Bewijs Abt tuning?

sitechris

Donateur
Ik heb mijn Octavia 2.0 TDI via de dealer laten chippen bij Pon (Abt). Wat me verrast is dat ik geen enkel bewijs van de tuning heb ontvangen. Klopt het dat je altijd een soort van certificaat of stempel in je onderhoudsboekje of iets dergelijks als bewijs van de tuning ontvangt?

De verkoper vertelde mij toen ik de auto vorige week op kwam halen dat ik het verschil sowieso wel zou merken. Dat zou heel goed kunnen, maar ik heb geen enkele ervaringen met dikke diesels. 140 pk/320 NM zou voor mij al heel goed kunnen aanvoelen als 170 pk/ 370 (wat de Abt zou moeten leveren). Nu ben ik nog aan het inrijden, dus echt een oordeel kan ik niet vellen, maar een collega die in een Alfa GT JTD met chip rijdt (175 pk/380 nm) was echter niet overtuigd van de power in mijn Skoda, hij vond het toch echt een verschil.

Ik zit er aan te denken om hem een keer op de rollerbank te zetten (na inrijdperiode), waar kan ik een goede rollerbank vinden (bij voorkeur ergens in midden nederland), waar moet ik op letten en wat gaat dat ongeveer kosten?

Ik heb een tijd geleden mijn RS TFSI laten chippen, ook via Abt. Het verschil merk ik overigens wel degelijk. Toch ben ik ook benieuwd of de beloofde extra pk's en nm's ook tot uitdrukking komen op een rollenbank.

Ik heb hiervoor eens geïnformeerd bij een tuner in Z-Limburg. Rollenbanktest kost hier eur 50,-. Dit lijkt me een acceptabele prijs! Ga het binnenkort dan ook laten doen.

___JC___

Forumguru
Ik heb dr netjes een certificaat bij gekregen dat ie gechipt is hoor. Terug naar de dealer zou ik zeggen.

Als het goed is krijg je een certificaatje, een Abt- logo dat je op je auto kunt plakken (doet natuurlijk niemand) en een aanwijzing voor in je serviceboekje aangaande het flashen van het geheugen van de boordcomputer (er komt een letter A voor het originele nummer).

Een en ander is na te gaan bij Pon, want via hen wordt chippen bij Abt geregeld.

Terug naar de dealer zou ik zo zeggen ...

Dutch4x4

Senior Member
Ook een rollenbank zegt niet veel, staar je daar niet blind op.

Er zitten ten eerste heel veel beunhazen tussen met slecht geijkte banken. Ten tweede hangt de uitslag erg af van de weersomstandigheden.

Het enige bewijs was geweest om vooraf te rollen, dan de chip erin en dan nog eens te rollen, het liefst op dezelfde dag. Want zelfs op een matig geijkte bank zie je in ieder geval wel het verschil tussen voor en na - en daar gaat het tenslotte vooral om: niet om het absolute aantal pk's (dat is toch elke dag anders), maar of je er daadwerkelijk 30 pk hebt bijgekregen.

Maar aangezien dat niet meer kan, moet je vertrouwen op dat certificaat...

Of het zo hard spelen met Pon dat de motor eruit wordt gehaald en in gecontroleerde omstandigheden bij de fabrikant op de dyno gaat. Pas met die apparatuur heb je een echt betrouwbare meting.

Dutch4x4

Senior Member
Daar komt bij dat de koppelkromme in die Alfa misschien wel veel beter verloopt, waardoor hij bij lage toerentallen sneller aanvoelt.

___JC___

Forumguru
Ff sprinten tegen die collega met die Alfa. Als je m bij kan houden heb je 170pk.
grin.gif

Als je auto via Pon is getuned dan moet er in je service boekje een melding staan van de motortuning met een stempel van Pon. Vraag maar na bij je dealer, dit ivm de garantie

sitechris

Donateur
in mijn serviceboekje kan ik geen bewijs terugvinden. Ik ga inderdaad maar eens een robbertje knokken met de dealer.

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: johnnywalker</font><hr />
een Abt- logo dat je op je auto kunt plakken (doet natuurlijk niemand)

[/ QUOTE ]

Waarom niet ? zitten er bij jou ook geen RS badges op ?

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Frankie</font><hr />

Waarom niet ? zitten er bij jou ook geen RS badges op ?

[/ QUOTE ]

Daarom juist, is al vol genoeg zo
grin.gif

___JC___

Forumguru
Ik heb ze niet gehad maar ik zou ze er ook niet opgeplakt hebben. Laat ze maar piekeren als je er vandoor spuit.
confused.gif

misschien heeft je dealer hem wel elders laten tunen,voor een euri of 400 ipv de 1000 euri voor de abt tuning !!!!

is ook een manier van geld verdienen,sorry mag niet negatief denken over de medemens

sitechris

Donateur
De dealer zou me het certificaat sturen (was al beloofd bij de aflevering en afgelopen week opnieuw gevraagd), maar is nog steeds niet gebeurd. Mss moet ik maar eens mijn 1250 euro gaan terugvorderen.

sitechris

Donateur
ik heb vandaag even een blokje om gemaakt met een gewone 2.0 TDI om te kijken of de mijne echt getuned was. En gelukkig, ik merkte wel degelijk een verschil. De mijne gaf een forsere duw in de rug en was over de hele linie gewoon wat sneller. Dat de topsnelheid vorige week niet hoger uitkwam dan 215 km wijt ik dan maar even aan de versheid van de motor. Aan trekkracht ontbreekt het gelukkig niet en dat vind ik het belangrijkste.

SmurfForLife

Actief lid
Ik heb een bewijs van tuning ontvangen van PON.

Het is een harde (witte)kaart met een stempel en wat gegevens over de nwe software.

Verder een hoop gebrabbel over de garantie en het behoud ervan.

Daarnaast ook het ABT plaklogo erbij gekregen en uiteraard opgeplakt (onder de motorkap)...

Ook nog een gele kaart ontvangen die aan de dealer gericht was, hoe ze moeten handelen om de nwe software leesbaar te maken voor de uitleescomputer. Het blijkt dan wel degelijke te zien dat de auto getuned is. De voorloopcode van de auto wordt dan een "A" wat dan aangeeft dat de auto (via ABT) getuned is.

Dus de dealer die het nalaat om deze gegevens te overhandigen aan de koper in in mijn optiek dan erg nalatig.

Het is allicht handig om dan eens contact op te nemen met PON. Ze helpen je graag verder om dat eens uit te zoeken of je auto via hun (ABT) getuned is!

sitechris

Donateur
Thanks voor je reply, hier kan ik wel wat mee. Nav van jouw commentaar heb ik deze mail naar de importeur gestuurd:

ik heb via Skoda Center Utrecht mijn Skoda Octavia 2.0 TDI bij jullie laten tunen (Abt tuning). Helaas heb ik van de tuning geen enkel bewijs mogen ontvangen, ook bleek uit een direct vergelijk met andere getunede Octavia's 2.0 TDI dat mijn auto duidelijk langzamer is, ik kon zelfs een niet getunede Audi A3 2.0 TDI niet bijhouden. Kortom, ik twijfel of de tuning daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Ook al is hij getuned, dan moet er nog wel wat aan de software gebeuren vind ik, maar dat terzijde.

Volgens de procedure en volgens iemand anders die gebruik heeft gemaakt van de Abt tuning moet ik in ieder geval een harde (witte)kaart met een stempel en wat gegevens over de nieuwe software ontvangen en wat informatie over de garantie en het behoud ervan. Die persoon heeft ook het ABT plaklogo erbij gekregen.

Ook wist hij te mailen dat de dealer ook nog een gele kaart van jullie ontvangen, met daarop hoe ze moeten handelen om de nieuwe software leesbaar te maken voor de uitleescomputer. Het blijkt dat de dealer dan kan zien dat de auto getuned is. De voorloopcode van de auto wordt dan een "A" wat dan aangeeft dat de auto (via ABT) getuned is. Als dit klopt, kan de dealer dit voor mij uitlezen (als ze de gele kaart ontvangen hebben). Weten jullie of dit verhaal klopt?

Ik heb van mijn dealer overigens nog niet gehoord dat hij zo'n kaart ontvangen heeft, het enige wat hij te melden heeft, is dat hij het bewijs gaat regelen. Helaas duurt dat al 6 weken.

Kunnen jullie bekijken of en wanneer de tuning van mijn Octavia heeft plaatsgevonden en mij of de dealer het bewijs ervan sturen?

Uiteraard heb ik hieronder nog even wat gegevens over de auto meegestuurd, maar die zijn voor dit forum niet van toepassing.

sitechris

Donateur
ja, het argument van de dealer was dat ik de auto dan ook na een paar duizend kilometer had moeten tunen, want dan voel je direct het verschil. Ik heb geantwoord dat hij daar wel een punt heeft, maar heb ook aangegeven dat de problemen ontstaan omdat de procedure niet goed gevolgd is. Dan krijg je vanzelf twijfel, want het is wel heel makkelijk verdienen voor ze als ze een product kunnen leveren zonder bewijs ervan. Sowieso wil ik het bewijs hebben, want dit heeft ook weer te maken met evt garantieperikelen en een inruil over een paar jaar. Moet ik toch kunnen aantonen dat de auto getuned is.

Bovenaan Onderaan