Bi-directioneel laden

Beste Mensen,

Ik heb een Enyaq 85 van het meest recente model besteld. Die komt over ca. een maand. Volgens Skoda is die hardwarematig klaar voor bidirectioneel laden. Dat kan met uitzondering van enkele proeven nog niet in Nederland. Softwarematig zou er ook nog iets voor moeten gebeuren. Zijn er anderen die zich hiermee bezig houden zoals V2H en V2G?

JJ te G

Donateur
Voor mijn werk ben ik hier bij betrokken geweest (met de nadruk op geweest)

De belofte van bi-directioneel laden wordt al langer verkondigd. Helaas heeft de discussie over en de verdere uitwerking van de ISO-norm lang geduurd en gloort er hoop dat de implementatie dichtbij is.
Voor Skoda en andere auto’s van de VAG-group is tot nu toe gekozen voor DC bi-directioneel laden. Bij Renault en enkele andere merken voor AC bi-directioneel laden.
Een AC laadstation zoals bijvoorbeeld de Zaptec Go 2 is goedkoper dan een DC laadstation. De inverter zit bij AC namelijk in de auto en bij DC in het huis of het laadstation. Voordeel van DC zou kunnen zijn dat er grotere vermogens mogelijk zijn dan bij AC.

Ik verwacht niet dat Skoda voor AC zal kiezen. (Ik hoop uiteindelijk wel)

marco_b

Forumguru
Hier enkel V2L. Geen ervaringen mee, wel adapter gekocht. Ik verwacht in de nabije toekomst dat er wel meer stroomstoringen zullen komen. Dan heb ik in ieder geval een backup achter de hand.

Tees

Donateur
Ik heb tot nu toe in NL alleen Renault gezien die V2G helemaal werkzaam heeft (bij mij in de wijk is daar een grote proef mee geweest afgelopen jaar). Volgens mij heeft Hyundai/Kia recent ook aangekondigd dat het mogelijk is in NL.
Probleem is dat t voorlopig alleen werkt met een specifieke auto-laadpaal combinatie en vaak ook nog alleen met een door hen gekozen energieleverancier. Niet raar voor de aanloopfase, maar voor grootschalige implementatie moet er wel meer gestandaardiseerd worden.

Bovenaan Onderaan