Autoweek test Skoda Fabia Combi Greeline / Seat Ibiza ST Week 43

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fabia

† In Memoriam
Dat is toch wat LenK ook schrijft. En wat je vaak ook ziet bij testen. De winnaar is erg blij met de test en de verliezer is het niet eens met de manier van testen. Je zag ook vaak van dat soort commentaren bij bv de AutoWeek garage test. Als dan een merk er heel slecht af kwam dan lag het aan de test en niet aan hun eigen kwaliteit.
 

FredV

Banned
Is een al heel lang bestudeerd sociaal psychologisch fenomeen en dat kan heel ver gaan.
Stel bv iemand heeft lang getwijfeld tussen de GL en de Mazda en uiteindelijk voor de Mazda gekozen. Stel vervolgens dat er een vergelijking tussen beide in een bepaald blad staat, waaruit wordt geconcludeerd dat de GL op alle fronter beter is. Dan zal zo iemand in veel gevallen bv geneigd zijn om de positieve aspecten van de GL te downgraden, te vinden dat het eigenlijk een slecht blad is, enz.
 

erik2907

Actief lid
Er bestaat geen beter en/of slechte test! Het is altijd het referentiekader van de testpersoon zoals hij het beleeft en ervaart! Zelfs de zit van een stoel kun je niet beoordelen omdat het lichaam van iedereen anders is. Je zou dan een stoel moeten laten gieten op je lijf zoals dat in de F1 gebeurd!
 

erik2907

Actief lid
Is een al heel lang bestudeerd sociaal psychologisch fenomeen en dat kan heel ver gaan.
Stel bv iemand heeft lang getwijfeld tussen de GL en de Mazda en uiteindelijk voor de Mazda gekozen. Stel vervolgens dat er een vergelijking tussen beide in een bepaald blad staat, waaruit wordt geconcludeerd dat de GL op alle fronter beter is. Dan zal zo iemand in veel gevallen bv geneigd zijn om de positieve aspecten van de GL te downgraden, te vinden dat het eigenlijk een slecht blad is, enz.

@Fred
Heb je het nu over Lenk :)?
 

van_der_P

Senior Member
Wat verbruik betreft hoop ik inderdaad dat er een ingereden exemplaar wordt getest! Want het neemt toch wel enkele duizende kilometers om het verbruik en souplese van de motor naar een zuiniger level te krijgen. Ik vind het een enorm verschil nu na 7500 kilometer.
Dat kun je wel vergeten zuinig rijden en autoweek is een slechte combinatie. Als ze uitkomen rond de 1 op 17, 1 op 18 zou mij dat niet tegenvallen van autoweek.
Hangt ook een beetje af van welke auto's ervoor de GL door het testteam getest zijn.
Is dat een dure, grote, sterke, auto, dan hou je maar vast want dan wordt het helemaal niets. Want echt objectief zijn ze bij autoweek niet.
 

CaseyBasey

Actief lid
Er bestaat geen beter en/of slechte test! Het is altijd het referentiekader van de testpersoon zoals hij het beleeft en ervaart!

Natuurlijk bestaan er wel slechte en goede testen. Als er maar zoveel mogelijk van meetbare zaken wordt uitgegaan. Daarnaast is het wel aardig om te vernemen hoe de testpersonen de auto's beleefd hebben want daaruit kan blijken wat zij belangrijk vinden en daar kan je je eigen ideeën aan toetsen.
En de zit in een stoel is inderdaad heel persoonlijk, maar ik vind het toch interessant wanneer de testpersoon vermeld of z'n hoofd al dan niet tegen het plafond komt en z'n rechterbeen hard tegen de middenconsole zit.
 

erik2907

Actief lid
Natuurlijk bestaan er wel slechte en goede testen. Als er maar zoveel mogelijk van meetbare zaken wordt uitgegaan. Daarnaast is het wel aardig om te vernemen hoe de testpersonen de auto's beleefd hebben want daaruit kan blijken wat zij belangrijk vinden en daar kan je je eigen ideeën aan toetsen.
En de zit in een stoel is inderdaad heel persoonlijk, maar ik vind het toch interessant wanneer de testpersoon vermeld of z'n hoofd al dan niet tegen het plafond komt en z'n rechterbeen hard tegen de middenconsole zit.

Nogmaals, er bestaan geen goede of slechte testen! Voorbeeld: dat een auto 1 seconde sneller accelereert naar 100 id de langzamere dan slechter? Als een auto 0,5 liter per 100 km meer verbruikt, is deze auto dan slechter? Nee, dat is een vastgesteld feit en het is de klant wat hij ermee doet. En voor meer verbruik krijg je minder punten en daardoor wordt hij tweede en is dus slechter? Poeh, poeh!
Stel als autoblaf alleen waardes vast en laat het oordeel aan de klant over wat voor hem in zijn situatie het belangrijkste is! Zo vind ik bij Kia de garantie termijn van 7 jaar heel belangrijk, maar het totaal pakket van de Greenline was voor mij doorslag gevend!
 

LenK

Forumguru
Er bestaat geen beter en/of slechte test! Het is altijd het referentiekader van de testpersoon zoals hij het beleeft en ervaart!
Mijn idee. Maar dat wordt hier ook niet geaccepteerd want een test die puur uitgaat van de ervaringen en meningen van de gebruikers -de Autoweek tevredenheidstrofee- wordt hier ook weer als slecht afgedaan :D

Conclusie: een test is volgens velen op het Skoda forum alleen maar goed als het geteste object -een of andere Skoda- goed wordt beoordeeld.
 

FredV

Banned
Conclusie: een test is volgens velen op het Skoda forum alleen maar goed als het geteste object -een of andere Skoda- goed wordt beoordeeld.
Nee hoor, alleen op t GL forum LenK, niert generaliseren...
Welkom terug, je bent nog steeds dezelfde merk ik:)
 

erik2907

Actief lid
Mijn idee. Maar dat wordt hier ook niet geaccepteerd want een test die puur uitgaat van de ervaringen en meningen van de gebruikers -de Autoweek tevredenheidstrofee- wordt hier ook weer als slecht afgedaan :D

Conclusie: een test is volgens velen op het Skoda forum alleen maar goed als het geteste object -een of andere Skoda- goed wordt beoordeeld.

Toch dan maar weer terug naar mijn oude merk? Honda staat immers met 4 modellen bovenaan in de AW tevredenheidstest :)! Maar ja, de Jappaners staan in elk werelddeel al jaaaaren boven aan! Kijk ook maar eens naar de lijst van JD power in Amerika! En ook de ADAC en TüV overzichten in Duitsland! Allemaal Japans wat de klok slaat! Maar toch voor Skoda gekozen vanwege de ruimte, het verbruik en de € 0,= MRB! Voor mij doorslaggevend in mijn portemoinnee!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan