Bi-directioneel laden

Beste Mensen,

Ik heb een Enyaq 85 van het meest recente model besteld. Die komt over ca. een maand. Volgens Skoda is die hardwarematig klaar voor bidirectioneel laden. Dat kan met uitzondering van enkele proeven nog niet in Nederland. Softwarematig zou er ook nog iets voor moeten gebeuren. Zijn er anderen die zich hiermee bezig houden zoals V2H en V2G?

JJ te G

Donateur
Voor mijn werk ben ik hier bij betrokken geweest (met de nadruk op geweest)

De belofte van bi-directioneel laden wordt al langer verkondigd. Helaas heeft de discussie over en de verdere uitwerking van de ISO-norm lang geduurd en gloort er hoop dat de implementatie dichtbij is.
Voor Skoda en andere auto’s van de VAG-group is tot nu toe gekozen voor DC bi-directioneel laden. Bij Renault en enkele andere merken voor AC bi-directioneel laden.
Een AC laadstation zoals bijvoorbeeld de Zaptec Go 2 is goedkoper dan een DC laadstation. De inverter zit bij AC namelijk in de auto en bij DC in het huis of het laadstation. Voordeel van DC zou kunnen zijn dat er grotere vermogens mogelijk zijn dan bij AC.

Ik verwacht niet dat Skoda voor AC zal kiezen. (Ik hoop uiteindelijk wel)

marco_b

Forumguru
Hier enkel V2L. Geen ervaringen mee, wel adapter gekocht. Ik verwacht in de nabije toekomst dat er wel meer stroomstoringen zullen komen. Dan heb ik in ieder geval een backup achter de hand.

Tees

Donateur
Ik heb tot nu toe in NL alleen Renault gezien die V2G helemaal werkzaam heeft (bij mij in de wijk is daar een grote proef mee geweest afgelopen jaar). Volgens mij heeft Hyundai/Kia recent ook aangekondigd dat het mogelijk is in NL.
Probleem is dat t voorlopig alleen werkt met een specifieke auto-laadpaal combinatie en vaak ook nog alleen met een door hen gekozen energieleverancier. Niet raar voor de aanloopfase, maar voor grootschalige implementatie moet er wel meer gestandaardiseerd worden.

Bakkertje

Forumguru
V2G gaat aangeboden worden in DE vanaf Q4 dit jaar via Elli (het energie bedrijf van VAG)

Dat zal inderdaad op basis van een DC lader zijn.
Dichter bij mijn werk is de oplossing van BMW, de neue generation..

En zo zijn er steeds meer auto merken die in deze wereld toetreden, al dan niet als eigen energie leverancier / in samenwerking met een leverancier.

ertromp

Forumguru
Ben wel benieuwd hoe de autofabrikanten omgaan met de garantie op de batterij want het laden/ontladen proces wordt wel een grote onbekende voor de fabrikanten. Of gaan ze op een gegeven moment je laden/ontladen beperken? Of andere maatregelen? Garantie die eerder vervalt? Zo maar waat vragen die opkomen.

gehaktbal

Forumguru
Had laatst gelezen dat er nieuwe inzichten waren die stelden dat het 'relaxed laden/ontladen' de accu juist in een goede conditie zou houden.

Captain Hook

Forumguru
Het laden/ontladen van HV-accu's van (PH)EV's gebeurt tijdens het rijden ook continu en met sterk wisselende waardes.

Zo laadt de HV-accu van mijn Kuga PHEV maximaal met 3,7kW uit een AC-laadpaal. En bij een wat modernere auto bij veel thuislaadpalen met waardes van 11kW of meer.
Maar als ik afrem op de motor, wordt er met 60kW (!) teruggeladen intern. Door de ingebouwde generator. En dat vaak voor enkele seconden, vervolgens weer optrekken (ontladen), enzovoorts.

hemi24

Donateur
Ik vraag me ook af hoe werkgevers en de belastingdienst hier tegenaan kijken.

Op de stroom van je baas je huis van energie voorzien? :pieker:
(Of andersom)

Captain Hook

Forumguru
Ik denk dat dat één van de redenen is dat V2G laden/ontladen nog niet kan/mag in Nederland.

Stel je laadt je auto op bij een laadpaal die door de werkgever betaald wordt. En dan prik je je V2G auto thuis in, en verbruik je thuis de energie die ergens anders geladen is en door iemand anders betaald is.
Is dat dan loon in natura? De BTW daarop? Verrekening? En als dan net een inkomensschijf van de IB overschreden wordt? Wat dan?

Kortom, complexe materie. :koffie:

Tees

Donateur
Wat betreft garantie: volgens mij is Renault daarom overgestapt op garantie op basis van hoeveelheid MWh geladen stroom ipv kilometers.

Bakkertje

Forumguru
Ik vraag me ook af hoe werkgevers en de belastingdienst hier tegenaan kijken.
Dat is precies de reden waarom het allemaal lang duurt, naast technische standaarden / beperkingen ..
Gaat ook over teruglever vergoedingen e.d.

Andersom maken energielevernaciers hier weer proposities omheen dat je x km gratis kunt rijden (door thuis te laden)
Mooi voorbeeld (vaktechnisch best jaloers) is octpus in de UK die samen met BYD een propositie heeft:

JJ te G

Donateur
@hemi24 en @Captain Hook : ik heb het niet willen noemen maar dat was en is inderdaad een deel van de discussie.
Mijn standpunt is dat dit een aangelegenheid tussen de werkgever en de werknemer is.

Om het te illustreren: bij een maximum van 10.000 kWh (VAG) gaat het hier om een fiscaal voordeel van ca. 1.200 euro over bijvoorbeeld de leaseperiode van 5 jaar.
M.i. peanuts maar daar denkt de fiscus/min. Financiën anders over.

Nederland op z’n smalst.

JJ te G

Donateur
Ondertussen wordt er in Nederland gelukkig wel veel ervaring opgedaan in onderzoek bij bijvoorbeeld TNO en E-Laad (Clean Tech Park / Arnhem)
Onderzoek richt zich o.a. op het gedrag van accu’s door veelvuldig laden en ontladen (TNO Helmond) maar ook praktijkgericht (E-Laad/HAN) op oplossingen van commerciële partijen.

Captain Hook

Forumguru
Om het te illustreren: bij een maximum van 10.000 kWh (VAG) gaat het hier om een fiscaal voordeel van ca. 1.200 euro over bijvoorbeeld de leaseperiode van 5 jaar.
M.i. peanuts maar daar denkt de fiscus/min. Financiën anders over.

Nederland op z’n smalst.
Tja, voor één leaserijder wellicht niet significant, maar voor >miljoen leaseauto's (in NL alleen al) tikt dat toch aardig aan.
Kortom, de wet van de grote getallen.

Nederland op z'n smalst
.? Mwah... ik kan me goed voorstellen dat menigeen vindt dat niet de ene partij werknemers daar wel/niet voordeel bij zou hebben versus een ander deel die niet de pluspunten van een leasevehikel heeft, het helemaal eerlijk vindt.

Bovenaan Onderaan