Binnenventilator Skoda Fabia werkt niet

Beste leden,

Sinds 3 weken trotse eigenaar van een Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline uit 2010 met 97000 op de teller.
Gisteren werkte helaas de binnenventilatie niet meer. Er werd geen lucht uitgeblazen op geen enkele stand.
Heb de zekeringen nagekeken, echter die waren allemaal intact. Nu las ik iets over de voorschakelweerstand van de aanjager, echter dan zou de aanjager in stand 4 het wel doen. Bij mij werkt geen enkele stand.

Hoe kan ik achterhalen of het 100% zeker die weerstand is en niet de aanjager zelf?
Of wordt dit probleem ergens anders door veroorzaakt?

Verder lijkt er iets licht te brommen achter het bedieningspaneel van de aanjager, zowel op contact als bij draaiende motor.

Wie heeft er goede raad?
 

Cordoba

Forumguru
Bij de Fabia I (tot 2007) kun je makkelijk het dashboardkastje verwijderen, om snel de ventilator te bereiken, als dat bij de Fabia II ook zo makkelijk gaat, even dashboardkastje verwijderen en dan kun je direct bij de ventilator om te meten, en er eventueel als test even rechtstreeks 12V op te zetten.
 
Hallo Cordoba, dank voor je reactie. 12 V erop zetten ga ik eerst proberen. Moet nog wel even kijken of ik daar van onderuit het dashbordkastje bij kan.
Heb je misschien een elektrisch schema van de aanjager?

Gr Pieter
 

Monteurtje

Forumguru
Het is handig als je even vermeldt of je handbediende airco/kachel of een automatische, een met display.
 

Monteurtje

Forumguru
Dan kun je het beste eerst even laten uitlezen. Bij een automatische zit niet een standaard voorschakelweerstand. Maar een regelaar. Zit wel op dezelfde plek.
Zal je beetje voorbereiden. Als die regelaar of de aanjager defect is, moet het dashboard eruit. Valt mee hoor.
Daarom is uitlezen de eerste stap.
 
Vandaag laten uitlezen, geen storing gevonden... Het is denk ik een automatische, climatronic staat erop.

Heb de airbag er wel uitgehaald en zie iets wat de regelaar zou moeten zijn zitten, zie foto.
Ik wil echter de aanjager eens op 12v aansluiten, maar kan de stekker niet vinden. Heeft iemand een elektra schema met draadcoderingen?
Kan het niet aan het bedieningspaneel van de climatronic liggen?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    984,2 KB · Weergaven: 152

Joske

Forumguru
een elektroschema moet ik wel kunnen vinden voor jou :)

juist nog even alle belangrijke info op een rijtje zetten:

bouwjaar, type, en liefst een motorcode (in principe weet ik wel genoeg met de 1.2TDI GL maar werkt makkelijker :) )
 

Joske

Forumguru
Ok, morgenvroeg kan ik dit even rustig bekijken in Elsawin, ik kom er morgen op terug (hopelijk met een juist schema bij de hand ;) )
 

Monteurtje

Forumguru
De stekker zit ongeveer achter het grote dashboardkastje. Kapje aan de zijkant loshalen of via de onderkant proberen of je erbij kan.
 

Cordoba

Forumguru
@Fabiaps Door 12V op de ventilator te zetten en alle regelelectronica te omzeilen, weet je direct of het in de motor van de ventilator zelf zit, of dat er in de aansturing daarvoor iets fout zit (bijv. bedieningspaneel).
 
Dank je Joske, wacht ik het schema even af.
Kan er maar slecht bij, bij die stekkers. Misschien het dashboard eerst wat loshalen.
Morgen verder kijken.
 
Thanx, id heb 2 omschrijvingen gevonden + een instructie om de bestuurdersairbag te demonteren.
Wacht ik eerst het elektra schema even af, voordat ik de boel demonteer.
 

Joske

Forumguru
Ok, ik heb even gezocht en een aantal schema's gevonden.

Het "probleem" zit hem in de types van climatronic, er zijn ook 2 schema's beschikbaar voor een climatronic 7L6, maar ik weet niet waar dat voor staat..

Ik heb deze genomen zonder de aanduiding 7L6, je moet juist nog kijken of de wagen van voor maart 2010 is of van na november 2010. Die 2 vind je alvast in bijlage.
 

Bijlagen

  • stroomloopschema Fabia 2 climatronic vanaf maart 2010.pdf
    637,6 KB · Weergaven: 103
  • stroomloopschema Fabia 2 climatronic vanaf november 2010.pdf
    630,9 KB · Weergaven: 83
Hallo Joske, dank voor de schema's, daar kom ik wel uit.
Ik zie alleen helaas geen mogelijkheid om bij de connector van de aanjager te komen (voor 12V test), te krap allemaal... Dus naar mijn mening zit er niks anders op dan het dashboard te demonteren...
 
Na een zware operatie is mijn Fabia ontdaan van de kachelweerstand.
Grote dank aan de gedetailleerde beschrijvingen van jullie op dit forum. Aanjager werkt gewoon nog.
Is de kachelweerstand door te meten?
Morgen maar eens een rondje bellen wie dit onderdeel op voorraad heeft.
 

Ronnie

Forumguru
Bovenop de weerstand zit een thermozekering, deze op doorgang (met multimeter op ohmstand) meten.
Als deze defect is, simpel een exemplaar (hobbyelectronica of electronicazaak) van plm 225-240graden C. erop solderen en hij doet het weer.
 
Bovenaan Onderaan