Automatisch inschakelen handbediende airco

EdZ

Donateur
Ook mijn RR heeft zo'n manueel bediend ding dat in de voorruitstand spontaan de airco aanzet. Ik weet dat het zo werkt, maar het waarom is mij niet duidelijk.

Mij bevalt de handbediende airco verder prima. Ik vind het net als @Zjaak onzin de airco aan te zetten om te koelen als het buiten al kouder is dan binnen. Ieder z'n meug. Als er wel ECC in had gezeten had ik het overigens ook best gevonden.

Ik merk het motorisch gezien trouwens echt wel als de airco aan staat: bij overschakelen naar een andere versnelling daalt het toerental een stuk sneller.
 

Bakkertje

Forumguru
@EdZ De reden dat de A/C aanslaat als je de manuele bediening op de vooruit zet staat gewoon in je instructieboekje. Dat is omdat de lucht dan ook gedroogd wordt en het daarmee de ruiten veel sneller helder maakt.
 

EdZ

Donateur
@Bakkertje: dat staat er wel, maar ik zet niet alleen de luchtstroom op de voorruit als deze beslagen is. Ik zet de luchtstroom ook "zomaar" op de voorruit als ik 'm niet op m'n voeten of in m'n gezicht wil laten blazen. En nu kies ik vaak voor de stand "net niet op voorruit" omdat anders de airco ongevraagd en nutteloos aangaat. Voor mij een compleet overbodige en zelfs irritante functie.
 

Rallye

Forumguru
Als de luchtstroom in je gezicht blaast bij een normale stand van de blower, staan je uitstroomopeningen dan wel goed? Die horen niet op jezelf gericht te zijn. Ik heb dan wel climatronic, maar ik heb nooit last van de luchtstroom (en vind een auto zonder airco meteen benauwd, maar dat blijkt erg persoonlijk).
 
Laatst bewerkt:

Desmo

Actief lid
Het is ook verstandig om de airco regelmatig aan te zetten omdat het koelmiddel de airco pomp smeert, doe je de airco alleen op de warme dagen aan en rest van het jaar niet om brandstof te sparen is de kans groot dat je voor dure reparatie kosten komt te staan.
 

Zjaak

Actief lid
@ Edero: Het inschakelen doet ie in alle "luchtuitstroomstanden" (dit woord onthouden voor scrabble)

De truuk voor mij is om de regelaar net niet helemaal naar links te draaien maar net voor het minimale punt te laten staan.

Verder is het ook niet echt een spannend punt maar ben wel nieuwsgierig naar de gedachte achter het automatisch handelen van deze handbediende optie.
 

Bakkertje

Forumguru
Speciaal voor @Zjaak en @EdZ

Op een herfstachtige maandagochtend stapte een ontwikkelaar van de Volkswagen Audi Groep in zijn trouwe VAG product en bemerkte dat zijn ramen beslagen waren. Daarop zette de beste man (of vrouw natuurlijk) zijn handbediende luchtuitstroomstandschakelaar op de "ramen" stand. Vervolgens werden de ramen langzaam helder en kon de ontwikkelaar na enige tijd zijn route naar het werk aanvangen.
De volgende ochtend waren de weersomstandigheden vergelijkbaar en volgde hetzelfde ritueel, echter deze keer had de ontwikkelaar eens geprobeerd om ook de A/C functie in te schakelen en warempel de ramen werden veel sneller helder. Eenmaal op kantoor aangekomen deelde hij deze ervaring met zijn collega ontwikkelaars en gezamenlijk kwamen ze op het idee om zodra de handmatige luchtuitstroomschakelaar op "ramen" wordt gezet, de bestuurder klaarblijkelijk graag wil dat zijn ramen helder worden. Proefondervindelijk hadden ze al ontdekt dat dit het snelste gaat door ook de A/C in te schakelen. Pling! het lampje ging aan en er werd een functie ingebouwd waarbij de A/C automagisch ingeschakeld wordt op het moment dat de "ramen" stand gekozen wordt. Er was ten tijde nog enig tegengeluid van een enkeling die van mening was dat de A/C inschakelen niet automatisch mag, want waarom zou je anders een handmatige luchtuitstroomstand willen? Een grootschalig onderzoek binnen de VAG groep is toen uitgevoerd om te achterhalen of deze functie zomaar automagisch ingeschakeld mag worden. Niet alleen de ontwikkellaarsafdeling, maar ook marketing, sales en zelfs de directie is ondervraagt over deze toch wel bijzondere automagische werking van een handbediende luchtuitstroomschakelaar. De uitkomst van het onderzoek was dat slechts een enkeling (circa 3% van de bevraagden) dit een bezwaar vind. De overige 97% vond het juist een geweldig idee om dit automagisch te doen om daarmee de bestuurders van het comfort te voorzien van sneller helder wordende ramen.
Daarop is het in het ontwerp opgenomen en sindsdien wordt automatisch de A/C ingeschakeld op het moment dat de handbediende luchtuitstroomstandschakelaar op "ramen" wordt gezet.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Misschien een beetje domme opmerking, maar zit er niet een simply clever microschakelaartje aan de draaiknop gekoppeld waar de draadjes afgehaald kunnen worden?
 

V-Strom

Actief lid
Volgens mij is die z.g. ramen stand een ontwaseming stand.
Logisch dat op die stand de airco aan gaat lijkt mij.
 

EdZ

Donateur
Blijkbaar mag ik dus bij niet-beslagen voorruit die stand niet gebruiken.

Rare wereld waarin men niet in staat is zelf een knopje in te drukken. Dat wordt nog wat met de zelfrijdende auto. "U wilde hier afslaan? Ja, sorry, de meeste mensen gaan hier gewoon rechtdoor, dus ik dacht dat u dat ook wel zou willen".

Tss.
 

Stimpy68

Actief lid
Bij mijn audi a4 met ecc had ik een knopje om de ventilatie naar "boven" te zetten, voorruit en gezicht zeg maar en een speciale voorruit ontwaseming knop. Als ik de laatste indrukte dan ging A/C aan en de fan naar maximaal. Leuke was als hij zo stond en ik gebruikte de ruitensproeier dat de fan nog harder ging voor 10 sec (harder dan je m met de hand kon zetten) dit was om bij erg koud weer te voorkomen dat de ruitensproeier vloeistof meteen vastvroor aan de ruit. Maar goed dit was dus ecc.
Op zich snap ik de redenatie van de fabrikant wel, maar kan mij ook indenken dat mensen het niet handig vinden.
 

Bakkertje

Forumguru
@EdZ je mag die stand prima gebruiken, niemand die het je verbiedt. En volgens mij kun je na het kiezen van die stand zelf nog de A/C uitschakelen, gewoon met een druk op de knop. Hoe mooi wil je het hebben.

Ow en als je er echt niet mee kunt leven, koop een New Beetle, die doet het niet (uit ervaring!). Of nog makkelijker trek de zekering van je A/C eruit, dan weet je ook zeker dat ie niet meer inschakelt. Maar ja dat zal ook vast niet de bedoeling zijn..

Maar ik heb wel vaker zoiets van als mensen zich hierom druk kunnen maken dan moet de rest van de auto wel heel erg goed zijn, toch?
 

EdZ

Donateur
Uiteraard. Zo zie ik hier vaak posts over verlaging waarbij ik me dan weer afvraag waarom mensen zich druk maken over 2 cm hoger of lager. Ieder z'n ding, toch?
 
Bovenaan Onderaan