Bij welke km-stand distributie vervangen?

fobbe

Nieuw lid
Dag,

Ik heb een Octavia 1.2 TSI uit 2014. Bij welke km-stand moet de distributieriem vervangen worden?
Ik hoor/lees hele tegenstrijdige berichten, de 1 zegt bij 120.000km of 5 jaar oud en de andere 210.000 km of 7-8 jaar oud.
 

Huibert

Forumguru
In het instructieboekje staat de km.stand, 210000, en over tijd wordt niet gesproken. Wel moet na ,dacht ,5 jaar bij iedere beurt de riem geinspecteerd worden op conditie.b
 

Jan Evert

Nieuw lid
Hallo Forumleden,

Ik ben nieuw op het forum hier.
Ik heb een Octavia 1.0 tsi 115pk uit 2017. Ik dacht met een EA211 motor, als ik het hier goede lees. Er staat momenteel 180.000km op de teller.
Wanneer adviseren jullie de distributie riem te vervangen?
 

Tees

Donateur
Er staat, zoals hierboven beschreven, voorgeschreven om m vanaf 210k km jaarlijks te controleren. Ik zou zelf aan de veilige kant blijven en 'm of bij de eerstvolgende beurt goed te laten bekijken door de garage, of gewoon binnenkort vervangen. Aangenomen dat je de auto een redelijke tijd wilt houden, ga je dat toch een keer moeten doen, en dan is t voor de rest van de reëele levensduur van de wagen ook niet meer aan de orde.
 

Jan Evert

Nieuw lid
Onnodig citaat.
Dank voor je reactie Tees, ik wil de auto idd een redelijke tijd houden en niet te veel risico nemen.
Dan zal ik hem binnenkort gaan vervangen. Klopt het dat na het vervangen van de riem de boel ingeleerd moet worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Volgens mij niet, ik zou niet weten wat er ingeleerd zou moeten worden aan een nieuwe distributieriem :pieker:
 

Jan Evert

Nieuw lid
Iemand vertelde mij dat boven bij de nokkenas wat los moet. En dat met behulp van een testkast weer op tijd gezet moet worden ‍♂️
 

gehaktbal

Forumguru
Bij mijn O3 1.4TSI CHPA is dat afgelopen januari gedaan (kmstand was toen ongeveer 240.000 km).
Staat van de riem was niet zorgwekkend, maar wel duidelijk verouderd.

Als ik me niet vergis, hadden ze een speciale tool nodig om de nokkenassen vast te zetten en moest er een koelslang los, dus je hebt wat nieuwe KVS nodig om terug toe te voegen (ja, of je vangt het op en bien zuunig).

Ik heb het in elk geval uitbesteed i.v.m. de tool die je er voor nodig zou hebben. En voor ongeveer 450 euro (een Vakgarage uit de omgeving) had ik weinig zin om zelf de volgende dag met spierpijn, een kapotte rug en verrotte handen weer naar mijn dagelijkse werk te gaan.

Ik check hem nu elk jaar even voor mijn eigen gevoel. Vorige maand heb ik een beurtje gedaan, riem was nog als nieuw (maar goed, wat verwacht je van zo'n ding van 3 maanden oud)

Je hoeft verder niks in te leren. Er hoeven normaal geen regelaars e.d. los te worden gemaakt die weer ingeleerd moeten worden. Voor de computer van de auto verandert er helemaal niks. Jouw auto 'weet' niet dat je iets aangepast hebt.
 

Tees

Donateur
Er zijn volgens mij verschillende aanvliegroutes: die tool zorgt ervoor dat de tandwielen niet onderling verdraaien als je de nieuwe riem erop legt. En je kan softwarematig (met VCDS) controleren of de timing goed staat. Maar dat laatste gebeurt volgens mij alleen als er zorgen zijn dat er iets niet klopt.
 
Bovenaan Onderaan