Bandenmaat per velg maat -Seat

PizzaPieter

Forumguru
Heren,

Ik ben op zoek naar een mooie winterset. Had een 17" set op t oog, maar t viel me op dat er 2 verschillende bandenmaten op lagen.

205/50/17 en 225/50/17

Nu heb ik op steekmaat.nl opgezocht en voor 17" moet 205/50 zijn of 225/45.

Vragen:
- is het een probleem om voor en achter een verschillende breedtemaat te hebben (205/225)
- is het een oké-idee de omtrek te veranderen? 225/50 heeft een grotere omtrek dan 225/45

Heb laten weten geen interesse meer te hebben, maar ben toch benieuwd hoe dit zit.
 

ertromp

Forumguru
Die bandenmaat breedte maat verschillen voor achter geen probleem
Die hoogte zal een zeer kleine afwijking km/h geven ca 4% dus geen probleem
Interessant is de ET waarde en breedte J waarde Velg
 

Jewepe

Forumguru
@PizzaPieter

Een paar opmerkingen m.b.t. je winterset:
- een smalle(re) band gaat altijd wat makkelijker door de sneeuw dan een bredere. Ik zou dus voor winterbanden voor 205/50x17 kiezen
- dat betekent ook dat ik voor een 7J velg zou kiezen. Een 205 band op een 7,5J brede velg gaat maar net: band 205 mm breed, velg 190,5 mm. Dat belast de schouder van de band wat mij betreft net iets te veel
- m.b.t. de ET-waarde ben ik wat minder principieel. Een ET-waarde van 42 is nog prima te doen. Het wiel komt dan 7 mm naar buiten te staan t.o.v. standaard en sluit dan wat beter aan op de wielkast. Theoretisch belast je de wiellagers iets meer, maar er rijden op dit forum Octavia's met spacers van 15 en 20 mm en ik heb nog nooit iets gelezen over wiellagerproblemen hiermee

Maar waarom een set winterbanden? Nooit all season banden overwogen? Scheelt ruimte in de schuur/garage en de moeite om twee keer per jaar de zaak te wisselen. Ik rij zelf Continental all seasons onder de Leon en mijn vrouw rijdt met Vredestein Quatrac 5. En in beide gevallen bevalt dat uitstekend. Net als bij meerdere andere forumleden met hun Octavia's, Superbs en ook één Polo GTI. Het is een overweging .............. :pieker:
 

PizzaPieter

Forumguru
Goeiemorgen,

Wel overwogen. Denk dat ik van oude stempel ben. Kan me niet anders heugen dan dat ik een extra set velgen met banden had.

Heb zo het gevoel dat een allseason band een combinatie is van allebei net-niet.

Of zie ik dat verkeerd?
 

Canon-Eye

Forumguru
Of zie ik dat verkeerd?
Dat hangt nogal van het gebruikspatroon af.
Wanneer je, zoals ik, een pesthekel hebt aan wintersport en voornamelijk te maken hebt met de Nederlandse natte winters waar vrijwel nooit sneeuw van enige betekenis valt die dan bovendien dankzij het voortvarende strooibeleid binnen de kortste keren in blubberige dedderzooi verandert, dan ben je met een setje goeie allseasons prima bediend. Mijn ervaring (met Michelin CrossClimates) leert dat die het ook meer dan uitstekend doen bij (erg) nat weer.

Ga je jaarlijks de besneeuwde bergen in of moet je bv. wegens continu- of noodoproepdienst bij nacht en ontij kunnen uitrukken, dan is een set winterbanden eerder de moeite waard.
 

brepus13

Forumguru
van de pak hem beet 15 jaar dat ik op wintersport ga (regelmatig 2 x per jaar ) heb ik slechts 2 a 3 keer echt sneeuw gehad op de wegen in de bergen waarbij kettingen nodig waren. Ik denk dat de allseason een beetje sneeuw prima aan kan en als het echt helemaal vol ligt moet je toch aan de kettingen :-)
 

hemi24

Forumguru
En als je echt een winterset overweegt waarmee je ook probleemloos sneeuwketting kunt gebruiken, zou ik voor een 6Jjx17 velg gaan met de 205/50...

Let wel, de 225/45R17 is meer gangbaar en daardoor goedkoper dan een 205/50R17.
 

PizzaPieter

Forumguru
We zijn dit jaar voor t eerst tijdens de winter naar Duitsland geweest, maar niet om te skiën.

Denk wel.dat áls ik allseason zou overwegen, t met een sneeuwvlokje zou zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Denk wel.dat áls ik allseason zou overwegen, t met een sneeuwvlokje zou zijn.
Natuurlijk. Maar de betere merken hebben dat dan ook. Ik ben nu aan mijn tweede set CrossClimates bezig: onmiddellijk na aankoop van de toen 11 maanden/20k km oude Leon eronder laten zetten na de goede ervaringen op zijn voorganger. Ik hoor overigens ook goede berichten over bv. Vredestein (en er zijn er vast nog wel een paar) maar ik ben nu eenmaal fan van Michelin.

Die ene keer dat ik een dienstauto kreeg met fabrieksaf Continental eronder heb ik mijn uiterste best gedaan om die zo snel mogelijk op te rijden zodat ik over kon naar Michelin. Bij volgende auto's er altijd op gelet dat in de onderhandelingen de banden naar mijn zin werden meegenomen.
Mocht van de baas... :jaja: (zelf ook Michelin-fan, dat scheelt natuurlijk!)
 

PizzaPieter

Forumguru
Oké,

Beetje zonde om m'n 6,5 en 5,5mm banden pro-actief te gaan vervangen.

Zie wel dat allseason stukje duurder is.

Heb nog ff om erover te denken, maar wel goeie overweging om dat te doen ipv extra set velgen
 

Cordoba

Forumguru
Goeiemorgen,

Wel overwogen........Heb zo het gevoel dat een allseason band een combinatie is van allebei net-niet.
Of zie ik dat verkeerd?

Alternatief is 'helemaal niet' :D Met winter- en zomerbandenset, zul je zien dat je zeker in Nederland vaak gewoon de verkeerde set eronder hebt zitten, de weergoden lijken zich niets aan te willen trekken, van de onder de auto gemonteerde bandenset. De enige situatie waar je (bijna) altijd de juiste banden onder de auto hebt, is in de autosport waar dan ook regelmatig de banden gewisseld worden als de omstandigheden veranderen.
 

Desperado

Forumguru
Niet mee eens. Ik blijf ook van mening dat een 4 seizoenen een compromis band is. Zo extreem is het weer in NL niet dat een zomer of winterband de verkeerde set is. Met de huidige winters worden winterbanden haast overbodig.
 

Canon-Eye

Forumguru
Er is m.i. helemaal niets mis met een goed compromis. En de goede allseasons zijn daadwerkelijk een goed compromis... :pardon:
 

Desperado

Forumguru
Dat is jou mening. Niet de mijne. Een goede all-season is nog steeds geen echte zomer of winterband en daarmee voor mij geen goed compromis.
 

MaxN

Donateur
Discussie over het nut van winterband/all-season lekker voeren in het daarvoor bestemde topic. Kan de TS ook lezen om daar ervaringen te lezen. Vrije keuze voor een ieder om dat te beslissen.
Elke band heeft voor en nadelen, zomer, winter, all-season!
 

Desperado

Forumguru
TS vraagt zelf naar een winterset, niks mis mee om dan iets over voor cq nadelen van all-seasons te vermelden.
Zeker ook gezien het feit dat TS zelf meepraat over de mogelijkheid om voor all-seasons te gaan.
 

EdK

Forumguru
Voor de hollandse wegen is de 4 seizoensband een prima band , en als het een A merk is dan zijn ze beter dan vele B merken met een zomer of winterband..

Maar goed dit welles nietes spelletje hebben we jaren terug ook gehad met zomer en winterbanden in de wintertijd...
Dus ach kletsen jullie hierover maar lekker door, ik rij nu ruim 2 jaar met vredestein 4 seizoens naar volle tevredenheid en nu ook op mijn bedrijfs caddy alleen van Conti, die ik alleen wat meer lawaai vind maken tov de Vredesteins
 
Bovenaan Onderaan