Comfortmodule een programmeerfout gemaakt....
ahum.gif

Maar goed.... nu doet ie het dus wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan