Automatisch inschakelen handbediende airco

Zjaak

Actief lid
LS,

Als ik mijn Faab III met handbediende airco de temperatuurschakelaar plots naar de stand koud of warm draai dan schakelt ook de airco en/of de interne luchtcirculatie in die ik dan weer handmatig uit moet zetten.

Dat is dus juist niet wat ik wil, dat zijn zaken die ik graag zelf in de hand had willen houden, anders had ik wel de optie ECC overwogen, ik heb bewust voor de handbediende airco gekozen om zelf het klimaat in de auto te bepalen.

Graag uw gedachten hierbij.

Verder blij met de Faab, zou er zo weer 1 kopen!


Zjaak
 

Ridley

Forumguru
Deed mijn F2 ook, tot op de dag van vandaag geen idee wat de gedachte hierachter is. Nu weer ecc in de F3 en dat vind ik toch echt wel heel prettig.
 

Cordoba

Forumguru
Ik vermoed het volgende: het systeem gaat er blijkbaar vanuit dat als je aan de temperatuurregeling draait, de temperatuur niet ok is. Daarbij het gegeven dat de airco alleen werkt als de fan draait, en mogelijk het idee van de ontwerpers om je een handeling te besparen.

Ik dat denk alleen als er op grote schaal over deze 'handigheid' geklaagd wordt, dat dit in de toekomst verandert.
 

turboturbo

Forumguru
@Zjaak meestal wordt de werking van de (handmatige en automatische) climatronic uitvoerig uitgelegd in het boekje. Is dat bij jouw Fabia niet het geval?

Klinkt logisch dat de recirculatie aan gaat om de gewenste / ingestelde temperatuur sneller te bereiken. De airco springt tegelijk aan zodra de recirculatie aan gaat, anders zou je in veel gevallen beslagen ruiten krijgen.

Ik begrijp je klacht heel goed, ik heb in mijn huidige Skoda ook een automatische clima, maar merk dat ik veel meer handelingen moet doen tov mijn vorige Skoda met handmatige clima, die ik ook nog eens op de tast kon bedienen (bij de huidige automatisch clima moet ik aflezen wat er op het schermpje staat en de tip toetsen zijn lastiger op de tast te herkennen)
 

Eemspoort

Forumguru
Het idee achter airconditioning is, dat je een constant klimaat in de auto hebt.
En dat je er dan zo weinig mogelijk aan komt. Gewenste temperatuur instellen en klaar.
Waarom zou je van een ingestelde temperatuur ineens naar koud of vol warm willen? Snap ik niet.
In koud weer warmt de auto het snelste op als je de airco gewoon zijn werk laat doen. Instellen op de gewenste temperatuur en klaar. En dat geld ook voor warm weer.
Mocht de ingestelde temperatuur niet aan je wensen voldoen, dan hoef je die enkel in te stellen naar een aangenamere temperatuur en de airco doet de rest.
Ga je te veel prutsen met de instellingen, dan weet de airco niet wat je wil en gaat dan in veel gevallen over-compenseren.

Over de bediening voor mensen die niet altijd de airco bij willen hebben (al zou ik echt niet weten waarom, het heeft meer voordelen dan nadelen): vroegâh kon je bij een handbediende airco het airco deel met een toets uit zetten. Geen idee hoe dat werkt bij een FIII? Als dat niet meer kan, zal je moeten leren omgaan met het systeem. Kortom, zo weinig mogelijk prutsen aan de instellingen, dan werkt het systeem echt het beste.
Waarbij ik wel wil opmerken, dat ik minder onder de indruk ben van de VAG-airco dan van de BMW-airco.

In mijn Superb wil het klimaat, ondanks ECC, toch wel licht schommelen. In de BMW 118i hiervoor had ik daar een stuk minder last van. Handbediend is toch het "mindere" broertje van ECC, en ik kan me voorstellen dat het klimaat dan nog weer iets instabieler is, wat idd tot ergernis kan leiden.
In dat geval kan ik enkel zeggen: of neem geen airco, of ga voor ECC. Zelf heb ik niet al te beste ervaringen met handbediende airco, ik had het meestal uit staan. Dat kon toen nog in een '90 Audi 100 (met achteraf ingebouwde airco) en een Opel Astra van '99. Verder heb ik geen (werkende) airco gehad tot 2007.
Ik heb sinds 2007 ECC in mijn auto's, en ik vind het helemaal geweldig. Ondanks de klimaat-schommelingen die de Superb nog wel eens wil vertonen.

Succes!
 

Stimpy68

Actief lid
Ik heb sinds mijn Opel vectra ecc en wil eigenlijk niks anders meer. Temperatuur instellen, klaar. Vrijwel nooit iets hoeven bij te regelen. In mijn vriendin haar Toyota corrolla zit alleen airco de rest is handmatig, blijf klooien met die warm/koud regeling.
Er zijn meer merken trouwens waarbij de airco aan gaat als je de temp regeling op koud zet (laagste stand ), klinkt mij als logisch in de oren. Je wilt het tenslotte koud hebben ;)
 

turboturbo

Forumguru
Handbediend is alleen maar de vorm van de knopjes, het heeft geen relatie met een instabiele temperatuur.

Of je nou met een tip toets de temperatuur op 21°C zet of met een draaiknop, dat maakt niet uit.

Alleen de snelheid van de blower zal niet automatisch aangepast worden naar behoefte. Verder zitten er ook bij handbediende clima's temperatuur sensoren in de auto die de temperatuur op de gewenste waarde proberen te houden.
 

Eltjo

Forumguru
@turboturbo een handbediende airco regelt gewoonweg niet en heeft niets met de vorm van knoppen te maken. In m'n Passat's was dat met drukknopjes, in de Superb met draaiknoppen - alle auto's hadden ECC.
Handbediende temperatuurregeling betekend dat er geen rekening wordt gehouden met zoninval en interieurtemperatuur en de temperatuur en ventilatie niet automatisch geregeld worden. Dit betekend b.v. als je vanaf de snelweg bij een stoplicht komt aanrijden en stilstaat de temperatuur plotseling kan oplopen.

Overigens heb ik altijd de airco(koelfunctie) uitstaan als het niet te warm vindt in de auto (of als de ruiten niet beslaan). Het klimaat wordt dan, behalve de vochtigheid van de lucht, automatisch geregeld zonder dat je een droge mond krijgt in de auto. Ook gebruik ik de airco niet met korte ritjes onder de 80 km/uur - arko werkt dan sneller.
Zet als de auto in de zon heeft gestaan eerste alle ramen open, rij een stukje zodat de grootste hitte eruit is en schakel dan de airco aan (op recycle stand). Op die manier heb je het snelste koeler in de auto.

Wel b.v. eens in de maand de airco flink laten werken. Als je de airco gebruikt is het verstandig om een aantal km's of minuten voor het beëindigen van de rit de airco(koelfunctie) uit te zetten en zo de condensor e.d. te laten drogen. Daarmee ga je vocht en schimmelvorming op de condensor en in systeem tegen.

Verder kan je in de Superb met ECC ook nog de snelheid van het aanpassen van de ventilatie en dus klimaat met 2 standen instellen en ook is de recycle functie automatisch in te stellen. In dit geval dat een stinkende auto voor je rijdt zou de recycle stand dan automatisch ingeschakeld worden.
 

turboturbo

Forumguru
Handbediende temperatuurregeling betekend dat er geen rekening wordt gehouden met zoninval en interieurtemperatuur en de temperatuur en ventilatie niet automatisch geregeld worden.
Op de zoninval(sensor) en aanjager snelheid na, is dat niet mijn ervaring.
De handmatige clima in mijn Fabia I wist de temperatuur altijd netjes constant te houden, ook bij langere ritten.
 

Zjaak

Actief lid
Het gebruik/werking van een ECC snap ik! Gewoon temperatuur instellen en inderdaad afblijven zoals eemspoort aangeeft. Dat is een keuze die je maakt, wel of geen ecc.

Mijn reden om een airco NIET te gebruiken is het extra verbruik wat dit met zich meebrengt en om een droge lucht in de auto te voorkomen.

Wanneer ik de airco WEL wil gebruiken:

Bij het ontvochtigen van de auto (lees beslagen ramen)
En in de zomer als de temperatuur te hoog oploopt in de auto.

Verder kan ik er prima mee leven om de regelaar op koud te zetten wanneer de buitentemperatuur lager is dan de temperatuur binnen in de auto.

Daarom heb ik ook gekozen voor een handbediende airco.

Dus waarom de airco inschakelt bij het verhogen/verlagen van de temperatuur bij een handbediende airco is mij een raadsel, hoewel ik mij prima kan vinden in de gedachte van Cordoba


Maar:
De airco zou toch handbediend moeten zijn? Dus op uit, of aan :sterretjes:

Uiteraard werkt de aanjager wel zoals ik verwacht, gewoon op stand 1,2,3 etc. zetten en heeft ook niet zijn eigen willetje wat bij een ecc dan wel weer het geval is.


Met mijn "probleem" kan ik wel leven maar het is gewoon iets wat mij opviel.
 

Eemspoort

Forumguru
Sja, als je gevoelig bent voor droge lucht, kan ik me daar wel wat bij voorstellen.
Maar voor het eventueel hogere verbruik? Neh, dat neem ik graag op de koop toe voor het extra comfort. ;)

Ik ben het echter wel met je eens dat een handbediende airco volledig uit te zetten moet zijn.
Dat kan bij een ECC wel. :sterretjes:
 

Cordoba

Forumguru
@Eemspoort Zoals ook eltjo aangeeft, is het aan te bevelen om de airco het laatste stuk van een rit uit te zetten, zodat de condensor nog kan drogen voor je de auto stil zet. In de winterperiode is dat ook de reden dat ik de kachel uit zet het laatste deel van een rit: dan zit er geen warme lucht in de luchtkanalen naar het dash, en heb je dus ook geen last dat na parkeren het vocht uit de afkoelende lucht in de luchtkanalen condenseert tegen je ruiten, en met wat pech de volgende ochtend is aangevroren aan de binnenkant van de ruit.
 

Zjaak

Actief lid
Helaas begrijp ik het extra comfort van Eemspoort niet.

Of het is te koud, of te warm en daarom heb ik gekozen voor de "draaiknop" die ik naar mijn gevoel instel.
Bij veel te warm of condens heb ik de airco die ik naar believen uit of aan wil zetten.


Gebruik:
Tijdig uitzetten van de airco bij gebruik deed ik altijd al.
Ons Peusje ging dan ook zonder dure airco reparaties na 13 jaar ook de deur uit.
(uiteraard wel gewoon bijvullen op zijn tijd)
 

Eemspoort

Forumguru
Als je nog nooit ECC hebt gehad, dan begrijp je idd niet wat ik bedoel. Of je hebt het slecht getroffen met een inferieur systeem.
Of te koud, of te warm? Geen last van. Omdat ik hem naar mijn gevoel instel. Gek hè.

Maar goed, daar gaat dit topic dus niet over. Je hebt dus nergens een knop o.i.d. met een sneeuwvlokje of "AC" erop?
 

Eemspoort

Forumguru
Dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Ik stel die vraag (inmiddels voor de 2e keer) omdat ik met je mee wou denken, maar ondertussen ben ik er wel klaar mee.
 

edero

Forumguru
Heeft het niet te maken met de stand van de uitstroomopeningen, oftewel gebeurt dit wel of niet bij een bepaalde stand.
 

rogitaro

Actief lid
Uit de online handleiding:

http://www.skoda-auto.com/en/mini-a...e=11-2015#!pageId=00267&anchorId=d12486e13459

Informatie over de koelfunctie
De koelfunctie wordt ingeschakeld als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan link.

Het controlelampje in de toets
v028SK
v135SK
v030SK
Afbeelding 117 brandt na het inschakelen, ook als niet aan alle voorwaarden voor de werking van de koelfunctie wordt voldaan. Door het branden van het controlelampje in de toets wordt aangegeven dat de koeling gereed is.

Als bij ingeschakelde aanjager de luchtverdeelregelaar in de stand
v059SK
wordt gedraaid, dan wordt de koelfunctie ingeschakeld. De koelfunctie wordt weer uitgeschakeld door de luchtverdeelregelaar in een andere stand dan
v059SK
te draaien.

Als bij ingeschakelde aanjager de luchtverdeelregelaar niet in de stand
v059SK
wordt gedraaid, dan wordt bij het inschakelen van de circulatiefunctie de koelfunctie ingeschakeld.
 

Bakkertje

Forumguru
@rogitaro heel goed, het staat allemaal gewoon in de handleiding..

Daarnaast zou ik nooit meer zonder climate control willen. Tegenwoordig zelfs in 3 temperatuur zones. Voor mijn vrouw staat een graadje warmer dan voor mij. Voor de achterbank een derde temperatuur (nou ja, dat had niet perse gehoeven maar swa) Ik kom er werkelijk nooit aan, staat ingesteld op 19,5 graad wat ik comfortabel vind en die temperatuur is het dan ook gewoon altijd. De uitblaassnelheid kun je kiezen in 3 profielen (laag, midden en hoog). Serieus voor mij nooit meer zonder en ook ik kan de A/C functie handmatig uitzetten.
 
Bovenaan Onderaan