Beslagen ruiten. Ergens lekkage?

RayDelft

Forumguru
Beste lezers,

In mijn S2 combi van april 2012 heb ik de laatste tijd, zeker mer regenachtig weer, last van beslagen ruiten als ik instap.
Nu snap ik dat dat normaal is als je er regelmatig met kletsnatte jassen in gaat zitten, maar daarvan is geen sprake.
Meestal rijd ik doordeweeks alleen en ik hoef niet lange stukken door de regen te lopen.
De luchtcirculatie staat niet op re-circulatie en de airco zet ik dan aan.
Niettemin duurt het dan best nog wel even voordat de boel weer droog is.
Misschien heb ik ergens een lekkage. Onder de matten voor en achter is het niet vochtig.
Zijn er andere dingen die ik zelf kan inspecteren en die verdacht kunnen zijn in het geval van vermoeden op lekkage?
 

Rallye

Forumguru
Misschien hab je het al lang gedaan, maar zijn je ruiten van binnen wel goed schoon? Bij een nieuwe auto wasemen alle kunststoffen nog wat uit. Dat slaat op je ramen, waardoor ze sneller beslaan. Ik doe mijn ramen altijd met Glassex, dat ontvet ook.

Verder valt me op dat je vermeldt dat je voor het ontwasemen de airco aanzet. Normaal rij je dus zonder? Ook dat zorgt ervoor dat de auto vochtiger is. Wellicht kun je ook eens experimenteren met de luchtrecirculatie. Als je je hem juist wel op circulatie zet, ontvochtigt de airco steeds dezelfde lucht (er komt immers geen lucht van buiten), zodat de lucht in de auto droger wordt. Ook daardoor zijn ramen misschien sneller droog.
 

eddiea

Forumguru
Ik herken het probleem.

Ik heb het idee dat als je hem een tijdje goed warm stookt zonder airco minder is. Misschien is het condenswater van de airco het probleem.
 

eddiea

Forumguru
Verder valt me op dat je vermeldt dat je voor het ontwasemen de airco aanzet. Normaal rij je dus zonder?

Rijdt je dan altijd met de airco aan? Ik probeer hem juist zo min mogelijk te gebruiken eigenlijk omdat ik het idee heb, waarom :crazy:, dat dat beter is......
 

Canon-Eye

Forumguru
M'n climatronic staat altijd aan; 's winters meestal op 18,5 of 19 graden (dan werkt de airco eigenlijk niet, maar de kachel dus wel) en in voor- en najaar op 20,5. Als het buiten echt warm wordt (24 graden of meer) dan draai ik 'm ook iets hoger, nl. 3 tot hoogstens 4 graden beneden de buitentemperatuur. Daarmee voorkom je een te grote overgang bij het uitstappen - zo'n natte klap in je gezicht is onaangenaam én ongezond...

Deze methode paste ik op de vorige auto (OII BL combi) ook toe - nooit problemen mee gehad.
 

TBiRD

Lid
Ken het probleem goed. Je ruit goed proper maken helpt al veel. Is eigenlijk een natuurlijk fenomeen. Verschil in temperatuur tussen binnen en buiten in combinatie met (lucht)vocht. Warme lucht blazen helpt alsook ontvochtigen met climatronic.
 

Rallye

Forumguru
Rijdt je dan altijd met de airco aan? Ik probeer hem juist zo min mogelijk te gebruiken eigenlijk omdat ik het idee heb, waarom :crazy:, dat dat beter is......

Ik heb climate control. Die staat in principe altijd aan, mede omdat ik droge lucht prettiger vind. Dat heeft wel (enige) invloed op het verbruik. De lucht is droger, dus zullen je ramen als de airco aanstaat minder snel beslaan. Eén nadeel: de eerste stoot lucht die de airco geeft bevat wel veel (des te meer??) vocht, omdat de luchtontvochtiger dan nog niet werkt. Maar als de airco aanslaat wordt de lucht snel droger. Wat versta jij onder "beter"?
 

Cordoba

Forumguru
Het vocht kan ook uit de luchtroosters komen, als je de auto parkeert. In vochtige koude periodes, rij ik de laatste km's met verwarming uit, en airco uit, en bij het parkeren zet ik bijvoorbeeld de keuze stand op alleen het rooster bij de voeten: resterende warme lucht (die meer vocht kan bevatten dan koude lucht) komt dan niet uit het rooster bij de ramen, en slaat dus ook niet gelijk aan op de ramen. Het is geen wondermiddel, maar het scheelt wel. Als je daarnaast bij een rit de verwarming iets hoger zet, en eventueel de airco aan om de lucht te drogen, dan raak je veel vocht dat zich ophoopt in tapijt en bekleding kwijt.
 

arjahoekstra

Actief lid
Heb je al in de zijvakken in de bagageruimte gevoeld of die niet nat zijn? Er is nl. een redelijk grote kans dat de afvoerslangetjes van je panoramadak lek zijn.
 

eddiea

Forumguru
Ik heb climate control. Die staat in principe altijd aan, mede omdat ik droge lucht prettiger vind. Dat heeft wel (enige) invloed op het verbruik. De lucht is droger, duis zullen je ramen als de airco aanstaat minder snel beslaan. Eén nadeel: de eerste stoot lucht die de airco geeft bevat wel veel (des te meer??) vocht, omdat de luchtontvochtiger dan nog niet werkt. Maar als de airco aanslaat wordt de lucht snel droger. Wat versta jij onder "beter"?

Dat weet ik eigenlijk niet. Heb altijd het idee gehad dat aircolucht minder is dan gewoon de ventilatiestand qua gezondheid. Ik gebruik ik de airco zo min als mogelijk.
 

Noord26

Forumguru
Juist een airco kan schadelijk voor je worden als hij te weinig wordt gebruikt. Dan is de kans op schimmelvorming een stuk groter in het systeem. ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou in elk geval de moeite nemen om met enige regelmaat (2 of 3x per jaar) de ruiten aan de binnenzijde goed schoon te maken. Glassex o.i.d. is prima, maar water met een scheutje ammonia doet ook wonderen. Wel koud water nemen, anders is de ammoniak er al uit verdampt voordat je aan je ruit begint (oplosbaarheid van NH[SUB]3[/SUB] - en ook van andere gassen - in water neemt af bij stijgende temperatuur).

Achtergrond: condensvorming wordt makkelijker als er verontreiniging op het raam aanwezig is - dat vormt kernen waar het vocht in de lucht kan beginnen te condenseren.
 

Cordoba

Forumguru
Juist een airco kan schadelijk voor je worden als hij te weinig wordt gebruikt. Dan is de kans op schimmelvorming een stuk groter in het systeem. ;)

Ik vraag me af of dat veel uitmaakt: een gebouwairco die een dag uit staat, zit na een dag al vol met bacteriën, en dat ruik je als je 'm weer opstart, na 1 á 2 uur is dat weg. Komt door bacteriën/schimmels die zich in filters razendsnel vermenigvuldigen als ie uit staat: dat is er namelijk voldoende vocht aanwezig in het filtermateriaal. Als een airco een poosje aanstaat is dat vocht weg, en hebben ze geen kans meer. Ik durf niet te zeggen of je dat zo door kunt trekken naar de airco voor de auto, omdat er mogelijk verschillen in constructie zijn. Dit maakt wel duidelijk waarom in gebouwen met airco ziekte/verkoudheid zich sneller verspreidt onder de medewerkers en waarom tijdige vervanging van filters geen overdaad is.
 

RayDelft

Forumguru
Dank voor de vele reacties.
Over het gebruik van de airco: In vorige auto's reed ik altijd met de airco aan.
Totdat het me opviel hoeveel dat scheelt in benzine verbruik.
Probeer maar eens op een lange vlakke weg met de cruisecontrol aan.
Airco tijdje aan, tijdje uit enzovoort, en dan op je momentane verbruik letten.
Dat scheelt best veel.
Vandaar dat ik de airco alleen nog gebruik voor ontvochtigen en om te koelen.
Ik zal jullie tips uitproberen en inderdaad achterin in de zijbakken voelen naar vocht.
Misschien idd lekkage afvoer pano-dak.
 

Giant

Forumguru
Eerst even een misverstand uit de weg ruimen. Het is een misvatting te denken dat wanneer de buitentemperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur in het interieur dat je dan geen meerverbruik zou hebben. De airco compressor draait ook dan vrolijk mee, wat je b.v. ook kunt zien doordat de airco wel ontwasemt in die omstandigheden. Ik heb hem altijd uit, tenzij ik hem nodig heb en wel om 2 redenen; ofwel temperatuur ofwel droge lucht i.v.m. ontwaseming beslagen ruiten. Om je verbruik niet onnodig te stuwen zou ik willen adviseren om d airco alleen te gebruiken als je die functie nodig hebt. Droge lucht is bovendien minder gezond voor je slijmvliezen in je neus.

Kijk in je handleiding om schimmels te voorkomen. Ik meen elke 2 weken de airco een half uur laten draaien met de aanjagerstand op vol vermogen. Dat doe ik al mijn (auto-)leven lang en voorkomt uitgedroogde pakkingen, nooit problemen gehad.

On topic dan nog tot slot, check inderdaad de zijvakken in je kofferbak. Die heb ik op de bodem ook kletsnat gehad (tot in de reservewiel ruimte nattigheid aan toe) door verstopte afvoerkanalen van het panoramadak. Een tweede tip: doe je achterklep open en op de c-stijl zie je zowel links als rechts zwarte rubberen membraantjes. Til die een op en er kan water uit weglopen. Ik heb de achterste zijramen gecondenseerd gehad met zelfs waterdruppels aan de stijlen. Toen ik de membraantjes optilde kwam er veel water uit stromen. De membraantjes waren een beetje vast gaan kleven. Nu doe ik dat eens in de paar weken en nooit meer last gehad. Succes
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik meen elke 2 weken de airco een half uur laten draaien met de aanjagerstand op vol vermogen
Ik heb geen zin in die herrie.
Hij staat gewoon altijd aan - ook nooit problemen mee gehad.
En 't verbruik? 't Zal best (nog) zuiniger kunnen, maar gemiddeld rond de 1:20 diesel is al voordeliger dan ik ooit heb gereden. Vind het wel best zo (en een panoramadak heb ik niet).
 

Noord26

Forumguru
Ik vraag me af of dat veel uitmaakt: een gebouwairco die een dag uit staat, zit na een dag al vol met bacteriën, en dat ruik je als je 'm weer opstart, na 1 á 2 uur is dat weg. Komt door bacteriën/schimmels die zich in filters razendsnel vermenigvuldigen als ie uit staat: dat is er namelijk voldoende vocht aanwezig in het filtermateriaal. Als een airco een poosje aanstaat is dat vocht weg, en hebben ze geen kans meer. Ik durf niet te zeggen of je dat zo door kunt trekken naar de airco voor de auto, omdat er mogelijk verschillen in constructie zijn. Dit maakt wel duidelijk waarom in gebouwen met airco ziekte/verkoudheid zich sneller verspreidt onder de medewerkers en waarom tijdige vervanging van filters geen overdaad is.

@ Cordoba, precies! Daarin zit hem dus juist het euvel. Regelmatig onderhoud aan de airco plegen is een must. Aangezien dat altijd extra werkzaamheden zijn naast standaard onderhoud betreft wil het regelmatig voorkomen dat het, onbewust, niet gedaan wordt. Zo hebben wij nu na 2 jaar (45Dkm), de airco laten leeg maken, reinigen en opnieuw al laten vullen. Kost wel circa €90,-. Maar nooit last van vreemde luchtjes oid. Beste is ook altijd de airco gewoon mee te laten draaien, zeker als het climate control betreft, je stelt de gewenste temperatuur in en dat is alles. De electronica bepaald zelf of hij wel of niet mee koelt of ontvochtigd. Het zal wel een iets hoger vebruik opleveren helaas.

Een goed onderhouden airco (voornamelijk regelmatige vervanging van de HEPA-filters) stinkt nooit. Ook niet als je hem aan zet. Dat een vreemd luchtje na een uurtje draaien weer weg is, wil niet zeggen dat de bacterien er niet meer zijn. Goed voorbeeld zijn de correct onderhouden installaties van ziekenhuizen. Kunnen andere gebouwen en gebruikers een puntje aan zuigen qua naleving op onderhoud.

Mijn advies, raam goed schoon maken en ontvetten aan de binnenzijde en de airco aan laten staan.
 

Cordoba

Forumguru
@Noord: als je niets meer ruikt is dat inderdaad geen garantie dat er geen schimmels meer zijn. Wel is het zo, dat de hoeveelheid niet hoger meer is dan in normale lucht, en als de airco een poosje draait leggen eventueel achtergebleven bacterien/schimmels het loodje doordat alle vocht onttrokken wordt. Als het vocht niet onttrokken wordt door warme/droge lucht, dan toch zeker wel door de constante luchtstroom.

Overigens heb ik ook op plekken gewerkt waar het een ramp zou zijn, als de luchtkwaliteit vergelijkbaar zou zijn met die in ziekenhuizen. (heb in stofarme ruimtes gewerkt, normaal in de laagste klasse (10.000) en soms voor speciale zaken in hogere klasses (1000 t/m 100)
 
Bovenaan Onderaan