Bij mijn O3 1.4TSI CHPA is dat afgelopen januari gedaan (kmstand was toen ongeveer 240.000 km).
Staat van de riem was niet zorgwekkend, maar wel duidelijk verouderd.
Als ik me niet vergis, hadden ze een speciale tool nodig om de nokkenassen vast te zetten en moest er een koelslang los, dus je hebt wat nieuwe KVS nodig om terug toe te voegen (ja, of je vangt het op en bien zuunig).
Ik heb het in elk geval uitbesteed i.v.m. de tool die je er voor nodig zou hebben. En voor ongeveer 450 euro (een Vakgarage uit de omgeving) had ik weinig zin om zelf de volgende dag met spierpijn, een kapotte rug en verrotte handen weer naar mijn dagelijkse werk te gaan.
Ik check hem nu elk jaar even voor mijn eigen gevoel. Vorige maand heb ik een beurtje gedaan, riem was nog als nieuw (maar goed, wat verwacht je van zo'n ding van 3 maanden oud)
Je hoeft verder niks in te leren. Er hoeven normaal geen regelaars e.d. los te worden gemaakt die weer ingeleerd moeten worden. Voor de computer van de auto verandert er helemaal niks. Jouw auto 'weet' niet dat je iets aangepast hebt.