Bandenspanning controle systeem

Rosinfield

† In Memoriam
Wanneer ik de banden bijgevuld heb krijg ik na enige tijd een waarschuwing over drukverlaging. Echter niets aan de hand. Opnieuw opslaan en ook geen melding meer. Kan het zijn dat dit ligt aan de gevoeligheid van het systeem en evt relatieve onnauwkeurigheid van mijn compressortje? Rare is dat ik dit bij mijn Fabia nooit aan de hand heb gehad
 

DJSmiley

Actief lid
Defecte/vieze ABS sensor?

Afaik heeft de O2 geen volwaardig bandendruk systeem, maar kijkt ie puur naar de afwijkingen in rotatiesnelheid tussen de wielen. (Lege band = kleinere omtrek dus meer omwentelingen tov een volle)

Die info komt bij mijn weten vanaf de ABS sensor
 

Zwapp

Forumguru
Als het de sensor zou wezen gaan andere systemen ook in storing, denk aan ESP en abs etc.
Denk in eerste instantie ook aan een vuile abs ring, je kan het spul uitlezen met vcds, eventueel een log maken, je kan live de snelheid per wiel uitlezen namelijk.
Ben benieuwd wat eruit komt uiteindelijk!
 

Rosinfield

† In Memoriam
@Zwapp ik zal het laten weten. Duurt nog wel even tot de onderhoudsbeurt, een kleine 5000 km.
Laat er voor die tijd niet naar kijken, want zo storend is het ook weer niet. Weet nu dat er niets mis is en even resetten en klaar. Zal in de tussentijd hier wel even melden wanneer het weer gebeurt. Heb het idee dat het samenhangt met het bijvullen van de banden en dan opslaan. Maar dat kun je natuurlijk niet met zekerheid zeggen na twee keer. Voor hetzelfde geval is dat toeval
 

DJSmiley

Actief lid
Als het de sensor zou wezen gaan andere systemen ook in storing, denk aan ESP en abs etc.
Denk in eerste instantie ook aan een vuile abs ring, je kan het spul uitlezen met vcds, eventueel een log maken, je kan live de snelheid per wiel uitlezen namelijk.
Ben benieuwd wat eruit komt uiteindelijk!

Volgens mij werkt zo'n ABS sensor op basis van gaten in de ABS ring die zorgt voor variatie in het magneetveld, een zgn hall sensor. Gaatje in de ring = niet magnetisch, dichte plek wel.

Een keer een paar gaatjes missen maakt niet perse uit, je bcm ziet nog steeds een werkende sensor, geen draadbreuk oid, en krijgt rotatiedata door. Dat er een afwijking zit tussen links en rechts is een 2e, maar zolang er maar (Enigszins) data door komt wordt dat niet opgemerkt, behalve dus door het bandensysteem.

Als de sensor in zn geheel dood is dan gaat de hele handel in error (EPS, ABS enz), maar een foutieve indicatie is lastiger te zien. Dan is VCDS oid idd prima, want dan kun je zien of de rotatiesnelheid per wiel verschilt. (Wat natuurlijk niet zo zou moeten zijn)

Overigens kan het ook goed zijn dat je melding weer terug komt over een tijdje, in mijn ervaring is het bandenmeetsysteem op de O2 niet extreem gevoelig, en duurt het wel even voordat ie het als abnormaal beschouwd (Dat doet ie niet al na 1min)
 

jongerik

Actief lid
Ik heb nu bijna 5 jaar een O3 en meestal na een bandenwissel wel 1x een melding over de spanning. In het begin stopte ik nog wel bij eerst volgende tankstation om even te controleren. Nooit iets kunnen waarnemen. Dus resetten en verder. Wel meestal de volgende dag met koude banden even alles weer vullen om het gelijk te zetten en nog een reset er achteraan. Daarna, tot de volgende bandenwissel of onderhoudsbeurt waar iets met banden gebeurde, nooit problemen. Tot 3 weken terug. 1 week na bandenwissel op A12 weer melding. Twijfel, twijfel. maar doorgereden totdat ik hem toch wel iets scheef vond hangen. Gestopt in een noodhaven. Rechts achter helemaal plat. Gat in het loopvlak. Alles gefixed (band vervangen want die was te heet geworden) door ANWB. Weer gereset. Paar dagen later gaat waarschuwing weer af maar nu voor links achter. Je kunt begrijpen ik had er even geen vertrouwen meer in. Gekeken op parkereplaats, maar dit keer niets te zien. Ben toen maar verder gereden naar bestemming, na een reset van de melding. Wel mij spiegel zodanig gezet dat ik de achterband kon zien.
Voor volgende rit weer opgepompt en gereset. na 80 km toch weer melding. Weer niets te zien.
Dag erna toch maar even langs garage. Ja meneer we hebben de computer gereset nu zou het goed moeten zijn. Aangegeven dat ik daar niet voldoende vertrouwen in had aangezien ik in 1 dag toch 0.2 bar erbij moest doen. Auto weer op de brug maar geen lek kunnen constateren. Toch maar de velgrand ingesmeerd. Sindsdien nog geen melding meer gezien.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Kan me voorstellen dat je daar bloednerveus van word. De eerste keer dat het gebeurde had ik de auto pas en toch schrik je dan van zo'n melding ineens. Was vlak voor de oprit naar de A6, dus toch maar even naar de VW dealer in Emmeloord gegaan. Prima geholpen en dus niets aan de hand.
 

Zwapp

Forumguru
Heb kort geleden een kapotte abs sensor gehad, in de snelheid op het betreffende wiel zag je hem af en toe naar 0km/h springen. Dacht dat het de abs ring was dus hele naaf gewisseld, helaas hetzelfde resultaat, abs sensor vervangen en toen was het opgelost, vandaar mijn redenering.

Dit systeem werkt overigens niet met de gaatjes die @DJSmiley bedoelt maar heeft een gekartelde ring, effect zal wel hetzelfde zijn, dit ter info...
 

DJSmiley

Actief lid
Als je met vcds oid het kan uitlezen zou ik in zo’n geval de abs sensor links en rechts omwisselen. Sensor is 2 schroefjes, itt tot de abs ring. Als het probleem meeverhuisd weet je zeker dat het de sensor is.
 
Bovenaan Onderaan