Beslagen ruiten. Ergens lekkage?

Noord26

Forumguru
Ik had in de Alto ook vaak last van beslagen ruiten en vorige week toen het behoorlijk vroor zat het dus aan de binnenkant vast. Daarop heb ik de ramen eens goed schoon gemaakt, ontvet en behandeld met een anti-condens doekje. Wereld van verschil! Zou het de TS daarom ook aanraden. Eerst had ik echt de airco nodig om de aanslag weg te krijgen, maar die werkt natuurlijk niet meer als het vriest. En nu is dat helemaal niet meer nodig.
 

TheoStek

Forumguru
Ik heb climate control. Die staat in principe altijd aan, mede omdat ik droge lucht prettiger vind. Dat heeft wel (enige) invloed op het verbruik. De lucht is droger, dus zullen je ramen als de airco aanstaat minder snel beslaan. Eén nadeel: de eerste stoot lucht die de airco geeft bevat wel veel (des te meer??) vocht, omdat de luchtontvochtiger dan nog niet werkt. Maar als de airco aanslaat wordt de lucht snel droger. Wat versta jij onder "beter"?

Dat kan niet, de aangezogen lucht passeert eerst de verdamper de lucht is dan al ontvochtigd als de airco werkt.

Juist een airco kan schadelijk voor je worden als hij te weinig wordt gebruikt. Dan is de kans op schimmelvorming een stuk groter in het systeem. ;)

Nee, de airco wordt juist schadelijker bij veel en verkeerd gebruik..

Eerst even een misverstand uit de weg ruimen. Het is een misvatting te denken dat wanneer de buitentemperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur in het interieur dat je dan geen meerverbruik zou hebben. De airco compressor draait ook dan vrolijk mee, wat je b.v. ook kunt zien doordat de airco wel ontwasemt in die omstandigheden. Ik heb hem altijd uit, tenzij ik hem nodig heb en wel om 2 redenen; ofwel temperatuur ofwel droge lucht i.v.m. ontwaseming beslagen ruiten. Om je verbruik niet onnodig te stuwen zou ik willen adviseren om d airco alleen te gebruiken als je die functie nodig hebt. Droge lucht is bovendien minder gezond voor je slijmvliezen in je neus.

Kijk in je handleiding om schimmels te voorkomen. Ik meen elke 2 weken de airco een half uur laten draaien met de aanjagerstand op vol vermogen. Dat doe ik al mijn (auto-)leven lang en voorkomt uitgedroogde pakkingen, nooit problemen gehad.

Klein misverstand, fase verandering van het koudemiddel vindt alleen plaats mits er voldoende warme lucht door de verdamper stroomt, indien de buiten temperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur vindt geen fase verandering plaats.
Om schimmels/bacteriën te voorkomen, is het beste dat de airco 10 min. voordat de eindbestemming is bereikt uit te zetten..om uitdroging te voorkomen van pakkingen en O-ringen volstaat het om de airco per week 15 min. te laten draaien.
Dat kan alleen als de temperatuur het toe laat, beneden de 5 °C werkt geen enkele airco.
Bij de nieuwe generatie compressors die "altijd" mee draaien zomer/winter hoeft dit natuurlijk niet.

Enkele punten, Hoe men de airco dient te gebruiken ?

1. Gebruik de airco alleen als dat nodig is, om te koelen of te ontwasemen.
2. Schakel de airco uit 10 min van tevoren als de plaats van bestemming is bereikt.
3. Gebruik de recycle functie bij aan/uitzetten van de airco niet langer dan nodig is.
4. Stel de temperatuur van de airco zodanig in dat het verschil ongeveer een 5 °C lager ligt dan de buiten temperatuur.
5. Vervang jaarlijks het interieurfilter
6. Filter/droger heeft maar een werking van 2 jaar en is dan verzadigd (moet dan vervangen worden) met uitzondering van cartridges die hebben een werking van 5 jaar.
7. A/C systemen voorzien van een continu variabele compressor, is het raadzaam het systeem 1x per jaar te laten controleren.
8. Gebruik de airco niet als de bestemming frituur of de winkel op de hoek ligt (brandstof verbruik)
9. Houd ramen gesloten bij in gebruik zijnde airco.
10 Zet de airco uit als veel in de bergen word gereden (vakantie)
 

Noord26

Forumguru
@ Theo: hoe kun je een airco verkeerd gebruiken als hij, zoals bij climate control, altijd aan staat? Of tenminste, de elektronica laat bepalen wanneer en hoeveel hij mee draait?

Waarom moet je de airco uitzetten als je veel in de bergen rijdt? Ga je nu vertellen dat, bijvoorbeeld mijn familie in Zwitserland, nooit airco kan/mag gebruiken?
 

TheoStek

Forumguru
Climate controle wil alleen zeggen, dat de temperatuur elektronisch geregeld wordt...en heeft niets te maken met altijd (laten) aanstaan of aan/uit zetten.
Auto's die de nieuwe generatie compressoren hebben, daarvan draait de compressor meteen mee zodra de auto wordt gestart...compressors met een magneetkoppeling worden bekrachtigd als de motor loopt.
Je hebt idd gelijk dat bij de nieuwe compressoren het regelventiel (PWM) wordt aangestuurd, deze aansturing is afkomstig van de verdamper sensor en geeft dit door aan de controle module, die op zijn beurt het elektronisch regelventiel aanstuurt, zodat het slag volume van de compressor wordt verhoogd of verlaagd. Meer volume meer koelen en vice versa.

Handmatige airco's hiervan produceert de compressor altijd zijn vol vermogen, die regelt niets zelf...of het nu een handmatige of ecc airco is, de compressors worden enorm belast op de vraag van ingestelde temperatuur..bij een koude start vergt dat natuurlijk extra vermogen van de motor.
Te bedenken dat een compressor ongeveer een 8 pk vermogen vraagt van de motor om te kunnen functioneren.
Nee ik ga niet vertellen dat ze in Zwitserland nooit met airco kunnen rijden..
Het toerental van de compressor is vrijwel gelijk aan het motortoerental (500 - 6000 t/min.) de pompcapaciteit ligt in de orde van zo'n 100 cm3 per omwenteling, dus als de compressor 3000 t/min draait dan zal er per minuut 3000 x 0,1 dm3 = 300 liter koudemiddel worden rondgepompt.
Als dus in bergen gereden wordt vergt dat vermogen van de motor, met aanhanger/caravan zelfs meer, de motor kan dan het best een zware verbruiker missen, maar goed er zijn al voertuigen die uitgerust zijn met een toerental begrenzer die de compressor uitschakeld onder extreme omstandigheden..Mercedes, Golf, Volvo enz..
Hetzelfde dat compressors ook al uitgeschakeld kunnen worden als de koelvloeistoftemperatuur te hoog wordt, hoe meer verbruikers des te meer vermogen de motor moet gaan leveren.

Het andere punt van verkeerd gebruik is...

Velen zetten de airco niet uit, dat wordt pas gedaan als de sleutel uit het contactslot wordt gehaald (automatisch uit en ook weer aan)..het is al verschillende keren voorbij gekomen dat de lucht wordt gedroogd !
Warme lucht stroomt door de verdamper en bevat veel meer waterdamp dan koude lucht, die waterdamp zet zich af op de verdamper, immers komt warme lucht in aanraking met een koud oppervlak en gaat condenseren..die condens wordt opgevangen en afgevoerd naar buiten.
Als de airco d.m.v de motor stil te leggen wordt uitgeschakeld, blijft de condens achter op de verdamper ! de verdamper wordt dan niet meer gedroogd door de warmere luchtstroom van buiten af, of door die van het interieur, daar hoeft dan maar even de recycle functie voor worden te gebruikt of de econ functie.

Hetzelfde dat als de auto flink in de hete zon heeft gestaan, wordt de auto gestart en de airco volop gezet om het zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen....NEE foute handeling..
Laat dan even de duren ramen/open, start de auto, zet de recycle functie op, zet de airco aan, zodat de lucht in het interieur sneller wordt gekoeld, ramen/deuren dicht en vertrekken, zet dan na een aantal minuten de recycle functie uit.

Wat ik ook veel mee maak of hoor....buiten temp is 28 °C en de airco is lekker ingesteld op 18 °C heerlijk toch?
Wrong: dat is 10 °C lager dan de buitentemperatuur !! dat haalt de auto airco "nooit", dus de compressor blijft door jagen om die temperatuur te halen en het lukt hem toch niet, gelet op brandstof verbruik en de verliezen.
 

Fabia

† In Memoriam
Helemaal mee eens. Zo doe ik het al jaren. Eerst de warme lucht uit de auto en dan pas de airco aan. En inderdaad hou ik ook rekening met de buiten temp.
 

Rallye

Forumguru
@Theostek:
1) die van de recirculatiestand had ik ook al geadviseerd;
2) over het vijf minuten voor aankomst op de bestemming afzetten van de airco hebben we vaker gediscussieerd; een goed advies, dat helaas niet door veel gebruikers zal worden opgevolgd en waar de fabriek, wat mij betreft, een oplossing voor moet vinden (ventilator? oppervlak verdamper schuin monteren?).
 

Canon-Eye

Forumguru
over het vijf minuten voor aankomst op de bestemming afzetten
Klinkt verstandig, maar geloof me: in de praktijk komt het er echt niet van.
Totaal onpraktisch, ook al omdat ik op sommige dagen (ook warme) een lange rit afwissel met een aaneenschakeling van tamelijk korte ritjes. Dan is het echt niet te doen om je telkens te realiseren dat de airco nou alweer uit moet...

Dus hij staat gewoon aan, wordt door de dealer met enige regelmaat gecontroleerd en that's it. Moet-ie dan maar tegen kunnen...
 

TheoStek

Forumguru
Het is gemakkelijker iets aan te leren dan af te leren.:grin:
Gebruiken van de on/off/econ functie is ook onpraktisch als er ritten worden gereden van korte duur die achter elkaar opvolgen per dag, daar ligt het probleem dan ook niet.
Iedereen zal toch eens een keer thuis of op bestemming komen en weten dat de auto langer dan 6 uur stil blijft staan?

Waardoor beginnen airco's te stinken? door vocht wat achterblijft op de verdamper.
Vocht is de beste bron voor bacteriën/schimmels om zich te verzamelen en wordt een heerlijke broedplaats, tevens zijn deze schadelijk voor de gezondheid..
 

Canon-Eye

Forumguru
Vocht is de beste bron voor bacteriën/schimmels om zich te verzamelen en wordt een heerlijke broedplaats, tevens zijn deze schadelijk voor de gezondheid.
De theorie bestrijd ik ook niet. Alleen heb ik nog nooit last gehad van een stinkende airco, dus er is ook (nog) geen echt gevoelde praktische noodzaak om hier erg op te gaan letten...
 

TheoStek

Forumguru
Het is geen theorie...maar werkelijkheid uit de praktijk, jaarlijks heb ik mijn handen vol om die problemen uit de weg te ruimen... google even op "airco stinkt"
Jij hoeft er ook (nog) geen last van te hebben of gehad, andere mensen wel, maar daar draait het helemaal niet om..het gaat over het feit "verkeerd airco gebruik" en het vocht is niet het enige probleem op de verdamper, het zit ook in het systeem.

@Rallye
wat mij betreft, een oplossing voor moet vinden (ventilator? oppervlak verdamper schuin monteren?)

Moet je een Volvo kopen, die zijn voorzien van een vochtsensor, indien de relatieve luchtvochtigheid te hoog is, treed de aanjager ventilator in werking.
Condens blijft aanwezig op de verdamper, ook al wordt die schuin gemonteerd.
Verdamper zit altijd VOOR de warmtewisselaar, is niet voor niets.
 

CDO

Forumguru
@raydelft

Heb je een Panoramadak?? Kijk dan eens zoals eerder gezegd i deze discussie rechts of links achterin de kofferbak of je bekleding nat is. En kijk dan gelijk even in de bak van reservewiel (stond bij mij 3 cm water in na een fikse bui)
 
Met mijn Superb hatchback heb ik er ook last van. Maar dit komt doordat ik met het huidige vochtige weer de airco niet 10 minuten voor beëindigen rit uit kan zetten. Tuurlijk kan het wel, maar als ik het doe beslaat de boel. Voornamelijk aan de achterzijde. De roosters in de B-stijlen lijken ook een beetje voor de sier. Na het parkeren van de auto beslaan de ramen van de auto rondom. Ik kan zeggen dat er geen lekkage is omdat ik dit gecontroleerd heb.

Is het normaal dat de ramen weer beslaan na het uitschakelen van de airco tijdens het rijden, en zou het kunnen zijn dat de condenspot niet goed afsluit na afsluiten auto (of hoort dat niet te gebeuren?)?
 

TheoStek

Forumguru
Is het normaal dat de ramen weer beslaan na het uitschakelen van de airco tijdens het rijden ?

Ja, dat is normaal.. en heeft te maken met de relatieve luchtvochtigheid wat in de auto ontstaat.

Airco droogt de lucht, de hoeveelheid waterdamp wat de lucht bevat (bepaalde druk en temperatuur) wordt eruit gehaald...koude lucht bevat veel minder waterdamp, dan warme lucht en kan ook niet veel meer waterdamp opnemen.
Doordat je de airco uitzet wordt de aangezogen lucht niet meer meer gedroogd, dus stroomt er lucht naar binnen wat veel meer waterdamp bevat.
Op dat moment kan de lucht in het interieur, die hoeveelheid waterdamp niet (meer) opnemen (verzadigd) en wordt 100% dan ontstaan beslagen ramen, wat later condens wordt.

Door meer warmere lucht toe te voegen, zal die lucht ook meer waterdamp kunnen opnemen en worden de ramen na verloop ontwasemd.
Ramen ontwasemd, temperatuur verhogen, airco uit.

Airco uit 10 min van tevoren, recycle functie gebruiken.
Gebruik je de recycle functie langer dan 15 min, zul je zien dat de ramen weer gaan beslaan.
 
Bovenaan Onderaan