Benzinepomp vervangen

64rhfx

Senior Member
De benzinepomp van de Fab1 combi van dochterlief heeft het begeven Is deze makkelijk te vervangen? Ik neem aan dat deze op de tank in de achterklep zit?

M.vr.grt. Alex
 

ertromp

Forumguru
Is bij een VAG auto zeker goed te vervangen.
De pomp hangt in de tank die toegankelijk is door je achterbank zitting er uit te halen. Dan zie je een afdichtdeksel die haal je er af van het plaatwerk en dan zie je de tank met deksel/leidingen en elektrische aansluiting waar de pomp onder zit.
De ring kun je losdraaien en voila je kunt de pomp naar boven halen
 

64rhfx

Senior Member
Als er geen speciaal gereedschap voor nodig is moet het lukken dan. Accu los, en demonteren.
 

64rhfx

Senior Member
ANWB blijkt erbij geweest te zijn. Die zeggen dat hij niet aangestuurd wordt. Heel wat anders dan stuk denk ik. Gevalletje relais? Maar welke en waar dan...
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Zitten bij de F1 niet alle relais in de zekeringenkast links van t dashboard? Meen me zoiets te herinneren van vroegâh...
 

turboturbo

Forumguru
Ja als je niet eerst weet of de pomp zelf stuk is, is vervanging misschien niet nodig.
Hoewel er vaak wordt vergeten dat het terdege een slijtage onderdeel is en je na 2 a 2,5 ton niet raar moet opkijken als die er een x mee uit scheid (bij mijn O1 werd ie langzaam slechter, viel af en toe uit tijdens het rijden)

Waar je op moet letten bij vervangen is o.a. dat de nieuwe pomp in precies dezelfde positie teruggezet wordt ivm de vlotter. Verder is het een rot werkje omdat je met/boven een tiental liters benzine aan het werk bent. Dat meurt als de ziekte.

Vraag: kon de awnb niet aangeven waar de aansturing vandaan moet komen? En/of een bypass maken?
 
Laatst bewerkt:

64rhfx

Senior Member
Ze zullen vast een bye pass gemaakt hebben, helaas was ik er niet bij. Het enige wat verteld is tegen mijn dochter is dat de aansturing defect was en de pomp aan vervanging toe is. Pomp is gelukkig niet duur, dus die vervang ik. De aansturing is een ander dingetje.
 

64rhfx

Senior Member
Bij het bestellen van een pomp kom ik dit soms tegen: Zonder brandstoftoevoermodule, Met afdichtring, Zonder wartelpot. Ook kom ik pompen tegen waar niets wordt vermeld.
Welke heb ik nou nodig?
En weet iemand welk relais de pomp aanstuurt en waar die zit? Ik neem aan dat dit door een relais gebeurt.
 

EdK

Forumguru

Kijk hier even of er een manual tussenzit die je kunt gebruiken voor je Fabia 1.
Kans is aanwezig dat je je moet inschrijven om te kunnen dowloaden....
 

Tees

Donateur
Als ik me goed herinner zit de pomp in een wartelpot, en kan je die er simpel uithalen. Dus een nieuwe wartelpot is niet perse nodig. Wat de brandstoftoevoer module is in dezen is me niet helemaal duidelijk, maar mogelijk werkt dit niet via een relais maar elektronisch?
 

64rhfx

Senior Member
EdK. Bedankt, maar waar vind ik daar de brandstofpomp? Zoveel mauals.... Ik ben daar ingeschreven, dus kan daar downloaden/
Grt Alex
 

EdK

Forumguru
En staat je blok in deze file er niet bij dan even juiste blok selecteren en kijken of zelfde blz erbij staat !?
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb destijds een complete besteld met alles erop en eraan. Het is geen pretje om aan zo’n in benzine gedrenkte pomp te moeten werken terwijl de auto ondertussen met een ‘open’ tank staat te wachten (of je moet een oprit / garage hebben dan is dat wat minder een probleem misschien) Bedenk ook dat alle plastic behuizing inmiddels broos (oud) kan zijn. Knapt er iets van een clipje ofzo, zit je daar weer mee.

Omdat er zoveel part nummers zijn en ze allemaal geschikt leken heb ik m dacht ik gewoon bij een duurdere NL’se leverancier besteld (ik dacht winparts). Zodat ik geen gedoe zou hebben met net niet passend enzo.

Succes met de klus!
 

64rhfx

Senior Member
Ik heb er ook een besteld. Op de sloop vroegen ze voor een flink gebruikte 45 Euro. Wel voor de zekerheid een relais meegenomen en vervang die eerst. Als de oude pomp het na een week dan nog goed doet, lag de storing aan het relais en gaat de pomp retour.
 
Bovenaan Onderaan