Bandenmaat

R1200C

Actief lid
Omdat er allseasons onder Super B zitten en ik daar in Italië niet zulke goede ervaringen mee heb toen ik er ooit een lek reed wil ik een setje zomerbanden er onder laten leggen. Nou ligt er 225/40R19 onder maar als ik ga zoeken zie ik dat elke 19 inch velg op 235 staat. De voor- en nadelen van breder/smaller ken ik in theorie, maar nu twijfel ik even wat ik aan ga schaffen.

Waarom zou ik voor een smallere band kiezen dan Skoda zelf deed?
 

hemi24

Donateur
Nou ligt er 225/40R19 onder maar als ik ga zoeken zie ik dat elke 19 inch velg op 235 staat.

Vraag is waarom er een afwijkende (kleinere) bandenmaat onder jouw S3 is gemonteerd; juiste maat zou 235/40R19 moeten zijn, dus dat zou ik ook gewoon laten monteren!

Lijkt erop dat er wielen van een Octavia 4 of (voorwiel aangedreven) Karoq onder jouw wagen gemonteerd zijn?
 
Laatst bewerkt:

R1200C

Actief lid
Ik kan het de vorige eigenaar niet vragen, althans niet degene die hem aan de garage heeft verkocht waar ik hem heb gekocht ;)

Je bevestigt mijn idee. Hij staat nu op 19' Phoenix velgen, voor zover ik heb kunnen vinden zijn die er ook origineel op geleverd. Kan alleen nergens een extra set vinden dus voor nu is het waarschijnlijk all seasons er af en zomerbanden er op laten leggen. Als ik tzt niets heb kunnen vinden moet het weer omgekeerd :confused:
 

Canon-Eye

Donateur
in Italië niet zulke goede ervaringen mee heb toen ik er ooit een lek reed
Waren die ervaringen dan specifiek allseason-gerelateerd?
Een zomerband kun je in den vreemde ook lek rijden en dan moet je ook maar hopen dat je hetzelfde merk/type in de buurt kunt vinden...

Beroepsmatig heb ik heel wat jaren met zomer/wintersets gereden en na pensionering dat nog een tijdje volgehouden, soort van "uit gewoonte". Die wisselde ik altijd zelf, maar op zeker moment was ik dat gedoe wel zat en ben ik overgestapt op Michelin CrossCountry. Inmiddels alweer een jaar of 10, 12 en tot volle tevredenheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

R1200C

Actief lid
Waren die ervaringen dan specifiek allseason-gerelateerd?
Een zomerband kun je in den vreemde ook lek rijden en dan moet je ook maar hopen dat je hetzelfde merk/type in de buurt kunt vinden...
Ja, huur auto (toevallig een Volvo inderdaad) met allseasons waarvan er eentje lek ging op de autostrada. Vrijdag avond en te ver van mijn "thuis" regio om even iemand te bellen. "Ja, we hebben geen allseasons dus het worden twee zomerbanden". Bedrag afgetikt waarvan ik weet dat ik te veel betaalde maar de keuzes waren beperkt.

En ja, je kunt ook met zomerbanden opgelicht worden al is het makkelijker om met twee verschillende zomerbanden het gesprek met de politie aan te gaan dan met één zomerband en één allseason.

Komt bij dat ik toch echt een voorkeur heb voor zomerbanden bij de temperaturen die deze week de nieuwe Nederlandse standaard lijken te zijn. Maar daar mag iedereen zijn eigen voorkeuren hebben natuurlijk :giggle:
 
Bovenaan Onderaan