Bestuurderstoel demonteren, waar rekening mee houden?

tim_j

Senior Member
Goedeavond,

Zoals de titel al aangeeft wil ik de bestuurdersstoel van mijn Octavia 3 demonteren omdat ik een defect vermoed aan het frame of ophanging daarvan.
Ik krijg sinds ik ooit een “knak” hoorde uit mijn stoel, ontzettend last van mijn rug.(pijnlijke steken, verdikking in rugspier) Ik zoek ook continue naar hoe ik moet zitten. Dit resulteerd in ontzettende vermoeidheid na 30min rijden.

Ik heb het gevoel dat de rugleuning rechts naar achter gedraaid staat en de rechterbil lager zit. Het klopt niet, wat een rit zeer onprettig maakt.

Mijn vriendin laten rijden en die ervaart exact hetzelfde met de stoel.
De bijrijdersstoel voelt daarintegen vlak stevig en vooral comfortabel.

Over het (de)monteren:
ik ben handig zat, toen ik nog golfjes 2 had deed ik álles zelf.
Toch ben ik met de modernere o3 huiverig voor storingen of erger, een ploffende airbag.

Waar rekening mee te houden?
Accu
Stoelairbag
Etc
Heeft iemand dit al eens gedaan?
Herkend iemand bovenstaande klacht?

ik hoor het graag.
 

EdK

Forumguru
Bij Fabia de stoel en stekkers los gehad en zou alleen ervoor zorgen dat je contact uit laat.
Je hebt wel een speciale torx ( nxz11 uit hoofd ) nodig om de stoelbouten los te nemen.
Hoop dat de rest vanzelf spreekt en dat je het probleem kunt vinden.
 

Jee13

Forumguru
veeltandbit

(ik heb m hier liggen en je woont in de buurt zie ik );)

zoals aangegeven, geen contact maken. accu los bij elctr. werkzaamheden
is makkelijk klusje om stoel eruit te krijgen

de stoel demonteren is iets lastiger denk ik
 

Antera

Donateur
Laat je contact wel uit staan als je de accu verwijderd en terug plaatst anders alsnog kans op storingen met de airbag en die kan je niet zelf wissen. Verder kan je alles er uit halen
 

tim_j

Senior Member
Hoi allen,
Dank voor de tips. De torx en veeltand bitjes heb ik.
dus:
-Pluskabel los.
-Auto niet op contact, dus sleutel eruit.
-stoel naar achter, stoelairbag stekker los.
-schroeven maar..

omgekeerde volgorde weer monteren en als laatst de accu plus weer aansluiten.
Dit geeft dus geen storing (?)

ik heb OBD11 nieuw model mocht er toch een error zijn.
 

innocenti

Forumguru
Heb je lendesteunverstelling? Ik heb een vergelijkbare knak gehad en kon niet lekker meer zitten. Bleek uiteindelijk een afgebroken lendesteun. Misschien kan je hiermee een duidelijke analyse stellen.

Ik had een lease auto en t in de garage laten repareren. Koste ongeveer 3 uur.
Succes
 

tim_j

Senior Member
Kleine update:
Maandag een rit van 2x60 km gehad, daarna rugpijn en heb er nu nog last van (spierpijn).
Auto gaat vrijdag naar de dealer, ik hoor het wel;)

Als ik zelf de stoel uit elkaar haal, kom ik toch weer bij de dealer voor onderdelen. Zo is het efficient.
 

tim_j

Senior Member
Ik heb er door drukte met werk geen tijd voor. Eerste mogelijkheid zou pas in April worden. Dat is me de rugpijn niet waard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jee13

Forumguru
duidelijk, je had al rugpijn na zitten en stoel eruit halen is zeker rugbelastend

was alleen nieuwsgierig wat de oorzaak was, mogelijk lendensteun zoals al genoemd
ben benieuwd wat de dealer vind
 

tim_j

Senior Member
Ik heb de auto terug. Na onderzoek bleek dat de stoel rechts 1 tand verder maar achter stond in de rails. Waardoor de rugleuning naar rechts stond gedraaid en de zitting rechts lager zat.

Wat de dealer heeft gedaan is de geleider weer goed zetten.

Nadat ik aangaf het gek te vinden omdat het al maanden zo is en de stoel al meerdere keren verschoven/versteld is zonder verandering en gewoon soepel schuiven, gevraagd hoe dit is hersteld.

Er blijkt dus een verstelmogelijkheid te zitten in het frame? Dit is weer goed gesteld want dit is te verstellen aldus de dealer. Heb daarna 5a10 min naar huis gereden en het eerste wat opviel is dat ik vlakker zit, dus niet naar rechts. En dat de stoel er ‘ vlakker’ uit ziet.
We gaan het merken op de langere ritten..

Maar. die stelmogelijkheid in de rails, weet iemand daar meer van?
 
Laatst bewerkt:

dirk27

Forumguru
De zetel zelf ligt dus op 2 rails. Wanneer je de zetel loshaalt, dan kan je gemakkelijk de 2 rails onafhankelijk van mekaar vooruit en achteruit schuiven.

Als ze vastzitten aan het chassis van de auto zou het dus in principe gelijk moeten lopen vooruit en achteruit.

Mogelijks dus tijdens het verschuiven van de stoel geforceerd waardoor de stoel de even scheef is verschoven, dat zal die knak geweest zijn in je stoel.

Dus in theorie makkelijk zelf opgelost geweest ;)
 

tim_j

Senior Member
Oke dat dacht wel. tja had er echt niet op gekomen, de stoel is al tig keer verschoven en versteld. Maar het mankement bleef altijd hetzelfde.
Voelde me knap stom toen het werd verteld. Hoewel er wat gedaan moest worden om de boel weer recht te krijgen.

Had ik er zelf achter gekomen? niet zonder goed onderzoek.

Ik ga het merken:D
 
Laatst bewerkt:

innocenti

Forumguru
Heb je de lendesteun gecontroleerd? Als je aan de handel beweegt voel je dan in je rug iets bewegen? En voel je verschil als je in de passagiersstoel gaat zitten?
 

tim_j

Senior Member
De lendesteun beweegt prima, als ik aan de hendel trek of duw gaat de steun evenwijdig in of uit.

morgen breng ik de auto weer bij de dealer, met het verzoek de stoel er uit te halen. Rechts staat lager naar mn gevoel, waardoor ik overhel en compenseer met pijn tot gevolg.
 

Monteurtje

Forumguru
Heb je het gevoel dat je scheef zit op de zitting. Dus een kant meer inzakt?
Ik weet of dit voor jou de oplossing is:
De zitting is niet meer een dik stuk schuim. Er zitten allemaal gleufjes in. Of hoe je het ook moet noemen. Een bedrijf wat gespecialiseerd is in auto bekleding, leer inbouw enz, herkende dat en vertelde dat het komt door constructie van het schuim.
Zij vullen de zitting op zodat het weer vlak wordt en niet meer zo doorzakt.

Misschien kan je er wat mee.
 
Bovenaan Onderaan