Banden van autobandenmarkt.nl; Goodyear Optigrip

Captain Hook

Forumguru
Was op zoek naar nieuwe banden voor m'n O2. Wilde geen Conti's meer (ivm cuppen). Dunlops had ik ook al eens gehad, maar die sleten zo snel. Uitgebreid gezocht naar allerlei merken en uiteindelijk gekozen voor de Goodyear Optigrip. Komt in allerlei testen als het meest uitgewogen naar voren. Vooral de remweg (ook na zoveel duizend kilometer slijtage) op nat wegdek schijnt uitstekend te zijn.

Toen gezocht waar je die banden het beste kunt aanschaffen. Bij de bekende bandenboeren gevraagd. Kwikfit, Profile, Euro, lokale Skoda dealer, lokale bandenboeren, Goodyear zelf (heeft zomerbandenactie).
Allemaal waren ze behoorlijk aan de prijs.
Uiteindelijk via autobandenmarkt.nl besteld. Binnen DRIE (!) dagen in huis (helemaal vanuit Duitsland).
In totaal nog geen 300 euro betaald voor vier banden (205/55 R16 H) inclusief verzendkosten.

De lokale Skoda dealer gaat ze monteren (heb al een afspraak staan hiervoor). Qua montagekosten was mijn vriendelijke Skoda garage juist weer één van de goedkoopste! :crazy:
Toch wel vreemd, van ver gehaald is het goedkoopst. En diverse lokale bandenboeren zeiden al, "we zijn er niet zo goedkoop mee" :shocked:

Weet trouwens iemand of die Goodyear Optigrips een voorgeschreven draairichting hebben? Het staat er nergens op, maar het profiel ziet er wel asymmetrisch uit. Ook bij Goodyear.nl is dit niet te vinden...
 

Gerke

Forumguru
Bij de banden die ik onder de Corolla heb, scheelt dat 110 euro per band, dus echt wel de moeite waard om even heen en weer te rijden, de Kauffland zit aan de overkant, dus gelijk goedkope boodschappen mee ;)
 

bobby45

Actief lid
Deze rold naar je toe, rechts voor.

Weet trouwens iemand of die Goodyear Optigrips een voorgeschreven draairichting hebben?
JA ZEKER

Het staat er nergens op, maar het profiel ziet er wel asymmetrisch uit. Ook bij Goodyear.nl is dit niet te vinden...
NEE DEZE ZIJN NIET ASYMMETRISCH DE CONTI WEL



Zo te zien wel dus 2 rechts en 2 links monteren v vorm boven naar voren wijzen
Het lijkt mij wel en band die gaat cuppen.
CUPPEN DOEN BLOKJES BANDEN SNELLER

conti doet dor minder en michelen ook

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Continental&tireModel=ContiSportContact+3

 

van_der_P

Senior Member
Ook ik heb weleens op www.autobandenmarkt.nl een band gekocht. De goedkoopste voor het reservewiel van mijn Polo, 26 euro. Maar toen moest die band nog gemonteert worden.
Dat was nog 21 euro waard, inclusief ventiel.
Een goedkope band is één, maar om ze ook nog op een betaalbare manier gemonteerd te krijgen is twee. Hier om de hoek zit KwikFit die doen het niet, vertrouwen de kwaliteit niet, zegt men.
 

Captain Hook

Forumguru
Ja en, monteren moet je overal betalen. Of het nou bij de garage om de hoek is, de snel-fit, de pleuromaster, of wie dan ook.
Het is alleen heel verschillend wat ze er voor rekenen.
De Skoda dealer vraagt 15 euro (ex BTW) all-in per band; vind ik een schappelijke prijs.

En die banden komen gewoon rechtstreeks van de Goodyear fabriek in Germany. Niks mis mee. Alleen hoe minder tussenschakels, hoe minder mensen er aan hoeven te verdienen.
Trouwens de kwikfit koopt ook partijen op...
Ik heb net het DOT nummer gecheckd en de banden zijn 'vers' geproduceerd.
 

Captain Hook

Forumguru
Nou, ik heb de draairichting gevonden... :blush:
Er staat idd "Rotation" op met een pijl, maar het was zodanig in een stylistisch lettertype gezet, dat ik er wel 10 x overheen gekeken heb. :koffie:
 

bobby45

Actief lid
info over cupping.

wat ik lees is dat de platte banden meer last hebben van cupping.
daar om zit ik met 15 "velgen 15/60/205





http://eu.goodyear.com/uk_en/services/maintenance/checktiretread
http://www.safermotoring.co.uk/CheckingTheTreadOnTyres.html
De wet in Groot-Brittannië is zeer specifiek als het gaat om banden.
It's such an important part of car maintenance to ensure that all tyres are in good condition that to drive with defective tyres carries a high penalty; currently a fine of £2,500 and a 3 penalty point endorsement per defective tyre (that's £5,000 and 6 points for 2 defective tyres, and so on).​
Het is zo'n belangrijk onderdeel van het onderhoud van de auto om ervoor te zorgen dat alle banden in goede staat zijn dat te rijden met defecte banden draagt een hoge boete, op het moment een boete van 2.500 pond en 3 strafpunten aantekening per defecte band (dat is 5.000 pond en 6 punten voor 2 defecte banden, enzovoort).
Many people are caught out every year for simply not knowing that they are breaking the law in relation to the condition of their tyres - but ignorance is not an excuse.​
Veel mensen zijn ingetrapt elk jaar voor het simpelweg niet wetende dat ze de wet overtreden in verband met de toestand van hun banden - maar de onwetendheid is geen excuus.
It won't stop you from being involved in an accident and it won't stop you from ending up with a hefty fine and penalty points on your licence.​
Het zal niet voorkomen dat je wordt betrokken bij een ongeval en het zal jou niet stoppen om te eindigen met een fikse geldboete en strafpunten op je rijbewijs.
As set out in the Road Traffic Act 1988, as the driver of a vehicle it is your responsibility to make sure that it is roadworthy and you are liable to face legal action if you do not do so.​
Zoals uiteengezet in de Wegenverkeerswet 1988, zoals de bestuurder van een voertuig is het uw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het rijklaar is en bent u onderworpen aan juridische stappen gezicht als je niet doen.
Worn or 'bald' tyres are called so because the tyre tread – which helps you to stop quickly in an emergency – has been worn down to an unacceptable level.​
Versleten of 'kale' banden zijn zo genoemd omdat het loopvlak van de band - die u helpt om snel te stoppen in een noodsituatie - is afgesleten tot een onaanvaardbaar niveau.
Sometimes you can tell by looking that a vehicle has 'bald' tyres, but on the other hand, it can be really hard to tell just by sight alone – especially if it's a close call.​
Soms kun je zien door dat een voertuig 'kale' banden heeft, maar aan de andere kant, kan het echt moeilijk om te vertellen, alleen maar van gezicht alleen - vooral als het een close call.
However if you are stopped by a police officer and your tyre tread is found to be below the legal limit, which for cars in Europe (including the UK) is 1.6mm, then you will face punishment as laid out in the first paragraph of this article – so it's really worth your while to check your tyres regularly and make sure that they are road-worthy and safe.​
Maar als je bent gestopt door een politieagent en je loopvlak van de band blijkt te zijn dan de wettelijke limiet, die dan voor auto's in Europa (inclusief het VK) 1,6 mm is, zul je straf, zoals uiteengezet in de eerste paragraaf van dit gezicht Artikel - dus het is zeker de moeite waard om regelmatig te controleren uw banden en zorgen dat ze weg-waardig en veilig te maken.

How to Check Your Tyre Tread:
Hoe loopvlak Controleer je banden:
All passenger tyres have little bars moulded into the tread called 'tread wear indicator bars'.​
Alle passagiers hebben weinig banden bars gegoten in het loopvlak genaamd 'slijtage-indicator bars'.
They can be found in the tread grooves, near the bottom and in several locations on the tyre.​
Ze zijn te vinden in de profielgroeven, in de buurt van de bodem en op verschillende locaties op de band.
If you look for these bars and find that the tyre is worn so that any of them are now lying flush with the tread ribs, then you need to replace your tyre as soon as you can.​
Als u op zoek naar deze bars en vind dat de band zo is dat een van hen liggen nu gelijk met het loopvlak ribben, dan moet u uw band te vervangen zo snel als je kunt gedragen.
If you can't tell, or want a professional opinion, just go to a repair garage, they'll be happy to help you out and usually will do it for free.​
Als je niet kan vertellen, of wilt u een professioneel advies, ga je gewoon naar een reparatie garage, zullen ze u graag helpen en zal het meestal gratis doen.
Under-Inflated Tyres:
Onder-Opgeblazen Banden:
If there is wear on both edges of the tyre, this means that it is likely that your tyre is under inflated.​
Als er slijtage aan beide kanten van de band, betekent dit dat het waarschijnlijk is dat je band onder opgepompt.
This reduces the life of the tyre because it wears away the outside edges of the tyre and plays havoc with the tyre durability because the edges get too hot.​
Dit vermindert de levensduur van de band, omdat het slijt de buitenste randen van de band en speelt met de band ravage duurzaamheid, omdat de randen te warm.
Having under-inflated tyres also makes your car work harder because it increases the rolling resistance and means you use more fuel than you should do.​
Gelet te lage bandenspanning maakt het ook uw auto harder werken, omdat het verhoogt de rolweerstand en betekent dat je meer brandstof dan u zou moeten doen.
If you check your tyre pressure and all seems fine, then it might be that the vehicle is misaligned - you will need to take it to a garage to get checked out.​
Als u uw bandenspanning en alles lijkt prima, dan kan het zijn dat het voertuig is goed uitgelijnd - moet u meenemen naar een garage te krijgen uitgecheckt.
Over Inflated Tyres:
Meer dan Opgeblazen Banden:
If there is excessive wear and tear in the centre of the tyre, this usually means that the tyre is overinflated as this makes the middle of the tyre load bearing and therefore runs it down faster than the rest of it.​
Als er slijtage is buitensporig en scheur in het midden van de band, dit betekent meestal dat de band is opgeblazen, omdat dit maakt het midden van de band dragende en daarom loopt het naar beneden sneller dan de rest.
Again, this will reduce the life of your tyre and can lead to costly replacements, or worse, being involved in a tyre-related accident.​
Nogmaals, dit vermindert de levensduur van uw banden, en kan leiden tot kostbare vervangingen, of erger nog, betrokken te worden bij een band-gerelateerde ongevallen.
Again, it could be a misalignment issue so if the tyre pressure is ok, get professional advice.​
Nogmaals, kan dit een afwijking probleem dus als de bandenspanning is ok, u professioneel advies.
Worn Areas on the Tyre Tread:
Versleten Gebieden op de bandprofieldikte:
Sometimes known as scalloping, dipping or cupping, dips in the tread are usually found on the front tyres, and are a sign that the wheels may not be balanced correctly, or that the steering and suspension systems need to be checked out.​
Soms bekend als scalloping, dompelen of cupping, zijn dips in het loopvlak meestal te vinden op de voorbanden, en zijn een teken dat de wielen niet goed worden afgewogen, of dat de stuurinrichting en ophanging systemen moeten worden gecontroleerd.
 

Gerke

Forumguru
205/50/16 met velbescherming, kosten 330 per stuk, straks geen last meer van. Leuk die speciale velgen, maar nooit meer.
 

Captain Hook

Forumguru
205/50/16 met velbescherming, kosten 330 per stuk,
Lijkt me enigszins overdreven, die prijs.
Als ik zoek naar Continental Sportcontact2 205/55/ZR16 H MET velgbescherming BSW zie ik een prijs van 124 euro per stuk. Dezelfde band van Dunlop voor rond de 110 euro. Dan lijkt me dat die garage van jou je probeerde je een oor aan te naaien. Geen wonder dat je in Duitsland goedkoper uit was... :winkie:
 

Hetzer

Forumguru
Daar zit ik ook al aan te denken, zoniet dan was jouw dealer echt aan het proberen jouw een oor aan te naaien!!!!
 

Gerke

Forumguru
Nope zijn speciala Yokohama's A-drive die bij de Corolla S-line zijn geleverd. Goedkoopste losse banden in Nl waren indertijd 290 euro, in Duitsland had ik ze voor 180 euro. Ze staan nu op de toyotasite voor 296 euro incl montage, zijn het laatste jaar dus maar iets goedkoper geworden. Kwitfit etc konden ze niet leveren.
 

Kirsten

Senior Member
Ik zou, misschien is dat mijn vrouwelijk instinct, de banden eronder leggen die er standaard onder zaten. Ik had op de Fabia standaard Continental Sportcontact banden, na 2,5 jaar intensief gebruik is er 1 nieuw setje onder gegaan. Dat kost misschien even wat, maar aan de andere kant slijten ze misschien ook wat minder...
 

octavia-gek

Actief lid
Yokohama is gewoon via de nederlandse bandenimport verkrijgbaar,
Kwikfit wil niet voor u verder informeren omdat ze bij bepaalde leveranciers moeten inkopen en daar valt Yokohama niet onder.
Yokohama is verkrijgbaar via van Klei bandenimport en daar zijn banden niks duurder dan een dunlop conti of michelin
inderdaad met de prijs van 330,00 bent u flink genomen. al wordt er een stalenvelg bijgeleverd dan kom je nog niet aan die prijs.


http://www2.yokohama-online.com/nl/

http://www.bandenportaal.nl/bandenmerken
 

octavia-gek

Actief lid
Yokohama Nederland B.V.
Rheastraat 27, 5047 TL Tilburg
Postbus 5080, 5004 EB Tilburg

Telefoon: +31 (0) 13-5719447
Fax: +31 (0) 13-5910330
 
Bovenaan Onderaan