Beschermstrip voorzijde schraapt de grond

Hetzer

Forumguru
Hebben meer mensen hier last van??
De beschermstrip aan de voorzijde onderaan de bumper schraapt als ik mijn oprit op en afrij en bij sommige vluchtheuvels.
Het kan geen kwaad, het is een soort flexibel kunstof, maar ik vraag me gewoon af of het meer mensen was opgevallen
 
In een parkeergarage had ik laatst een ervaring die me meer zorgen baarde: ik zat met 4 personen in mijn auto, en ik kwam een kunststof drempel tegen. Ik moest er extreem traag overheen, anders raakte de bodem van mijn Citigo de drempel.

Zo'n ding:

verkeersdrempels1.jpg
 
Greentech is volgens mij standaard verlaagd ivm luchtweerstand en Co2 labeltje, dus kan het gebeuren dat hij wat sneller schraapt. Hoort erbij en niks aan te veranderen, neem niet aan dat je je Citigo hoger op de pootjes wilt hebben.
 

Ron_2

Senior Member
In een parkeergarage had ik laatst een ervaring die me meer zorgen baarde: ik zat met 4 personen in mijn auto, en ik kwam een kunststof drempel tegen. Ik moest er extreem traag overheen, anders raakte de bodem van mijn Citigo de drempel.

Zo'n ding:

Bekijk bijlage 22828

Op het plaatje is het een korte, ik ken ze alleen meters breed en dat zijn echt kleredingen, je moet bijna helemaal stilstaan voor je er overheen kan, als je te hard gaat wordt je voorzijde even "gelanceerd" en dondert dan weer hard naar beneden.
Ik neem ze altijd schuin zodat ik hem niet met twee wielen tegelijk raak. De Yeti heeft weliswaar genoeg bodemspeling, maar de klap blijft even hard.
 

darkprojectx

Forumguru
Slechte zaak dat hij standaard al schraapt. Normaal heeft VAG toch wel verschillende lippen op de modellen zitten waardoor je dus ook een minder lage lip kunt plaatsen. Maar dat ze standaard al schrapen is minder clever.
 

Hetzer

Forumguru
Mss omdat het komt, omdat de UP/Citigo die wielen zover na voren en naar achteren heeft zitten??
 

bobbie

Senior Member
Komt idd door de wielen die ver uit elkaar staan. Ik las dit ook in een vergelijk test bij de autoweek. Het verlaagde onderstel helpt ook niet echt mee. De reden voor een andere auto was voor mij ook het lagere brandstof verbruik. Om zo weinig mogelijk te gaan verbruiken moet ik zowiezo al wat minder hard rijden dus die drempels neem ik dan ook maar kruipend..... 1 op 26 vandaag over 140 km!
 

Pete10

Nieuw lid
Drempels nemen (en hobbelige wegen) zijn voor mij het allerzwakste punt van deze auto. Je moet erg langzaam rijden en dan nog is het een stuk oncomfortabeler dan bij een 'grote' auto. Ik weet eigenlijk niet of er naast de kleine verlaging ook straffere vering is gebruikt? De ideale stadsauto is het daarom ook niet. Op normale goede wegen gaat het echter juist weer prima.
 

Cordoba

Forumguru
:uitlachen:
Hebben meer mensen hier last van??
De beschermstrip aan de voorzijde onderaan de bumper schraapt als ik mijn oprit op en afrij en bij sommige vluchtheuvels.
Het kan geen kwaad, het is een soort flexibel kunstof, maar ik vraag me gewoon af of het meer mensen was opgevallen

Onderstaande pic, toont een Lambo op een vluchtheuvel, en dat is zo te zien ook niet goedgegaan. Ik heb de gewoonte om vluchtheuvels meestal links te laten liggen (letterlijk)
zlambo_crash.jpg

Ik neem aan dat je een verkeersdrempel bedoelt, in plaats van een vluchtheuvel.
 

darkprojectx

Forumguru
wel een beetje larie dat het komt doordat de wielen zo ver uit elkaar staan. Dan zou je met de bodem van de auto de drempel moeten raken die tussen het voor en achterwiel zit. Als je de drempel raakt met een lip die voor je voorwiel zit (waar over het algemeen de voorbumper zit) dan heeft het toch echt te maken met de rijhoogte al dan niet de hoogte van de lip. Je auto kan 100 meter of 10 cm lang zijn, maar om de voorlip te raken is dat niet relevant.
Het blijft echt bizar.. niemand die een filmpje heeft van zn schraper?
 

Cordoba

Forumguru
Het is zelfs omgekeerd: als de afstand tussen voor- en achteras groter is, is de hoek die de auto maakt als de achterwiel nog op de bult staan, en de voorwielen al beneden zijn, juist kleiner.

Voorlip die de grond raakt heeft 2 mogelijke oorzaken (parameters): de hoogte waarop de lip zit, en de afstand vóór de vooras. Hoe korter de lip voor het voorwiel zit, hoe kleiner de kans dat ie de grond raakt.
 

Tones

Actief lid
Viel mij ook al op dat geschraap. Die strip zit er volgens mijn dealer voor de aerodynamica. Ik zie het als een goede waarschuwing .... ik heb liever dat ik die strip over de grond hoor schrapen, dan de spoiler zelf met mogelijk gevolg van schade. Zodra ik die strip hoor schrapen ga ik voorzichtiger aan de slag. Maar ondanks alles blijft het een ergenis.
 
Omdat mijn Citigo bij de dealer staat heb ik een Citigo automaat meegekregen, een niet-Greentec. Dat scheelt toch wel veel! Ik kan hier in de wijk gerust met 30 over de drempels, waar 20 km/u met mijn eigen auto al te hard is. Hij is zachter geveerd (dat merk je in de bochten...) maar ook 15mm hoger, en dat is toch wel een flink voordeel.
 

Marbod

Nieuw lid
Die lip zit er inderdaad alleen om de luchtweerstand te verminderen waardoor de auto minder verbruikt. Enige auto's hiervoor een Fiat 500 gereden en deze had net zo'n lip en ook die raakte continue de grond.

Gewoon vaker en harder over die drempels. Lip schraapt van zelf weg en dan heb je dat probleem niet meer. :tongue:
 
Bovenaan Onderaan