Automatische rijlichtregeling (wat een naam!)

Potje

Actief lid
Als je dat icoontje op je verlichtingsknopje hebt zitten, heb je dan ook automatische rijlichtregeling?

Ik heb een Elegance dus er zit een regensensor in, maar zit daar dan standaard ook een automatische rijlichtregeling in?

Als dat zo is, ben ik wel blij. Weer wat leuks erbij. Ik dacht namelijk dat dat icoontje voor de coming home functie was.
 

Deje

Lid
Zeker geen instructieboek(je) bij de auto gekregen???????
Daar staan soms toch wel es handige wetenswaardigheden in.

/forum/images/graemlins/ot.gif
 

Potje

Actief lid
/forum/images/graemlins/crazy.gif

Nee, sterker nog: terwijl ik die aan het lezen was, rees de vraag. Omdat er een * bijstond in de handleiding was het een optie. En ik vroeg me dus af of ik deze optie had en begon te twijfelen.
 

Karstieman

Forumguru
Ja, die automatisch inschakelende verlichting zit erop, en ik moet zeggen: Ik heb 'm nog nooit gebruikt.
Waarom zou je namelijk niet gewoon je dimlicht altijd aanzetten ?
 

Wiseguy

Actief lid
Ik heb inderdaad ook altijd gewoon mijn dimlicht aan staan.... hoorde van iemand dat zijn verlichting in de schemering vaak aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan ging.... gewoon continue op dimlicht zetten, ben je van dat gezever ook weer af... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Potje

Actief lid
Ja, dit systeem is ook aan mij niet besteed. Ik rij overdag ook liever een beetje zichtbaar rond.

Al scheelt het wel in het verbruik, heb ik begrepen.
 

Dutch

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Al scheelt het wel in het verbruik, heb ik begrepen.

[/ QUOTE ]

Uiteraard, het licht brand niet vanzelf, dit kost extra brandstof /forum/images/graemlins/smirk.gif.
 

Karstieman

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Al scheelt het wel in het verbruik, heb ik begrepen.

[/ QUOTE ]

Uiteraard, het licht brand niet vanzelf, dit kost extra brandstof /forum/images/graemlins/smirk.gif.

[/ QUOTE ]

Maar het is wel zo veilig !
 

Wiseguy

Actief lid
Waarom kost je lichten aan extra brandstof? Lopen die dingen ook op benzine?? Die werken toch op de accu?? En de accu wordt toch opgeladen door de motor? De motor hoeft echt niet harder te werken om de accu iets verder vol te krijgen wanneer je altijd met lichten aan rijdt.....

Toch? /forum/images/graemlins/shocked.gif
 

Droopy

Actief lid
Helaas Wiseguy, ook de aandrijving van de dynamo kost energie (voor niets gaat de zon op)
Maar moet wel zeggen ik denk dat het niets is ten op zichte van de mogelijke verbetering van de verkeersveiligheid
 

Potje

Actief lid
Nou.......

Dat is niet helemaal het geval. Volgens mij scheelt dat wel een of een aantal procenten verbruik. Die dynamo biedt toch wel aardig wat weerstand hoor.
 

Karstieman

Forumguru
Denk er maar eens aan hoe veel zwaarder je op je fiets trapt als je je lampjes hebt (en een dynamo gebruikt).
En dat zijn nog maar kleine lampjes !
 
Ik denk niet dat het voor het verbruik verschil maakt of je lampen branden of niet. Wanneer je de motor start, slaat de alternator aan en wordt de batterij bijgeladen. Dit gebeurt ook wanneer er geen stroom van de batterij wordt afgenomen !
 

Potje

Actief lid
Sgeloofik niet helemaal waar.....

Algemeen geldt de regel: energie komt alleen als iets opgewekt wordt, en dat kost altijd iets (benzine, stroom, verlies etc.)

Dus lichten aan kost benzine... is ook op de fiets zo dus bij een auto ook.
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik denk niet dat het voor het verbruik verschil maakt of je lampen branden of niet. Wanneer je de motor start, slaat de alternator aan en wordt de batterij bijgeladen. Dit gebeurt ook wanneer er geen stroom van de batterij wordt afgenomen !

[/ QUOTE ]
Foei Snoopy! /forum/images/graemlins/grin.gif
Je gooit hierboven zomaar wat natuurkunderegels overhoop. Als wat jij zegt waar zou zijn, zou je dus onbeperkt stroomverbruikers aan kunnen sluiten, omdat de dynamo toch al bijgeladen wordt. Krijg je bijna een perpetuum mobile!
Zoals de Oostenrijkers zeggen (maar wel even uit z'n context getrokken*); "Wo nichts hin kommt, kommt nichts her"



*: dat zeggen ze daar als meisjes 'plots' zwanger blijken en 'geen idee' hebben hoe dat toch kan...
 
Bovenaan Onderaan