Beschermstrip voorzijde schraapt de grond

Steerclear

Senior Member
Beste forummers,
Er is een manier om heel snel en zonder schrapen over de drempels te rijden.
1 - Je houdt vrij lang een iets te hoge snelheid aan voor de drempel.
2- Dan spiegelen (en indien veilig) rem je vrij sterk in. (zithouding is heel belangrijk)
3- Vlak vóór de drempel laat je de rem helemaal los.
Door het uitveren wordt de neus van de auto als het ware gelift en kan je veilig, snel en zonder schuren en schrapen de drempel over.
Het vergt even oefenen, dat wel. Voor de twijfelaars: nee, het geeft geen extra slijtage aan vering dempers en remblokken.
Tijdens een nachtelijke rit ben ik eens staande gehouden door de lokale diender die zich afvroeg hoe ik zo snel die drempels kon nemen.
Een kleine rijles was het gevolg! En de betreffende agenten zwaaien nu naar me.
Wat ook goed helpt is het lichtjes schuin aanrijden van de drempel. Dan worden de wielen één voor één over de drempel getild. Ook hier van tevoren weer goed kijken of het verkeerstechnisch verantwoord is. Een slingerende auto kan een raar beeld geven naar je mede-weggebruikers toe.

Succes !
 

snel

Actief lid
Je kan ook uitstappen erover duwen en weer in stappen dit onder staande bij een nieuwe auto we zijn toch geen land alleen met drempels
andere landen zullen ze toch ook hebben hoe kan dit fabrieksmatig:ahum: gemaakt worden
 

Cordoba

Forumguru
@Steerclear: de methode van het precies op het juiste moment remmen, gebruikte ik vroeger met zachter geveerde auto's ook. Alleen als je timing niet klopt, maak je een extra harde klap. Bovendien als je de situatie ter plekke niet kent, moet je bedacht zijn op een kuil net na de drempel (veroorzaakt, door 'landende' vrachtauto's en dergelijke). Ook je brandstofverbruik wordt niet mooier door het steeds gas geven en remmen (vooral al je een weg hebt, waar zowat 50% van de weglengte uit drempels bestaat).
 

Rallye

Forumguru
@Steerclear: remmen op het juiste punt om goed over de drempel te komen doe ik al jaren. Schuin erover vind ik dan weer erg oncomfortabel. Dat lijkt me alleen nodig als de auto erg laag is (of de drempel erg hoog).
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan spiegelen (en indien veilig) rem je vrij sterk in.
En als het niet veilig blijkt om vrij sterk te remmen - dan dender je dus met een rotklap over die drempel heen...?? :icon_smile_dead:

Ik doe het dan liever een beetje rustig aan, als het kan een tikkie schuin aansnijdend - dat scheelt al een heleboel.
 

Steerclear

Senior Member
@canon-eye: Als je je spiegeldiscipline goed uitvoert weet je al zeer ruim van tevoren of sterk afremmen wel mogelijk is. Dus ik beschouw je opmerking als een grapje......
 
Idd, niet remmen op een drempel help vaak al. Weet iemand toevallig hoeveel speling ruimte er tussen de band en de wielkast zit? 1 bandenmaat groter en je zit toch alweer +-8,5mm hoger van de grond
 

Inge

Lid
Bandenmaat groter zorgt als ik het goed heb niet voor een hogere band (meer speelruimte) - de band wordt dan gewoon platter, toch?
 
Volgens mij niet hoor, ik bedoelde 175/65/14 naar een 175/70/14, maar 195/65/14 zal ook al hoger zijn dan een 175/65/14
 
Bovenaan Onderaan