Benzine in diesel getankt

lugolux78

Forumguru
Ooit hetzelfde gedaan in mijn Ibiza 1.9TDI uit 1999. Advies van garage, rijden, tanken, rijden... Vroeger was er altijd een beetje benzine in diesel om bevriezing te voorkomen.

Alleen filters Ff laten checken en premium diesel tanken na afloop.
 

Desperado

Forumguru
Nou was mijn voormalig werkgever ook werkzaam bij de ANWB en die had dus zo'n verkeerd getankt installatie aan boord. Een paar meter rijden gaat het wel goed om, geen enkele blijft bij de pomp staan. Maar wat erger is, het is niet altijd, sterker nog het is nooit even een slang erin hangen en de boel leegpompen. Daar komt toch wel wat meer bij kijken. Er zijn zelfs Volvo's die op transport kunnen naar de dealer omdat het met de normale apparatuur niet kan. En wat die domheid betreft.......je wilt niet weten hoe vaak hij gebeld werd voor een verkeerd getankt gevalletje :D
 

lugolux78

Forumguru
Trouwens ik reed van Luxemburg (na 15 liter benzine ipv diesel te hebben getankt) naar Nederland. Auto had net 10k km opzitten. Heeft daarna nog duizenden kilometers gereden zonder probleem
 

Monitor

Nieuw lid
heb de tank laten leeghalen en rijd nu weer op diesel met 4l slaolie.
bljkt toch beter voor de injectoren.
 

Cordoba

Forumguru
Gelukkig is het me nooit (per ongeluk) gebeurd in de tijd dat ik diesel reed. (in de winterperiode wel eens bewust wat benzine bijgemengd, maar dat is 30 jaar terug) Overigens nog wel eens snel moeten reageren: ik kwam met mijn Golfje diesel, op voor mij normale snelheid aanrijden bij de benzinepomp (tevens mijn VW-dealer, waar de auto gekocht was, en in onderhoud), komt de nieuwe jongen voor het tankstation aanhollen, en vraagt nog nét voor ie de slang erin hangt: 'volgooien met super, zeker'. Gelukkig kon ik 'm nog net op tijd de slang voor de super later omruilen voor de dieselslang.:banghead:
 

turboturbo

Forumguru
Ook grappig: we noemen een tankstation doorgaans een 'benzinepomp'. Terwijl er ook andere producten getankt kunnen :)

Geen wonder dat het verward toch? Als je een diesel auto hebt.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ja, maar dat heb je met veel meer dingen, neem nou deze...

images



...ik denk dat er hele volksstammen denken dat dit een bahco is, terwijl dat alleen maar het merk is.
 

Cordoba

Forumguru
Ook grappig: we noemen een tankstation doorgaans een 'benzinepomp'. Terwijl er ook andere producten getankt kunnen :)

Geen wonder dat het verward toch? Als je een diesel auto hebt.

Ik kwam met voor mij normale snelheid aanrijden, maar dat was behoorlijk snel, dus dacht de pompbediende met een GTI van doen te hebben. Overigens was ik bij de rest van het dealerpersoneel ook bekend: bij warm blok had ik er altijd aardig de sokken in, en mijn auto was het exemplaar dat níet kapot getrapt werd, maar wel één van de snelste dieseltjes in onderhoud.

@Blackokkie2 Volgens mij is dit een voorbeeld van een merknaam die een productnaam is geworden, net als bijvoorbeeld Maggi of TomTom om andere voorbeelden te noemen.
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba ik bedoelde eigenlijk meer in het algemeen, niet specifiek op die situatie met die pompbediende (waaronder ik wel degelijk reageerde :D

Ik denk dat ik doelde op het fenomeen wat jij en @Blackokkie2 vaststellen; dat product of merknamen na verloop van tijd de naam van het zelfstandig voorwerp wordt. Zoals dat je benzine bij de benzinepomp haalt. Maar je daar tegenwoordig ook diesel en gas etc kan krijgen, en dat het niet meer uitsluitend een benzinepomp is.
En dat verward misschien nog wel onbewust bij veel consumenten / gebruikers.

Die pompbediende had beter moeten weten als hij z'n werk serieus nam (maar ook hier geld weer - iedereen kan een fotje maken) door goed naar de auto te kijken (vul opening diesel is immers groter, misschien wel een stickertje met gasoil oid binnen in de tankdop)
 
Bovenaan Onderaan