Automatische achterklep: veer kapot

EdZ

Forumguru
Vlak nadat ik bij mezelf zei dat de Karoq me nog maar weinig geld heeft gekost na aanschaf, begaf mijn elektrisch bediende achterklep het.
Symptoom: halverwege stoppen en voor mij nieuwe piepjes: "piep hoog, piep-piep-piep laag". In morse zou dat de letter B zijn weet ik nog van de verbindingsdienst. De B van Bereid je maar voor op een hoge rekening.

Gezien het gedrag leek het mij een draadbreuk rechts (beetje frotten met de draad aan die kant bracht er iets leven in). Met nogal wat pijn en moeite de binnenbekleding ver genoeg los kunnen krijgen om de stekker los te maken et voilà: ik heb 'm eruit. En inderdaad goed gegokt: gele draad is door, groen bijna.

Nu ga ik wel proberen ze te solderen, maar gezien de plek waar het zit wordt dat nog wat. Ik denk niet dat ik 'm open kan maken en de breuk zit heel dicht bij de veer. Dus ik ga vast zoeken naar een (of twee) nieuwe en schrok me rot van de prijzen. €450 per stuk ben je zo kwijt via de bekende sites, maar er zijn ook veel goedkopere, tot zelfs 2 voor €69 uit China, via E-bay of zo.

Er zijn hier medeforumleden die ze wel eens hebben vervangen en ik zoek dus ervaringen. Zijn er merken/sites waar je juist wel of niet moet bestellen? Die €450 per stuk vind ik wat teveel van het goede, maar €69 per 2 vind ik verdacht weinig. Ik zie bv de merken Abakus, Bugiad, JP Group, Diederichs, Max, Ampro, Triscan via diverse sites, maar ook Aerosus.nl die ik nog niet kende. Alle hulp is welkom... effdeab2-c5bd-4e1c-be24-e8001b8cd854~1.jpg

EdZ

Forumguru
Na wat huishoudelijke discussie toch maar direct besteld via Amazon, 2 stuks voor €137. Merk is Flynsu (?). Als de recensies echt zijn dan zouden ze goed moeten werken. Voor dat bedrag wil ik de gok wel nemen. De rechter vervang ik dan nu, de linker pas als die het ook begeeft. De discussie ging erom dat zelf solderen misschien wel kan, maar dat de kans groot is dat de veer na een paar weken weer stuk is. Gezien de moeite om bij de stekker te komen toch maar niet doen....
Een alternatief zou zijn om ze te vervangen door gewone gasveren (lijkt me dat dat kan), maar vrouwlief vindt de elektrische bediening toch wel prettig.

Mij benieuwen.

Tees

Donateur
Ik zou geloof ik toch geprobeerd hebben deze te solderen met een extra stukje draad eraan. Dan voorkom je de mechanische spanning die telkens op die (te krap bemeten) draden komt te staan. Maar t zal wellicht wel gepriegel zijn.

Okki

Forumguru
vervangen door gewone gasveren

Dat vraag/vroeg ik me ook af. Je leest veel over haperende achterkleppen, meestal door draadbreuk omdat het gewoon te kort gemaakt is.

Nou snap ik dat als je iets hebt je er ook aan gewend raakt, maar ik zie de meerwaarde van zoiets niet in.

EdZ

Forumguru
@Okki Nee, ik zou het ook nooit als optie nemen bij een nieuwe auto. Veel geld voor iets wat "wel aardig" is.

@Tees het is inderdaad gepriegel en de bedrading is vrij stug. Ik ben bang dat het dan in korte tijd weer stuk gaat en de binnenbekleding losmaken is een heel gedoe. Ik had gelezen dat nieuwe veren om die reden iets langere bedrading hebben, maar of dat voor dit merk geldt weet ik niet. Ik ga het zien...

Bovenaan Onderaan