Bandenspanning

Steefke

Nieuw lid
wie kan mij zeggen waar de bandenspanning sensor zit bij het model 2018 in het ventiel,bij de ABS sensor of in de schokbrekers
 

andrehj

Forumguru
Ideaal zou ik het niet willen noemen, want het is weliswaar veel goedkoper dan wanneer de sensoren in de ventielen zitten, maar ook veel onnauwkeuriger. Er kan met de ABS-sensoren alleen een afwijkende spanning worden gemeten, en niet wat de exacte spanning is.
 

EdK

Forumguru
Er kan met de ABS-sensoren alleen een afwijkende spanning worden gemeten, en niet wat de exacte spanning is.
Tsja maar dat is nu juist meer dan genoeg voor de mensen die geheel nergens naar kijken tot het stuk is of begint te piepen.
Ook dit is een hulpmiddel, en behoor je gewoon periodiek je bandenspanning te controleren !!
Wel of geen dure elektronica die je daarmee geheel of gedeeltelijk helpt......:pieker::jaja:
 

oco1979

Forumguru
Vermoed dat het zoals de rest via abssensor is.
Hebt nu ook al sensoren met klassieke rubber en niet van die harde ventielen die zeer kwetsbaar zijn tegen afbreken,zeker in de winterperiode.
 

Bart81

Forumguru
Miss is de vraag hier ooit al eens gesteld, maar kan het niet direct terugvinden.
Is het systeem op de skoda superb om de bandenspanning te controleren van het directe type of het indirecte type?

dus maar andere woorden, speciale ventielen met sensor in de band of gewoon via het abs systeem?

alvast zeer vriendelijk bedankt!
 

Tees

Donateur
Ik meen hier eens gelezen te hebben (maar weet t niet zeker...) dat Skoda geen echte TPMS sensoren gebruikt, maar de ABS sensoren onderling vergelijkt. Dat is dus het indirecte type zoals jij het noemt.
 

Bart81

Forumguru
Weet iemand hier toevallig ook welke gewichtklasse de banden voor een superb combi minimaal moeten hebben dan? Ik zie hier grote verschillen in. De huidelige velgen hebben gewichtklasse 96. Weet iemand of je hier ook lager in mag gaan? Bvb 93...

alvast bedankt!
 

Tees

Donateur
Das afhankelijk van je precieze uitvoering, maar als ik even snel google op het maximaal toelaatbare gewicht van de SuperB III combi, zit dat ergens rond de 2100 kg. Dus laten we ruim rekenen, 2200 kg, das 550 kg/wiel, en dat komt.overeen met gewichtsindex 88. Dus dan zit je met 93 (650 kg/wiel) wel veilig lijkt me.
Ik zou t wel even controleren voor jouw uitvoering wat het maximale gewicht is.
 

TL@

Forumguru
Weet iemand wat het verschil tussen "Tyre Pressure Warning Light - Bandenspanningscontrole" en het optionele "Actief bandendrukcontrolesysteem", het is een optie van 180€ (in België)
 

Bart81

Forumguru
Ik ga ervan uit de het actieve systeem gebruik maakt van ventiel sensoren per band. Maw het directe systeem dus.
 

Tees

Donateur
Gokje: die laatste zal wel echte TPMS sensoren in de banden hebben, waar de eerste de ABS sensoren gebruikt?
 

Canon-Eye

Forumguru
Aannemend dat de voorgaande sprekers (schrijvers) gelijk hebben, hou er dan ook rekening mee dat je er met die eenmalige €180 niet bent.
Voor eventuele winterwielen moet je dan ook zo'n set aanschaffen en ook als je een reservewiel prefereert boven zo'n lullig pechsetje moet je rekening houden met extra kosten.
Ik ben zelf best tevreden over de monitoring via het ABS-systeem, dat heeft me de afgelopen 11 jaar al meer dan eens tijdig gewaarschuwd voor een klein lekje dat goed te repareren was. De spanning daadwerkelijk meten doe ik af en toe wel met de hand, ik hoef dat echt niet bij elke start in beeld te hebben.
 

Tees

Donateur
Ik zou voor de kosten van die TPMS sensoren ook zeker niet dat systeem kiezen, idd voor een set winterwielen weer 50-75 euro per wiel erbij, omwisselen moet je programmeren, enz. Zoveel moeite is t nou ook weer niet om eens per maand je banden even te checken of de druk nog afdoende is (met een metertje van minder dan een tientje). En het ABS systeem is afdoende om een lekkage te vinden voordat het gevaarlijk wordt.
 

Bart81

Forumguru
Was inderdaad zelf ook aan het zoeken voor nieuw stel velgen. Ben als blij dat mijn skoda via het abs systeem werkt. De meerkost voor de tpms ventielen per band lopen inderdaad op. Dit zowel voor winter en zomerbanden en telkens opnieuw als banden moeten gewisseld worden bij slijtage.
 
Bovenaan Onderaan