Bewust hogere toeren soms beter?

Tallguy

Forumguru
Ik zet de vraag maar hier neer, want hier zitten de kenners van motorblokken en het is niet alleen O2 gerelateerd.

Ik heb een 2.0ltr TDI. Ding heeft een 6-bak. Ik kan dus vlot rijden met weinig toeren in z'n 6.

Ik vraag me alleen af..zou het beter zijn voor het blok (qua 'wegbranden' van roet op de EGR misschien) om soms bewust een poosje NIET in z'n 6 te rijden, maar de normale snelheid maar dan in z'n 5?

Dus geen 140 in z'n 6 maar 140 in z'n 5?
Blok doet dan meer toeren...ik zou denken dus hogere temperatuur en betere verbranding ergo 'schoonbranden' ??

Zou het dus helpen zoiets af en toe een poosje (1/2 uur ofzo) te doen?

Gieliovd

Forumguru
Dat is een leuke vraag, ik zit hier mee in mijn hoofd alweer voor een paar weken.

Ik heb een gesprek gehad met een vriend van mij welke mij wist te vertellen dat het beter is je auto snel op te schakelen en snel in een hoge versnelling te gaan en meer gas te geven, hierdoor zou je verbruik afnemen. Dit was voor mij nieuw.

Als ik meer gas geef, bijvoorbeeld met 1800 toeren in zijn 3, schiet het verbruik omhoog naar 20 liter. Dus ik ben niet overtuigd.

Persoonlijk dacht ik tot voor kort dat je de motor meer toeren moet laten draaien zodat hij beter verbrand, schoner blijft, minder verbruikt...

Ik heb dus een tegenstrijdigheid in mijn hoofd zitten.

Rustig rijden scheelt wel zomaar een liter op de 100 km heb ik gemerkt, vandaag rustig gereden en verbruik 7,7 in plaats van 8,7 :).

Ben benieuwd!

Roel

Lid
Hoi Kensei.

Het is geen probleem om constant in de 6e versnelling te rijden. Alleen als je de motor zwaar moet belasten (sterk acceleren) in lage toeren, dan is het beter om terug te schakelen.
Hogere toeren zal wel leiden tot een iets hogere temparatuur, maar dit wordt gecompenseerd door extra koeling, omdat je thermostaat wat actiever zal worden.
De EGR klep zal minder last van roetaanslag hebben als je contant in lagere toeren rijd (minder uitstoot) dan in hogere toeren.
Als laatste zal het branstofverbruik veel gunstiger zijn bij lagere toeren. Je rijdt in een lease auto? Dan zal dit minder uitmaken (behalve voor het milieu dan):grin:

Gr,

Roel.

tlpeter

Actief lid
Ik probeer vaak om bij maximaal 2500 toeren te schakelen
Op dit moment rij ik daardoor 1 op 20
1800 toeren is te weinig, dan moet je te veel gas geven om er een beetje gang in te houden en te krijgen
Probeer het eens moet 2500 toeren

Soms is het goed om eens even goed door te trekken

Gieliovd

Forumguru
De vraag is dan weer: waarom is het dan beter om soms even lekker door te trekken? En onderbouw dat eens.

Ik heb ook die mening, het is beter om hem niet te lui te rijden want dan wordt hij lui. Soms even lekker doorhalen...

Even schoonbranden zal geen zin hebben met "even doortrekken" denk ik.

Meer toeren is meer koeling, meer oliedruk, meer diesel :tongue:

Niets uitmaken als lease rijder? HOHO! Die mentaliteit hebben we als Skoda rijders niet he. Denk aan de baas, denk aan het milieu.

Maar wat dat betreft, dat is al een van de redenen waarom die lease rijders allemaal zo veel sneller rijden. Ik kan best heel snel gaan rijden, maar dan moet het pedaal elke keer richting de vloer, en daar heb ik geen zin in. Kost veel, slijt veel en belast het milieu veel.... Leasebak? Gas erop, blazen met die turbo, slurpen met die diesel.

Michiel met zijn rode 1.4 voor je @ 140 km/h? PUSHEN!!

Tallguy

Forumguru
De vraag is dan weer: waarom is het dan beter om soms even lekker door te trekken? En onderbouw dat eens.

Ik heb ook die mening, het is beter om hem niet te lui te rijden want dan wordt hij lui. Soms even lekker doorhalen...

Niets uitmaken als lease rijder? HOHO! Die mentaliteit hebben we als Skoda rijders niet he. Denk aan de baas, denk aan het milieu.

Maar wat dat betreft, dat is al een van de redenen waarom die lease rijders allemaal zo veel sneller rijden. Ik kan best heel snel gaan rijden, maar dan moet het pedaal elke keer richting de vloer, en daar heb ik geen zin in. Kost veel, slijt veel en belast het milieu veel.... Leasebak? Gas erop, blazen met die turbo, slurpen met die diesel.

:ot: Nou, dat valt ook wel mee hoor (niet dat ik hier een discussie over lease rijders wil starten, want daar zijn er al genoeg van), maar...ja, ik rijd redelijk door ja. Dat deed ik altijd al, ook met mijn privé auto.
Doorrijden wil niet per se zeggen dat je daardoor ragt, slurpt en walmt.
Doorrijden heet constant rijden en wat is nu uiteindelijk beter voor je auto en motorblok? Consistentie cq constanten. Boel rustig op laten warmen, en ook de tijd geven 'tot rust te komen' na 90km op de snelweg te hebben gereden. Beter voor het blok, beter voor de turbo, beter voor alles.
En wat ik gisteren in een topic over de Civic Hybride al schreef...ik doe wel over 10.000km 1:16,67.

ONTOPIC: Bij doortrekken zie ik soms wel dat ie even walmt (pluimpje). Volgens een vriend van me schijnt dat er vaak een hoop aanslag blijft zitten bij de EGR klep. Sommigen zetten die klep ook standaard dicht (of was het open? weet ik ff niet meer). Voordeel schijnt te zijn dat de boel constant schoongeblazen wordt en er geen roet achterblijft wat het vermogen aantast.
En bij doortrekken gaat die klep wagenwijd open en daarom schijn je op dat soort momenten een diesel te zien walmen..de boel kan ff schoongeblazen worden en overtollige (aangekoekte) roet schijnt dan los te komen.

___JC___

Forumguru

Wat een ontzettende onzin weer jongens. Ik (en velen met mij) ben atijd heel zuinig op mn wagen. Hou m goed schoon, rij m goed warm en rij in de winter met de airco uit zodat ie minder verbruikt.
Enuh, ja ik rij wel lekker door...

Mensen in leasewagens hebben het waarschijnlijk druk en rijden daarom flink door. Trouwens, hoe kan jij zien dat die hardrijders leasewagens zijn??!!

!Škoda!

Actief lid

Ik neem aan dat je denkt dat een leaserijder altijd een nieuwe auto heeft. Deze vergelijking gaat maar 1 kant op: Een leaserijder rijdt (vaak) een nieuwe(re) auto, maar niet iedere nieuwe(re) auto is een leaserijder.
Ik behoor ook niet tot die groep die om het even hoe, zo hard mogelijk rijd. Alleen al het feit dat ik de laatste 3 jaar geen boete voor te snel rijden heb gehad (als je tenminste de boete die ik tijdens een proefrit heb gehad niet meeteld), is daar een getuige van.

Verder is het af en toe even wat meer toeren ook goed om te voorkomen dat je auto een slijtagegroef krijgt. Door de middelpunts vliedende kracht zullen de zuigers een fractie hoger in de boring komen als je meer toeren draait. (metaal is wel redelijk rigide, maar ook weer niet 100% rigide) Er zit wel wat rek in je zuigerstangen (al is het minimaal) doordat je even doorblaast zal de zuiger hierdoor iets hoger komen, en de overgang tussen de standaard hoogte en de "extra hoogte" "gladder" laten verlopen.
Als je altijd laag in de toeren schakelt wordt het blok lui, dit is mede doordat de overgang op een gegeven moment "onoverbrugbaar" wordt.
NB: We praten hier niet over milimeters, niet over honderdsten van milimeters maar over (fracties van) duizendsten van milimeters.

deze uitleg is mij ooit door een technicien gegeven, en lijkt me wel redelijk

Jochus

Actief lid
Ik heb zoiets ook geleerd van m'n oom, dat het goed zou zijn om af en toe een keer door te blazen om de motor pittig en proper te houden.

Doe ik enkel met een warme motor. En normaalgezien hou ik me wel goed aan de snelheidslimiet (altijd in de bebouwde kom, op de autosnelweg/autostrade is het wat moeilijker om die naald bij 120 te houden).

Dan ga ik dus eens in alle versnellingen lekker doorduwen en laat schakelen.

Dutch4x4

Senior Member
De EGR klep zal minder last van roetaanslag hebben als je contant in lagere toeren rijd (minder uitstoot) dan in hogere toeren.

Dus geldt de ouderwetse 'Italian tune-up' vooral voor benzineauto's? Of is die roetwalm die je ziet bij sommige hevig wegaccelererende (gechipte) TDI's inderdaad het schoonblazen van de aanslag op de EGR-klep?

Tallguy

Forumguru
Dus geldt de ouderwetse 'Italian tune-up' vooral voor benzineauto's? Of is die roetwalm die je ziet bij sommige hevig wegaccelererende (gechipte) TDI's inderdaad het schoonblazen van de aanslag op de EGR-klep?
"Ja" is het antwoord op je laatste vraag. Alleen bij vol gas staat de klep dusdanig open dat de boel eraf geblazen kan worden. Niet alles, maar wel een redelijke hoeveelheid.

Bij de TD’s en TDi's zit een EGR-klep.Die klep vervuilt letterlijk je schone pas gefilterde comprimeerde en vreselijk gekoelde inlaatlucht met vuile uitlaat gassen en een vettige teerlaag aan de binnenzijde van de inlaatbuis naar de motor toe na de EGR klep.
Dat willen we niet, want dat kost pk's, koppel en verbruik.

De VAG-TDi-nerd vertelde me dat ze bij alle nieuwe TDi's die afgeleverd werden de vacuümslang naar de EGR klep afdopten. dwz. je schuift een klein dopje, hulsje, of zoiets in de meet/vacuümslang die van/naar de ERG-klep loopt.
Het gevolg is dat de computer denkt dat de klep aangestuurd wordt, maar in werkelijkheid niet open gaat.
De winst is: Geen vervuiling meer in de motor alleen zuivere schone koude gecomprimeerde lucht (meer zuurstof).
Het bekende TDi euvel is hiermee gelijk verholpen. ZWARTE ROOKWOLKEN... (zwarte rook duid op een onvolledige verbranding)
Je kent dat wel je zit achter zo'n leasebak te duwen en ineens zie vette pluimen uit die uitlaat komen..je denkt: "AHA die geeft nu volgas" .. en dat klopt ook .. de TDi geeft nu volgas, met de ERG klep vol open..
Maar goed, dat is dus vanaf nu verleden tijd.

Punt 2 is dat het inlaattraject vanaf de EGR klep tot op de kleppen hopeloos vervuild is met een dikke vettige teerlaag, zoiets wat na de barbeque achterblijft op de roosters.. dat wil je niet weten..(even voor de TDi rijders, dat zie je dus pas als je de buis na de klep even loshaalt..)
Deze teerlaag zorgt voor een vernauwing van het inlaattraject ..kleinere diameter is minder pk's.. veel minder pk's. In plaats van 130 pk heeft je TDi na 30.000 km nog maar 115 pk.. want de diameter is met 2x 2mm verkleind.
Plus de ideale gasflow is niet meer optimaal want op je inlaatkleppen zit nu een vreselijke teer/koollaag.

Bron:www.weetjewel.nl

Plaatje van roetaanslag op EGR:
egr-klep007.jpg

bron:www.weetjewel.nl

Gieliovd

Forumguru
Hoho, mensen toch, het is geen aanval ofzo hoor als je een lease rijder bent!

Of iets een leasebak is kun je meestal wel zien, fingerspitzengefühl...

Anyways, het is niet iedere leaserijder hoor, er rijden er ook zat netjes op de rechterbaan of links met afstand en netjes gedrag.

Degenen die het NIET doen vallen altijd op...

Was niet op jullie gericht hoor, simpele waarneming.

Ze hebben met mijn grote beurt ook de EGR klep gereinigd vanwege dat motormanagement lampje.

tlpeter

Actief lid
Dit is ook de reden waarom ze een roetmeting volgas doen
Je moet ze alleen even voor zijn en zelf effe blazen :D

Pedro

Lid
"Ja" is het antwoord op je laatste vraag. Alleen bij vol gas staat de klep dusdanig open dat de boel eraf geblazen kan worden. Niet alles, maar wel een redelijke hoeveelheid.

Bij de TD’s en TDi's zit een EGR-klep.Die klep vervuilt letterlijk je schone pas gefilterde comprimeerde en vreselijk gekoelde inlaatlucht met vuile uitlaat gassen en een vettige teerlaag aan de binnenzijde van de inlaatbuis naar de motor toe na de EGR klep.
Dat willen we niet, want dat kost pk's, koppel en verbruik.

De VAG-TDi-nerd vertelde me dat ze bij alle nieuwe TDi's die afgeleverd werden de vacuümslang naar de EGR klep afdopten. dwz. je schuift een klein dopje, hulsje, of zoiets in de meet/vacuümslang die van/naar de ERG-klep loopt.
Het gevolg is dat de computer denkt dat de klep aangestuurd wordt, maar in werkelijkheid niet open gaat.
De winst is: Geen vervuiling meer in de motor alleen zuivere schone koude gecomprimeerde lucht (meer zuurstof).
Het bekende TDi euvel is hiermee gelijk verholpen. ZWARTE ROOKWOLKEN... (zwarte rook duid op een onvolledige verbranding)
Je kent dat wel je zit achter zo'n leasebak te duwen en ineens zie vette pluimen uit die uitlaat komen..je denkt: "AHA die geeft nu volgas" .. en dat klopt ook .. de TDi geeft nu volgas, met de ERG klep vol open..
Maar goed, dat is dus vanaf nu verleden tijd.

Punt 2 is dat het inlaattraject vanaf de EGR klep tot op de kleppen hopeloos vervuild is met een dikke vettige teerlaag, zoiets wat na de barbeque achterblijft op de roosters.. dat wil je niet weten..(even voor de TDi rijders, dat zie je dus pas als je de buis na de klep even loshaalt..)
Deze teerlaag zorgt voor een vernauwing van het inlaattraject ..kleinere diameter is minder pk's.. veel minder pk's. In plaats van 130 pk heeft je TDi na 30.000 km nog maar 115 pk.. want de diameter is met 2x 2mm verkleind.
Plus de ideale gasflow is niet meer optimaal want op je inlaatkleppen zit nu een vreselijke teer/koollaag.

Bron:www.weetjewel.nl

Plaatje van roetaanslag op EGR:
egr-klep007.jpg

bron:www.weetjewel.nl

Wat een flauwekul.

Er wordt bij volgas niets van de EGR afgeblazen, bij vollast staat de EGR volledig dicht en wordt er geen uitlaatgas ingebracht.
Wat wel gebeurt is dat je bij lage toeren erg veel roetdeeltjesophoping in de uitlaat krijgt dor de lage druk, als je volgas geeft blaas je dit uit je oxidatiekat en interieur van de uitlaat, heeft niets met de EGR te maken.

Het vet in je inlaat komt van de carterventilatie, niet van de EGR. Wel vermengt de oliedamp uit je carterventilatie met de roetdeeltjes uit de EGR, wat een vette smurrie geeft.

Het vacuumslangetje dichtproppen kan bij de oude types, na 2003 ben je kansloos, dan geeft de computer een foutmelding, de hoeveelheid teruggevoerd uitlaatgas wordt scherp in de gaten gehouden door de computer, te kort EGR?, foutcode!

Van een enigszins dichtgekoekte inlaat merk je niets, ook wordt je auto niet sneller van een afgedopte EGR. Eeen 130pk TDI die nog maar 115 zou hebben is overdreven, heb ik nog nooit meegemaakt bij een verder goede auto.

Als je de EGR dicht wilt zetten is de beste manier via software bij de moderne diesel.

Af en toe even doortrekken is goed, als de motor warm is uiteraard. Verder; lager=beter=zuiniger.

SkodaMan

Actief lid
Eigenlijk draait een verbrandingsmotor echt goed op één toerental en dat is het toerental waarop de motor het meeste koppel heeft. Dit optimum wordt bepaald door de slag, cilinderinhoud, diameter van de zuiger, moment van inspuiting en nog veel meer. Er zijn wel trukjes om dat optimale gebied te verbeteren: variabele kleptiming, drecte inspuiting etc. maar het blijft behelpen.

Wil je zuinig en comfortabel rijden: rij dan zo dat je op of vlakbij je maximum koppel zit. Kijk in het boekje van je auto wat het toerental van het maximum koppel is. Van mijn 2.0 FSI ligt het op 3.500 rpm (200 Nm) en van diesels meestal rond de 2.000 rpm. Met meer versnellingen ben je beter in staat om in de buurt van het maximum koppel te draaien.

___JC___

Forumguru
Wat een flauwekul.

Wat wel gebeurt is dat je bij lage toeren erg veel roetdeeltjesophoping in de uitlaat krijgt dor de lage druk, als je volgas geeft blaas je dit uit je oxidatiekat en interieur van de uitlaat, heeft niets met de EGR te maken.

Precies, dat zeg ik ook altijd ff volle polle om de uitlaat schoon te blazen.
Wat denk jij Pedro, roet is goed? Met andere woorden veel roet betekent efficiente ontbranding en dus veel vermogen?

Pedro

Lid
Een klein pluimpje kan en mag, als je maar lang genoeg rustig gereden hebt ontkom je er niet aan, bij geen enkele diesel.
Per definitie is roet niet goed natuurlijk, het betekent dat een deel van de brandstof niet verbrand is, en dus niet efficient is. Wel betekent het meer vermogen/koppel.
Kijk maar eens naar Parijs/Dakar naar die vrachtwagens, die roeten als idioten, die zijn afgestemd op maximaal vermogen koppel en roeten dus ook, in dat opzicht is roet goed ;).
De fabrikant zoekt een middenweg. Als tuner doe je dat ook, elke Nm meer gaat (nadat je de capaciteit van de turbo hebt opgebruikt) met het gevolg dat er extra roet uit de pijp komt, hoeveel dat is hangt van de tuner en het extra vermogen af.
Neem als voorbeeld de 130pk tdi, die kun je tunen tot 160pk met minimaal roet, verschil zie je bijna niet, maar hij kan ook naar 180pk, dan pluimt hij behoorlijk, dan mag de klant zeggen wat/hoeveel hij/zij wil..................

___JC___

Forumguru
Een klein pluimpje kan en mag, als je maar lang genoeg rustig gereden hebt ontkom je er niet aan, bij geen enkele diesel.
Per definitie is roet niet goed natuurlijk, het betekent dat een deel van de brandstof niet verbrand is, en dus niet efficient is. Wel betekent het meer vermogen/koppel.
Kijk maar eens naar Parijs/Dakar naar die vrachtwagens, die roeten als idioten, die zijn afgestemd op maximaal vermogen koppel en roeten dus ook, in dat opzicht is roet goed ;).
De fabrikant zoekt een middenweg. Als tuner doe je dat ook, elke Nm meer gaat (nadat je de capaciteit van de turbo hebt opgebruikt) met het gevolg dat er extra roet uit de pijp komt, hoeveel dat is hangt van de tuner en het extra vermogen af.
Neem als voorbeeld de 130pk tdi, die kun je tunen tot 160pk met minimaal roet, verschil zie je bijna niet, maar hij kan ook naar 180pk, dan pluimt hij behoorlijk, dan mag de klant zeggen wat/hoeveel hij/zij wil..................

Raar dat mijn Abt software dan zulke belachelijke roetpluimen veroorzaakt. Je zou verwachten dat Abt niet te ver gaat met tunen. Hij had wel hogere waarden dan opgegeven door Abt maar toch.

Pedro

Lid
Volgens mij geeft ABT best hoog op voor de 140pk, iets van 180pk toch?
De 2.0TDI hoeft niet te roeten tot 170-180pk.
186pk is veel, dan kan hij wat puimen/roeten.........., minder vermogen= minder roet.

___JC___

Forumguru
Abt geeft 170 pk en 370NM op volgens mij.
Zou standaard software moeten zijn (in elke auto hetzelfde) dus misschien had mijn blok al meer pk dan opgegeven.
Jij hebt m een keer uitgelezen Pedro dus je zou moeten weten waarom ie zo roet.
:)

Bovenaan Onderaan