Besteld: O2 Combi 1.9TDI Allure Cappuccino-beige

MRI

Nieuw lid
Aangezien ik binnen het bedrijf van functie wisselde, had ik een auto nodig. Ik ga natuurlijk mijn Citroën Berlingo missen (not :tongue:) en met pijn in het hart ging ik op zoek naar een nieuwe auto.

Mijn ouders rijden allebei met een Skoda (Felicia Combi en O1 Combi) aangezien ik hen zelf overtuigd had. Ze dateren allebei uit het tijdperk dat VW net Skoda had overgenomen.

Wijzelf hebben thuis ook een Fabia Combi 1, die we tweedehands op de kop tikten als jonge tweedehands, en waar we uitermate tevreden mee zijn.

Er moest dus een auto bij. Eerst en vooral maakten we de afweging of we een jonge tweedehands of een nieuwe wagen gingen kopen. Uiteindelijk bleek dat auto's van 1 a 2 jaar oud eigenlijk redelijk duur zijn tov nieuwe wagens: dan maar een nieuwe wagen!

Onze kandidaten waren:

Kia Cee'd Sporty Wagon // Skoda Fabia Combi // Volvo V50 // Ford Mondeo Clipper // Skoda Octavia Combi

De Volvo V50 viel af op prijs en op kofferinhoud, want hij wordt hier ruimschoots geklopt door de Ford, de Ceed en de Octavia.

Aangezien we al een Fabia hadden (ouder model) wilden we toch wel eens zien wat deze meer te bieden had als de huidige. Eerlijk gezegd vind ik dat (vooral zijn achterkant) er fragieler uitziet. De koffer is een ietsiepietsie groter, maar onze kinderwagen kon er niet in, op een manier dat er veel ruimte vrijbleef (dit probleem hebben we nu ook). Dus de Fabia viel af (enkel voor zijn kofferinhoud, want we zijn heel tevreden over de huidige Fabia!).

De Ford viel ook snel af: enorm prijselijk, maar ik blijf het een zeer knappe wagen vinden!

Kia had één groot voordeel: 7 jaar garantie! Het enige wat mij stoorde was dat de verkoper zelf vertelde dat de LX versie niet zoveel waard was, en dat je eigenlijk toch als je een Diesel wou, de 2.0 versie moest nemen. Ook kwam er ondubbelzinnig door dat die 7 jaar garantie door Kia eigenlijk terugverdiend werd door het onderhoudsschema (dit moet je strikt volgen, anders krijg je geen 7 jaar garantie!) Ook het aantal km (150000) dat je kon doen (dus hetgene wat je eerst bereikte: 7 jaar ouderdom of 150000km vond ik niet supervoordelig) zorgde ervoor dat de wagen op een trapje lager kwam te staan als de wagen, waar ik op voorhand van dacht: deze wordt het. De KIA kwam trouwens in onze versie uit, met korting eraf op 19500, wat eigenlijk boven het maximale budget was (18500).

Tegen beter weten in zijn we dus toch gaan zien naar andere garages, maar uiteindelijk stonden we toch maar mooi terug in de Skoda garage in de buurt.

Onze keuze daar viel op de Ambiente met een aantal opties. We kregen we een offerte en gingen met deze offerte naar onze standaardgarage (is iets verder, maar geeft wel wat betere service). Daar kregen we te horen dat de collega's van de eerste garage wel wat fouten hadden gemaakt: er was een foute kortingscode gebruikt, en er zat helemaal nog geen radio in.

"Die auto ga je voor die prijs hier niet kunnen krijgen!" Ik zei de garagist dat ons maximaal budget 18500 incl was, en dat ik ermee moest durven thuiskomen. Na veel gezwoeg en gezweet had hij een oplossing voor mij klaar: de opties die ik gekozen had, zaten allemaal in de beperkte "Allure" reeks. En aangezien hij in de stockwagens in Brussel nog een Allure reeks-auto zag staan, die dan nog onze kleur had, kon hij hier nog wel wat op forceren. Met een offerte die ons aanstond, en hij had echt wel zijn best gedaan aan de korting te zien, kwam ik thuis en twijfelde het vrouwtje toch ook niet meer. We moesten trouwens ook snel beslissen: de voorwaarden waren maar tot 23 juni geldig.

Een tweetal uren later stonden we in de garage om het contract te tekenen. Hij was uiteraard blij dat we er terug stonden, en wij blij dat we "onze auto" tegen "onze prijs" hebben kunnen kopen. Ik stelde trouwens vlak voor het tekenen ook nog een extra voorwaarde: ik moest en zou een miniatuurversie van de Octavia moeten krijgen :1819: Aangezien ik er ook één had "geëist" van onze Fabia, staat deze er nu mooi naast op de kast ;)

Hij is nu besteld: aangezien het een stockwagen is, gaat deze hopelijk binnen 10 dagen arriveren. Dan plaat aanvragen, verzekering in orde brengen... hopelijk schrijf ik hier binnen een aantal weken dat hij voor mijn deur staat!

Fotootjes volgen uiteraard! :super:

MRI

Nieuw lid
Welkom!
Naar die Felicia gaat mijn nieuwsgierigheid natuurlijk uit :laugh:

deze rijdt nog steeds ;)
zit een echt volkswagen golf motor in, de koffer is gewoon fenomenaal, da ding blijft rijden (begint nu echt wel oud te worden: 280000km geloof ik)
ik rij er nu niet meer graag mee, ge ziet da aan de dikte van de deuren: dat is echt een verschil tov de fabia die we hebben, en zeker de octavia die komt.
Zeker geen miskoop geweest! (en niet kapot te krijgen :rockon:)

cvegreen

Forumguru
Eerst en vooral welkom hier op het leuke en leerzame forum.
Ik heb met heel veel aandacht je verhaal gelezen , echt leuk dat je er zo'n gedetaileerde revieuw van gemaakt hebt . Altijd leuk om te weten waarom ze voor net die wagen hebben gekozen.
Je zult er ongetwijfeld heel veel plezier aan beleven . en ik zeg het nog eens , het is een wagen om bij weg te smelten zo'n mooie lijn die heeft. Mijn vrouw vind hem dan weer niets , zo zie je maar dat smaken erg kunnen verschillen he.

MRI

Nieuw lid
Eerst en vooral welkom hier op het leuke en leerzame forum.
Ik heb met heel veel aandacht je verhaal gelezen , echt leuk dat je er zo'n gedetaileerde revieuw van gemaakt hebt . Altijd leuk om te weten waarom ze voor net die wagen hebben gekozen.
Je zult er ongetwijfeld heel veel plezier aan beleven . en ik zeg het nog eens , het is een wagen om bij weg te smelten zo'n mooie lijn die heeft. Mijn vrouw vind hem dan weer niets , zo zie je maar dat smaken erg kunnen verschillen he.

ik heb het vrouwtje wel kunnen overtuigen, vooral dan natuurlijk door zijn prijs-kwaliteit-ruimte

natuurlijk heb ik altijd gezegd dat we ook voor de dacia logan station zouden kunnen gaan (en die vinden we allebei oerlelijk ;))

MRI

Nieuw lid
Net gehoord dat mijn vrouw met de Fabia Combi tegen de vangrails is geknald op de antwerpse ring. Geen lichamelijke letsels nagenoeg. Heb ik nu geluk of ongeluk dat dat niet met de Octavia gebeurd is? :crazy:

De Fabia is niet meer in omnium, maar er is ook geen schade aan derden of infrastructuur. Geen idee hoeveel schade de wagen heeft opgelopen :(

sventibold

Nieuw lid
Net gehoord dat mijn vrouw met de Fabia Combi tegen de vangrails is geknald op de antwerpse ring. Geen lichamelijke letsels nagenoeg. Heb ik nu geluk of ongeluk dat dat niet met de Octavia gebeurd is? :crazy:

De Fabia is niet meer in omnium, maar er is ook geen schade aan derden of infrastructuur. Geen idee hoeveel schade de wagen heeft opgelopen :(

shit man , das balen...maar het belabgrijkste is toch dat je echtgenote er ongerdeerd vanaf kwam....hopelijk valt de schade mee...

higgy

Forumguru
Sterkte aan je vrouw. De ring bij Antwerpen is echt een linke weg he? Ook als je uit moet voegen: geen pretje!

MRI

Nieuw lid
txs allebei
zit nu op spoed, maar kan al terug lachen. Ze zegt uitgeschoven te zijn op nat wegdek, vangrailing geraakt te hebben, beginnen tollen en tot stilstand gekomen tegen betonnen vangrails op de pechstrook. Kan er niet naar toe want hebben geen auto meer :(

cvegreen

Forumguru
Dat is balen man . Gelukkig heeft je vrouw bijna geen verwondingen , dat is het voornaamste .
Als ik dat zo lees , zal de Fabia wel vrij serieus toegetakeld zijn. Laat ons hopen van niet in ieder geval en anderzijds hopelijk kan hij voor niet al te heel veel geld nog hersteld worden.

Gieliovd

Forumguru
Nou sterkte ermee, een geluk bij een ongeluk dat je vrouw toch ongedeerd is gebleven zoals het nu lijkt. Het had ook vervelende kunnen aflopen.

Kun je niet even een ritje regelen naar haar toe?

Sterkte met dit gebeuren en ik hoop dat de Fabia ook nog te redden is. Het is maar materiaal.

MRI

Nieuw lid
is nu al terug thuis, wel nekpijn en hoofdpijn, maar als het dat maar is...
hopelijk is de fabia inderdaad te redden... ik hou jullie op de hoogte!

tlpeter

Actief lid
Het zal niet zo hard zijn geweest denk ik (de eerste vangrail)
Die vangrails daar zijn zo dun dat je met een redelijke tik er zo doorheen schiet
Alleen dit betonnen vangrails werken niet mee
Zoalng je zelf (of in dit geval je vrouw) niks hebt dan is het goed, het is maar blik
Er zitten trouwens rare scherpe bochten op heel de ring
Elke keer (en dat is regelmatig) weer verbaas ik mij over het ontwerp van de wegen daar
Wat mij ook opvalt is dat heel veel mensen gewoon 100 of 120 door blijven rijden terwijl er een bord 70 staat

cvegreen

Forumguru
De ring in A-werp is inderdaad een heel gevaarlijke ring . Het is een van de gevaarlijkste van heel België denk ik . Al is de wissel om naar Kortrijk te gaan van A-werp komende ook een heel gevaarlijke bocht naar links . Maar daar is het niet zo druk als de ring rond A-werp. Het is me ook al opgevallen dat de meesten daar gewoon hun 120 aanhouden of nog meer zelfs , ik betrap me er ook soms op dat ik aan een 100 rij , maar sneller ga ik er meestal niet . Maar 70 vind ik nu weer veel te traag voor zo'n breed stuk asfalt .

MRI

Nieuw lid
het is aan de aansluiting van de e313-ring richting gent dat ze geslipt is... en daar is het inderdaad maximaal 70 rijden. Ze reed zeker geen 100, maar het zal rond de 80 gelegen hebben.

En inderdaad op de ring: overal 100, maar iedereen rijdt er buiten de spits 120 ;) Als ik op de ring rond rotterdam rijdt, mag je soms maar 90, en daar houdt iedereen zich zoooooo braaf aan die regel (trajectmetingflitsers, dat kennen ze in belgië niet ;))

Bovenaan Onderaan