Autorai 2009

Fabia

† In Memoriam
Nee, het is een aanbieding voor de eerste drie dagen. Dus 1, 2 en 3 april.

AutoRAI 2009 is het meest spectaculaire en grootste auto evenement van Nederland! Dit aanbod geldt alleen voor de eerste vijf dagen van de AutoRAI. Hiermee betaalt u op 1, 2 of 3 april maar € 11,50 entree en op 4 of 5 april slechts € 13,50.

Hetzer

Forumguru
Nee, het is een aanbieding voor de eerste drie dagen. Dus 1, 2 en 3 april.

AutoRAI 2009 is het meest spectaculaire en grootste auto evenement van Nederland! Dit aanbod geldt alleen voor de eerste vijf dagen van de AutoRAI. Hiermee betaalt u op 1, 2 of 3 april maar € 11,50 entree en op 4 of 5 april slechts € 13,50.

ik neem dat dit dan prijzen zijn bij de kassa, on-line vind ik deze niet?

LenK

Forumguru
De "actie"prijzen zullen ondertussen niet meer gelden.
Geen last-minute prijzen dus.

Fabia

† In Memoriam
Van 1 tot en met 11 april wordt in de Amsterdamse RAI de grootste autoshow van Nederland gehouden, de AutoRAI. Skoda is prominent aanwezig op dit tweejaarlijkse autofeest, dat in een totaal nieuw jasje wordt gevierd. Op verschillende locaties in de beursgebouwen presenteert Skoda haar complete gamma, inclusief de milieuvriendelijke Superb GreenLine en, als beursprimeur, de Octavia GreenLine.

AutoRAI 2009 heeft als motto A brand new experience. Dit heeft alles te maken met de totaal nieuwe opzet van de autoshow, waarbij de autos niet langer per merk, maar per segment worden opgesteld. Waardoor voor de bezoekers een meer overzichtelijke situatie ontstaat. In totaal worden alle bestaande segmenten opgedeeld in zes werelden.

Škoda werelden
Škoda is in vier van de zes werelden duidelijk aanwezig. In City & Compact staan snelle, trendy, handige en veilige autos centraal. Hier kunnen de Fabia Hatchback en Fabia Combi natuurlijk niet ontbreken, omdat deze modellen aan alle omschrijvingen van deze wereld voldoen. Vooral het trendy aspect is hot, nu de Fabia in 169 kleurencombinaties te koop is: zwood (zwart/rood), blit (blauw/wit) of wiranje (wit/oranje), om maar eens een paar combinaties te noemen. Een feest voor het oog. In totaal staan er vier verschillende Fabias. De Fabia Hatchback is te koop vanaf € 10.500,-, de Fabia Combi vanaf € 11.900,-.

De wereld Family & Travel biedt een overzicht van het aanbod aan autos voor gezinnen, reizigers maar ook voor comfortabel woon-werkverkeer. De ideale plek dus voor zowel de populaire en net nieuwe Octavia en Superb. Laatstgenoemde is natuurlijk een zakenauto pur sang, maar is dankzij zijn interessante vanafprijs (€ 25.950,-) en Simply Clevere vindingen, zoals het unieke Twindoor-systeem waarbij de bagageruimte zowel op zn hatchbacks als op zn sedans kan worden geopend, ook een perfecte, ruime en veilige gezinsauto. De Octavia, zowel de Hatchback als de Combi, blijft onverminderd populair, zeker na de ingrijpende vernieuwingen die comfort, techniek, design en veiligheid wederom op een hoger niveau hebben getild. De Octavia Hatchback is er vanaf € 17.600,- en de Octavia Combi vanaf € 18.500,- . In totaal staan er in deze wereld vier Octavias, twee Superbs en één Roomster opgesteld.
De Roomster, de flexibele en praktische Škoda is de ultieme vrijetijdsauto voor het moderne, actieve gezin en heeft een zeer aangenaam prijskaartje: de Roomster is er immers al vanaf € 14.950,-.

Stoer
De twee overige werelden waar Škoda present is, heten Adventure en Green Innovations. Hier treft de bezoeker bijzondere varianten aan van de Octavia en Superb. Zo trekt de stoere, vierwielaangedreven Octavia Combi Scout (vanaf € 32.400,-) de aandacht van de avontuurlijk ingestelde autoliefhebber.

Beursprimeur
De naam Green Innovations verraadt al dat deze wereld vooral laat zien hoe het gaat met de ontwikkelingen op het gebied van schone en zuinige autos. Škoda laat haar inspanningen zien aan de hand van de Superb Greenline (vanaf € 28.500,-) en toont als beursprimeur de nieuwe Octavia Greenline. Net als bij de Superb zorgen allerlei technische en aerodynamische oplossingen voor een extreem laag verbruik in verhouding tot de afmetingen van de Octavia. Dus wel het voordeel van een grote auto, maar niet de lasten. Uiteraard hebben beide autos een energielabel A en valt de Octavia Greenline 1.6 TDI (77 kW) voor zakelijke rijders in het gunstige bijtellingtarief van 20%. De nieuwe Octavia GreenLine is medio mei leverbaar in zowel Hatchback als Combi-uitvoering. De consumentenprijs is nog niet bekend.

WillemJan

Forumguru
Ik ga samen met mijn zwager (een autoliefhebber pur sang) op donderdag 9 april. Het late deel van de middag en de avond.

Abo

Lid
Rondje Autorai.

Van de recent hoge brandstofprijzen was ik toch wel geschrokken, afwachten maar of dit weer zo duur wordt. Ik ben me dus voor mijn volgende auto wel aan het oriënteren naar een auto met een gunstiger brandstofverbruik dan mijn Roomster (gemiddeld 1 op 13.5) en in de prijsklasse van zo’n € 20.000,00. Enige andere merken leveren al diverse auto’s met A of B label terwijl Skoda in de compacte klasse nog met C en D labels strooit. Uitzondering hierop is de Fabia combi Greenline, maar dit is een diesel en voor mij niet interessant.

Toyota Urban Cruiser met B label:
Relatief duur in prijs en de bagageruimte is duidelijk krapper dan mijn Roomster.

Toyota Auris 1.3 VVT met A label:
Ziet er goed uit van binnen, maar te krappe bagageruimte.

Kia Ceed Sporty Wagon 1.4 met A label: ( incl.start/stop systeem).
Prijstechnisch zeer interessant, maar ik heb ooit op het werk een dag gereden in een Hyundai i30 die technisch vergelijkbaar is. Het vage stuurgevoel op de snelweg irriteerde mij mateloos en het schakelen ging met hoorbaare klik/klak geluiden.

Skoda Octavia 1.4 TSI met B label:
Mooie auto, maar prijstechnisch toch iets boven mijn budget.

Seat Leon 1.4 TSI met B label:
Zelfs nog duurder dan de Octavia en een te krappe bagageruimte.

I.v.m. mijn hobby zit ik wel vast aan een grote bagageruimte en zal het dus een kleine Combi of ruimteauto moeten zijn. Na een dagje vergelijken kom ik toch weer op Skoda uit. Goede prijs/kwaliteitsverhouding in de compacte klasse en volop ruimte. Alléén jammer van al die C en D labels. Maar, niet getreurd, er komt verandering aan. Een woordvoerder van Skoda (Pon?) wist mij op de Autorai te vertellen dat Skoda in de Fabia/Roomster klasse volgend jaar ook leverbaar wordt met de 1.2 TSI motor van Volkswagen die nu debuteert in de nieuwe Polo. Kijk, dat vind ik nu interessant! :)

Rallye

Forumguru
Gisteren op de RAI geweest. Ik had er niet zulke hoge verwachtingen van, gezien de aangekondigde veranderingen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het erg meeviel. Sterker nog: ik heb geloof ik nog nooit zo lang op de RAI doorgebracht. Ik kwam om 11 uur met de trein aan en heb de trein van 20 uur teruggenomen!!

Korte samenvatting
Er staan veel auto's, en deze keer zijn ook de luxere merken toegankelijker dan ooit. Vroeger ging ik altijd naar Essen omdat je daar ook eens in een Mercedes of BMW kon zitten en op de RAI niet. Deze keer kon je echter ook op de RAI overal in (Audi Q7 V12, Medcedes SL, C63 AMG, BMW 6 en 7). Ik vond het standpersoneel ook enthousiaster, zonder dat het opdringerig werd. Dus overal in- en aangezeten. Erg leuk.

Twee nadelen
1) De show (RAI Life) was ook leuk, maar had één groot nadeel: hoe krijg je het als organisator voor elkaar om als je een Lambo, R8, een Passat R36 en een Dodge Charger hebt rondrijden de muziek zo hard aan te zetten! Enkel de Lambo was (slecht) hoorbaar. Natuurlijk, muziek hoort bij zo'n show, maar zulke auto's zijn ook qua geluid erg bijzonder. YouTube - audi r8 start + wegfahr - sound Jammer dat dat niet begrepen wordt. Show was verder wel leuk.
2) Het rondrijden met 4WD's stopte erg vroeg; kans verkeken dus. Jammer.

Al met al heb ik een erg leuke dag gehad. Zeker een aanrader. De dure stands heb ik persoonlijk niet gemist.

MarcoO2

Forumguru
Ik ben wel benieuwd! Moet zeggen dat ik er wel zin in heb, maar helaas moet ik nog geduld hebben tot donderdag!

Al iemand enig idee hoeveel cd-hoesjes er in de Ferarri TestaRossa van Veronica zitten...:icon_smile_question:confused:

nou ben gisteren ook geweest samen met mijn pa.
de dag op zich was erg gezellig, maar ik vond de rai tegen vallen in vergelijking met 2 en 4 jaar geleden.

Door de nieuwe opzet in werelden vond ik het erg rommelig, overal stond wat zo had ik het gevoel. soms moet je erg zoeken om een bepaalde auto te vinden.

Verder liepen er erg veel verkopers rond (jaar of 18 denk ik) die geen verstand hadden van de zaken waar het om ging. Iets vragen was erg lastig en vaak was er maar 1 die er wel verstand van had.

De RaiLife show was leuk maar zeker niet spectaculair, misschien ook om de reden die rallye aangeeft.

Doordat het lijkt of alles door elkaar staat, lijkt het ook of je telkens hetzelfde tegen komt. Waar je ook bent je ziet eigenlijk dezelfde auto's, ik noem als voorbeeld de groene wereld. Daar staan dezelfde auto's als eerder maar dan in het wit met groene tribals of blaadjes erop...

Ik heb overigens wel een kort bezoekje gebracht aan de motoren en ook een kort lesje gehad, een hele ervaring erg leuk om te doen dus misschien toch maar eens informeren naar de kosten van een rijbewijs.

Al met al: ik hoop dat over twee jaar de opzet gewoon weer op merk is. Lijkt mij overzichtelijker en duidelijker.

JeeWee

Actief lid
Afgelopen woensdag ben ik, heel ouderwets, weer eens fijn met mijn vader een dagje autootjes gaan kijken op de AutoRAI. Persoonlijk vind ik de indeling in 'werelden' wel praktisch; bij de cabrio's heb ik fijn alle stands rondgehuppeld om eens te kijken + vergelijken waar ik (1m95) wél en vooral niet in pas. Dat kun je makkelijk doen, alle cabrio's staan redelijk dicht bij elkaar, net zoals familycars (Octavia, Roomster, Superb) Compacts (Fabia), Green (Octavia, Superb Greenline), enzovoort. De eerste publieksdag was errug rustig (volgens de garderobejuf nog geen kwart van twee jaar terug).

Zoals al gezegd kon je bij alle aanwezige merken (Ook de Kroymansmerken: Saab, Alfa, Kia, etc) instappen en door de kleine hoeveelheid bezoekers hoefde je nooit echt te wachten tot je achter het stuur kon stappen. Alle gelegenheid om alles te (laten) demonstreren, te praten met IVA-boys die soms wel en soms ook niet de folders uit hun hoofd hadden geleerd ;).

Ik heb genoten, AutoRAI life hebben we door de herrie links laten liggen, maar ik ga volgende week nog een keer een selectief rondje maken met 'gratis' kaarten. Nu weet ik tenminste alles te vinden ;)

LenK

Forumguru
Als je specifiek naar het assortiment van bepaalde merken wilt kijken dan is de oude opzet ideaal. Maar veel mensen willen de auto's van hun shortlist vergelijken. En dan is de nieuwe opzet natuurlijk veel beter. Zonder je ongans te lopen kun je je kandidaten bekijken en beoordelen.
Vroeger was het zo dat je een kwartier later bij je volgende keuze kwam en dan was je al vergeten of de vorige auto beter zat of niet. Nu loop je even snel tussen je favo's op en neer.

Bovenaan Onderaan