Bandenmaat

R1200C

Actief lid
Omdat er allseasons onder Super B zitten en ik daar in Italië niet zulke goede ervaringen mee heb toen ik er ooit een lek reed wil ik een setje zomerbanden er onder laten leggen. Nou ligt er 225/40R19 onder maar als ik ga zoeken zie ik dat elke 19 inch velg op 235 staat. De voor- en nadelen van breder/smaller ken ik in theorie, maar nu twijfel ik even wat ik aan ga schaffen.

Waarom zou ik voor een smallere band kiezen dan Skoda zelf deed?

hemi24

Donateur
Nou ligt er 225/40R19 onder maar als ik ga zoeken zie ik dat elke 19 inch velg op 235 staat.

Vraag is waarom er een afwijkende (kleinere) bandenmaat onder jouw S3 is gemonteerd; juiste maat zou 235/40R19 moeten zijn, dus dat zou ik ook gewoon laten monteren!

Lijkt erop dat er wielen van een Octavia 4 of (voorwiel aangedreven) Karoq onder jouw wagen gemonteerd zijn?

Laatst bewerkt:

R1200C

Actief lid
Ik kan het de vorige eigenaar niet vragen, althans niet degene die hem aan de garage heeft verkocht waar ik hem heb gekocht ;)

Je bevestigt mijn idee. Hij staat nu op 19' Phoenix velgen, voor zover ik heb kunnen vinden zijn die er ook origineel op geleverd. Kan alleen nergens een extra set vinden dus voor nu is het waarschijnlijk all seasons er af en zomerbanden er op laten leggen. Als ik tzt niets heb kunnen vinden moet het weer omgekeerd :confused:

Canon-Eye

Donateur
in Italië niet zulke goede ervaringen mee heb toen ik er ooit een lek reed
Waren die ervaringen dan specifiek allseason-gerelateerd?
Een zomerband kun je in den vreemde ook lek rijden en dan moet je ook maar hopen dat je hetzelfde merk/type in de buurt kunt vinden...

Beroepsmatig heb ik heel wat jaren met zomer/wintersets gereden en na pensionering dat nog een tijdje volgehouden, soort van "uit gewoonte". Die wisselde ik altijd zelf, maar op zeker moment was ik dat gedoe wel zat en ben ik overgestapt op Michelin CC ;) . Inmiddels alweer een jaar of 10, 12 en tot volle tevredenheid.

Laatst bewerkt:

R1200C

Actief lid
Waren die ervaringen dan specifiek allseason-gerelateerd?
Een zomerband kun je in den vreemde ook lek rijden en dan moet je ook maar hopen dat je hetzelfde merk/type in de buurt kunt vinden...
Ja, huur auto (toevallig een Volvo inderdaad) met allseasons waarvan er eentje lek ging op de autostrada. Vrijdag avond en te ver van mijn "thuis" regio om even iemand te bellen. "Ja, we hebben geen allseasons dus het worden twee zomerbanden". Bedrag afgetikt waarvan ik weet dat ik te veel betaalde maar de keuzes waren beperkt.

En ja, je kunt ook met zomerbanden opgelicht worden al is het makkelijker om met twee verschillende zomerbanden het gesprek met de politie aan te gaan dan met één zomerband en één allseason.

Komt bij dat ik toch echt een voorkeur heb voor zomerbanden bij de temperaturen die deze week de nieuwe Nederlandse standaard lijken te zijn. Maar daar mag iedereen zijn eigen voorkeuren hebben natuurlijk :giggle:

Canon-Eye

Donateur
Zit je nou stiekem naar Volvo occasions te kijken…? ;)
Neuh. Zal de warmte wel zijn geweest...
Ik hink nog op twee gedachten: de Leon "voor eeuwig" houden, óf later dit jaar toch een EV. Op de huidige shortlist staan de Epiq, de ID.Polo, de Renault 4 en - nog nét - de Renault 5 (maar die laatste is eigenlijk iets te krap). Mijn eisenpakket bevat wel de voorwaarde dat de auto voor een redelijk bedrag kan worden afgeleverd op Michelin CC's (kom ik toch weer een soort van on-topic). :D

hemi24

Donateur
Ongeacht welke band je kiest, acht ik de kans klein dat je in een dergelijke situatie in het buitenland net hetzelfde type band erbij kunt krijgen….
Dus om daarom niet voor allseasons te kiezen lijkt me een beetje ver gezocht!

Eltjo

Forumguru
S3 banden zijn 205 of 235 breed.
Heb je geen volledig reservewiel? Helaas bij deze voor mij nieuwe S3 met een stalen velg.
Ik rij mijn Vredestein Quatrak+ all seazons gewoon op en rij in de winter op Conti winterwielen.
De prima zomerset van oude S2 heeft voor de S3 een 5% kleinere rolomtrek. Continentals reden beter dan de AS banden.

Laatst bewerkt:

R1200C

Actief lid
In die huurauto zat geen reservewiel maar zo'n nutteloos oppompsetje. Het gaat er niet om dat je twee exact dezelfde banden moet hebben maar de combinatie van een zomerband en een all seasons band op dezelfde "as" (dus voor of achter) wordt een probleem. Hetzelfde geldt voor een zomer en een winterband. Twee zomerbanden voor en twee winterbanden achter mag wel.

De Italiaanse regels stellen dat banden op dezelfde as identieke technische kenmerken hebben (maat, constructie, draagvermogen, snelheidsindex). Dat gaat een leuk gesprek worden als iemand in uniform vindt dat je niet ok bezig bent. Geen idee hoe je Italiaans is maar ik wens je succes, ik vermijd zo'n gesprek liever.

Maar rij gerust met allseasons naar Italië, be my guest. Geen probleem hoor en als ik je tegen kom langs de weg help ik je waar ik kan. Ook geen enkel probleem. Ieder mag zijn eigen keuze maken, ik ook dan ook lijkt me ;)

Eltjo

Forumguru
Die huurauto doet er even niet meer toe.
Maar je kan toch een reservewiel nemen als je er plaats voor hebt?

En ik kan nu niet indenken dat die cazzi di carabinieri het je moeilijk gaan maken als je een kapotte band achterin hebt. Als je al wordt aangehouden en als daarop wordt gecontroleerd.

Tees

Donateur
Alsof een carabinieri moeilijk gaat doen als je je reservewiel erop hebt gezet vanwege ren lekke band...want hoe vaak heeft een reservewiel nou exact hetzelfde type band als de normale wielen? In het geval van draairichting gebonden banden is dat zelfs heel dom, want dan heb je altijd 50% kans dat je de verkeerde richting op je reservewiel hebt liggen.

Ik denk dat je spoken ziet, maar dat maakt niet uit, je mag doen wat je wilt.

hemi24

Donateur
In dat geval: ga voor een setje Pirelli zomerbanden, zou ik zo zeggen…

Neem je ook nog 4 stuks Conti’s mee, voor het geval je lek rijdt in Duitsland? :arghh:

R1200C

Actief lid
Doen jullie lekker waar je zin in hebt en laat mij mijn eigen keuze maken. Hier mag een slot op want ik vind dit een zinloze en eerlijk gezegd ook wat trieste discussie worden.

Tees

Donateur
Volgens mij deed je er zelf volop aan mee...en het antwoord op je vraag is toch gegeven? 235 is een normale maat.

Ik zou zekerheidshalve wel even de breedte van je huidige velgen checken, om te zien of 235 daar een logische en passende breedte voor is.

hemi24

Donateur
@Tees ik zou zeggen dat dat wel goed zit:

Tees

Donateur
Daar heeft het wel alle schijn van. Maar je weet niet wat de vorige eigenaar gedaan heeft, aangezien de bandenmaat ook al raar was. Wie weet liggen er wel imitatievelgen onder. Even op de achterkant van een wiel kijken voor de zekerheid is een kleine moeite...

Bovenaan Onderaan