Beslagen ramen

De Stip

Forumguru
Goedenavond,

Ondanks een (in mijn beleving) droge auto, rubber matten, een vochtvreter van Pingi erin en de climatronic altijd aan, beslaan m'n ramen toch best wel. Tegenwoordig zelfs meer dan voorheen en moet ik de blower op z'n hoogste stand zetten om de ramen vrij van wasem te krijgen.
Zijn er nog gouden tips?
 

Noord26

Forumguru
Goedenavond,

Ondanks een (in mijn beleving) droge auto, rubber matten, een vochtvreter van Pingi erin en de climatronic altijd aan, beslaan m'n ramen toch best wel. Tegenwoordig zelfs meer dan voorheen en moet ik de blower op z'n hoogste stand zetten om de ramen vrij van wasem te krijgen.
Zijn er nog gouden tips?

Mijn dealer constateerde een lekkage, hoogst waarschijnlijk het pano-dak. Heb jij problemen met je pano-dak gehad?
 

De Stip

Forumguru
Pano dak heb ik niet in m'n O-2, maar wel een af fabriek open dak. Is onlangs nog gecontroleerd en in orde bevonden.

Voorruit degelijk schoonmaken. Ik doe dat met een oplossing van ammoniak en water, via een plantenspuit op m'n ramen en daarna schoonwrijven met goed dik keukenpapier.

Ventilatie staat niet op recirculatie.

En wat kan ik aan die parafaanbak controleren?
 

Noord26

Forumguru
@supersjors

Heb het topic gevonden van je lekkage van je open dak. Wat hebben ze precies nagekeken bij je open dak? De rubberen omlijsting? Want ik hoop niet voor je dat je opnieuw een afvoer hebt die lekt, door verstopping oid. Die kunnen ze ook niet echt controleren toch zonder het geheel los te halen?
 

De Stip

Forumguru
Inderdaad Noord26, want dan zou ik wel weer heel veel pech met m'n wagen hebben. Ze hebben er gewoon het reguliere onderhoud aan uitgevoerd, zonder nu weer 1 van die neopreen slangen te slopen.... (hoop ik) :(
 

Hans O.

Forumguru
Wanneer is je interieurfilter voor het laatst vernieuwd? Een slechte doorstroming en/of vervuiling van het filter kan ook de oorzaak zijn. Dat kun je zelf controleren. Zit ergens bij het dashboard kastje
 

Joske

Forumguru
Gewoon onderkant dashboardkastje. Even op je rug é. Je ziet het direct :).

2 schuifjes verschuiven en je k de cassette er uithalen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voorruit degelijk schoonmaken
Geldt voor alle ruiten: binnenkant grondig afnemen met bv. koud water met een scheut ammonia. Dan zijn alle condensatiekernen (vuil, vet en aanslag uit de ventilatiekanalen) verdwenen en zullen ze veel minder snel beslaan.
 

Antera

Donateur
De enige echt oplossing is de volgende:

zakjes granulaat/silica . 1 zakje is genoeg om je auto wasemvrij te houden zelf in de koude periodes

oa verkrijgbaar bij Conrad
 

turboturbo

Forumguru
@supersjors heeft een pingi (granulaat / silica) maar zegt dat dat in zijn geval niet genoeg helpt.

Ik stem ook voor de ruiten vooral goed schoonmaken vanbinnen. Dat scheelt al de helft.

Verder houd ik de eerste 4 minuten van de (koude) rit mijn adem in :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Antera

Donateur
Ikkes weer neit goed gelezen? Maar je moet wel eerst je ramen goed schoon maken daarna werkt het zakje hier tot op heden goed bij mijn ouders
 

Blackokkie2

Forumguru
Gewoon onderkant dashboardkastje. Even op je rug é. Je ziet het direct :).

2 schuifjes verschuiven en je k de cassette er uithalen.
Kan je dat filter ook schoonmaken of is het gelijk vervangen.(ja ik weet hij is niet zo duur maar nu zondag dus niet te koop)
 
Bovenaan Onderaan