Automatische rijlichtregeling (wat een naam!)

Karstieman

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
dat zeggen ze daar als meisjes 'plots' zwanger blijken en 'geen idee' hebben hoe dat toch kan...[/i]

[/ QUOTE ]

Meestal ben ik dan in Oostenrijk op vakantie geweest (uch) /forum/images/graemlins/tongue.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Foei Snoopy! /forum/images/graemlins/grin.gif
Je gooit hierboven zomaar wat natuurkunderegels overhoop. Als wat jij zegt waar zou zijn, zou je dus onbeperkt stroomverbruikers aan kunnen sluiten, omdat de dynamo toch al bijgeladen wordt.

[/ QUOTE ]

Ik heb, bij mijn weten, nooit beweerd dat een alternator onbeperkt energie levert hé.
 

VEEJAY

Forumguru
Okay dus bij het volgende sprintje:

-Airco uit
-Zijspiegels inklappen (met de hand, want helaas geen electric pakket)
-lampen uit (overdag dan)!


/forum/images/graemlins/grin.gif
 

Logic

Actief lid
Bij mijn weten levert die dynamo genoeg voor onze lampjes hoor, dus dat extra brandstofverbruik zal wel meevallen. Behalve dan natuurlijk bij die leden die grote koelboxen in hun koffer willen zetten /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Potje

Actief lid
Zo, eerste google hit gaf dit: Meerverbruik Verlichting Overdag

Daaruit blijkt dat een zuinige personenauto (en ik schaar de OctiII daar even onder) zo'n 3 procent meerverbruik heeft. Zie pagina 2.

Ja, veiligheid is wel beter en daarom heb ik de xenon'tjes ook altijd aan.....
/forum/images/graemlins/koffie.gif
 
Nog een nabrandertje... /forum/images/graemlins/1819.gif Alles kost energie, niks is voor niks. De dynamo zal ietsjes (dus die 3%) zwaarder gaan lopen. Reken maar uit. Twee 55W lampjes plus iets van de achterlichten en instrumentarium: zeg 175 Watt bij elkaar. Volgens mij als je constant 120 km/u rijdt dan gebruik je auto enkele pk's (15 ofzo), dus 11 kWatt. Als je dat extra vermogen op elkaar deelt: (11000+175)/11000, dan is op dat moment het totaalverbruik t.o.v. zonder de verlichting 1,016, dus 1.6% extra vermogen (en dus verbuik). Nu is de omzetting niet 100% efficient, zeg 50%. Dus dan kom je op 3.2%. Zo simpel!

/forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Karstieman

Forumguru
Wiskunde ging en gaat eigenlijk wel aardig !
Stroomtechnisch moet ik echter afhaken...maar daar hebben we nu Mavlo77 voor /forum/images/graemlins/laugh.gif

/forum/images/graemlins/ot.gif een gele smiley die aan de stroom hangt zie er zo uit: /forum/images/graemlins/489.gif
 

higgy

Forumguru
Stroom kun je voelen, en niet zien.
Als je stroom kunt zien, zul je het nooit meer voelen.
(leuke spreuk, ooit gehoord, en onthouden... /forum/images/graemlins/smile.gif )
 
Ja, voor de natuurkunde en wiskundevragen kun je bij mij terecht.

Eigenlijk kon ik het nog mooier voorrekenen. Via het actuele verbruik icm de snelheid en de verbrandingswaarde van diesel krijg je zeg maar hoeveel kJoultjes aan diesel er verstookt wordt. Alleen dan moet de efficientie van de motor plus aandrijving nog even bepaald worden. Dat kan ook, maar dan gaan we wel erg off-topic......
 
Bovenaan Onderaan