Beetje TLC bij de oude Skoda Fabia Combi

turboturbo

Forumguru
Dat kan je mbv een tapijtreiniger / extractor (huren bij Gamma) oplossen!

Liefst op een zonnige dag zodat de auto goed kan drogen; beste zelfs de stoelen uit de auto demonteren dan kan je overal goed bij. Ook het tapijt op de vloer.
Kom niet aan de hemelbekleding met dat ding; ik heb daardoor op een paar plekjes de hemel bekleding aan het hangen gekregen.... :(
 
Laatst bewerkt:

HenkHenkHenk

Senior Member
Dat kan je mbv een tapijtreiniger / extractor (huren bij Gamma) oplossen!

Liefst op een zonnige dag zodat de auto goed kan drogen; beste zelfs de stoelen uit de auto demonteren dan kan je overal goed bij. Ook het tapijt op de vloer.
Kom niet aan de hemelbekleding met dat ding; ik heb daardoor op een paar plekjes de lijm laten oplossen (hangend doek) :(

klasse,

mijn hemel hangt een beetje al voorin, denk leeftijd..
 

HenkHenkHenk

Senior Member
vandaag weer 150 km gereden, straks weer ff 50 km erop zetten. van het weekend ook een mooie ritje voor de boek ingeplanned richting Julianatoren met de kids.

Verbruik is netjes ( 1 op 15 , niet op de computer maar gewoon km per liter zelf berekend). De armleuning is ook ideaal.
Dit is verder mijn langzaamste auto die ik ooit heb gehad, ff wennen weer om rechts te blijven bij een stoplicht.. maar een beetje ontspannend toeren doet ie wel goed.

De schokbrekers voor willen een klein beetje deinen, ik denk dat het wel een aandachtspunt gaat worden, maar eerlijk is eerlijk ...ik ben een beetje verwend ( mijn daily drive heeft volledige Hyperpro veren kit gekregen van de zomer )
 
Laatst bewerkt:

gossy

Actief lid
Nou zie dat er al wat vlot in de zaak zit ^^ Als de bout af is gebroken in t deksel - een beetje garage heeft minuutje of dertig werk eraan om de rommel eruit te halen en wat nieuws erin te zetten - t zat destijds bij ons kapotte koppakking klusje incluis las ik in m'n boekje alhier. ALs het t plastic zelf is wat het begeven heeft - even knutselen met bv epoxy en wat vezels erdoor om weer vlees te hebben? Gek genoeg in al mn jaren hier met een van de grootste slopers van noord holland om de hoek bár weining AQW skodas tegen gekomen -_- / ^_^
 

Hakar

Donateur
Leuke armsteun @HenkHenkHenk
Helpt je lekker relaxed te rijden in je snelste auto die je tot nu toe hebt gehad.

Die snelheid is niet alles hoor, en per saldo maakt het niet zo veel uit.
Lekker gestaag tempo levert soms meer op dan het gejakker van links naar rechts.
 
Dat ie traag is is toch wel de reden dat ik hem heb gedoneerd aan mijn zusje,ik wou toch wat hebben wat een beetje uit de voeten kon en dus een geblazen V70 gekocht.
Heerlijk die 5 cilinders en bijna 300 pk.
Aan de pomp wat minder leuk want dorst heeft ie altijd.
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Dat ie traag is is toch wel de reden dat ik hem heb gedoneerd aan mijn zusje,ik wou toch wat hebben wat een beetje uit de voeten kon en dus een geblazen V70 gekocht.
Heerlijk die 5 cilinders en bijna 300 pk.
Aan de pomp wat minder leuk want dorst heeft ie altijd.

ja het is meer een kwestie van gewenning idd, maar voor een auto voor erbij is ie snel zat. De kofferruimte maakt een hoop goed iig
 

Hakar

Donateur
En je leert weer wat schakelen is.
Ben nu met de Fab in het zuiden van België, net onder Charleroi, niet de steilste stijgingen en dalingen, maar moet toch meer schakelen dan vorig jaar in de Pug 205.
Daar waar die makkelijk oppakte in zijn drie, moet de Fab echt terug in de twee.
 

HenkHenkHenk

Senior Member
En je leert weer wat schakelen is.
Ben nu met de Fab in het zuiden van België, net onder Charleroi, niet de steilste stijgingen en dalingen, maar moet toch meer schakelen dan vorig jaar in de Pug 205.
Daar waar die makkelijk oppakte in zijn drie, moet de Fab echt terug in de twee.


Haha duidelijk, het rijdt idd weer een beetje zoals mijn oude 306 vroeger(ook 1.4 acht klepper ) je kon met de 306 echt wel smijten . Echt een mooie stijve auto ( daar waar menig Fransen gaan kwispelen bleeft deze goed op de weg liggen )

897AF424-41AE-49FF-9DBF-5690C3B8BED2.jpeg

Als je goed kon anticiperen, waren de Alpen totaal geen probleem :)

0966179A-AAD4-4BC5-B954-25A423AF9FFA.jpeg

Vele leuke ritten binnen Europa gehad ermee

Ps mijn zus heeft de auto van mijn gekregen toen ik kinderen kreeg , de auto rijdt nogsteeds ! Ook bijna 3 ton inmiddels :)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
En je leert weer wat schakelen is.
Ben nu met de Fab in het zuiden van België, net onder Charleroi, niet de steilste stijgingen en dalingen, maar moet toch meer schakelen dan vorig jaar in de Pug 205.
Daar waar die makkelijk oppakte in zijn drie, moet de Fab echt terug in de twee.

Volgens mij is het bij het MPI-blok niet echt anders dan de 1.4 16V blokjes: die moet je echt op toeren houden om een beetje vooruit te komen. Aan de andere kant in de tijd dat ik met de Fabia I reed, heeft mijn broer een stuk of 4-5 Volvo's (V70 en 850's) versleten, die zijn allemaal afgevoerd naar de sloop, terwijl mijn oude Fabia nog steeds rijdt (bij andere eigenaar).
 

Cordoba

Forumguru
verder had ik een vraagje:

de stoelen zijn nog redelijk sterk en niet doorgezakt maar wel een beetje vies ( niet zo gek na 260 k , niet door en door smutzig gelukkig, maar wel een paar plekken er en der) heeft iemand nog tips om dit goed schoon te krijgen ?

Extractor zoals @turboturbo aangeeft is een optie, andere iets minder goede maar goedkopere optie is om een waterzuiger te gebruiken om het vocht weer grotendeels uit de bekleding te zuigen. Die methode is als volgt: je pakt een fles met een sproeikop, plantensproeier of iets dergelijks en vult die met verdunde interieurcleaner. Bijvoorbeeld zoals onderstaande (heb ik zelf meermaals gebruikt).
interior.jpg

Je spuit de bekleding in, zodat deze licht vochtig aanvoelt, vervolgens borstel je het zachtjes in met een zachte borstel. Wacht 5-10 minuten en zuig het vocht uit de bekleding, eventueel nog stevig nawrijven met een doek (microvezeldoek of oude handdoek), en de behandeling zonodig een aantal keren herhalen. Als je de behandeling meerdere keren achter elkaar hebt gedaan, is het verstandig om daarna de bekleding nat te maken met puur water en weer droog te maken. Dat laatste is om eventuele overmaat aan shampoo uit de bekleding te krijgen (en vlekken te voorkomen).

Zoals al gezegd: een dergelijke behandeling bij voorkeur als de zon volop schijnt, en de auto in de zon geparkeerd staat (of stoel/bank uit de auto halen en in een verwarmde ruimte laten drogen).
 

Cordoba

Forumguru
Temperatuur hoeft niet zo hoog te zijn, belangrijk is voldoende zonnestraling, dus met wat geluk kan dat al prima in april/mei.
 

Hakar

Donateur
Zoals hier op dit moment op 1 dag na de afgelopen week, en tempjes van rond de 15 graden.
En had ik me vorige week toch bijna laten verleiden tot het omleggen van winterbanden! :D
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Zaterdag retourtje Alphen a/d Rijn - Koningin Juliana toren gereden met de kids.. ook na een lange rit geen olie lucht meer. Het probleem is echt verholpen :)

Als ik morgen eventjes tijd heb ga ik de motorcover zo aanpassen dat ik de reservedop kan gebruiken icm de cover..
zo heb ik een alsnog de clean look en een goed werkende dop :)

even kijken waar is precies wat moet aanpassen....

Op een andere topic werden meerdere puntjes aangesneden over het wel of niet gebruiken van een kap; bete rop safe spelen : D
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Mijn oog viel nu bij toeval op deze opmerking:
Volgens mij is het bij het MPI-blok niet echt anders dan de 1.4 16V blokjes: die moet je echt op toeren houden om een beetje vooruit te komen.
Volgens mij klopt dat niet. Ik heb in 5,5 jaar rond de 165k km gereden in een F1c (2002) met 1.4 MPI-blok en daar had ik bewust voor gekozen na uitgebreide vergelijkende proefritten met deze en met de 16V versie. Reden: die 16-klepper was me veel te nerveus, die kon je inderdaad alleen maar vooruit krijgen door 'm hoog in de toeren te houden. Het was óf jakkeren, óf gewoon niet thuis, geen tussenweg mogelijk. De mpi-motor daarentegen liep veel soepeler, hoefde niet idioot hoog op te toeren om toch behoorlijk op te kunnen schieten, daarmee ook minder herrie. Best een comfortabel bakkie, zeker in de Elegance-uitvoering die ik toen uit voorraad kon kiezen.
Slechts 2 minpuntjes: zwart van buiten en een zeer lichtbeige bekleding... ;)
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb er ook een keer in gereden (in zo'n 1.4MPI) en dat beviel mij ook boven verwachting (mijn referentie was de 1.2 12V)
Het max koppel is inderdaad lekker onderin de toeren al aanwezig. En toch geen onzuinig verbruik ook!

Het is jammer dat de uitstoot van dat eigenlijk antieke blok (want het was een doorontwikkeling van de 1.3 Skoda motor die al jaren meeging in de Felicia) destijds niet meer kon meten met de toenmalige mileu normen in 2003 waardoor die plaats moest maken voor nieuwere generaties motoren.
 

HenkHenkHenk

Senior Member
ola,

klein vraagje: de bestuurdersstoel "danst"een beetje bij bij het remmen.
Ik moet nog er goed naar kijken en het is nu nog maar gissen maar is dit een veel voorkomende heuvel ? ( versleten geleiders oid ? ) dan weet ik al een beetje waar ik naar precies moet kijken :)
 
Bovenaan Onderaan