In de Autogids van vandaag 2/9 test men de 1.6 tdi 105 pk, weliswaar in de Audi A3 sportback. Men is niet echt mals voor deze nieuwe krachtbron: "De 1.9 tdi werd in dit medium veelvuldig op de korrel genomen ... maar hij had tenminste karakter", "De 1.6 tdi met 105 pk leek ons zelfs relatief amechtig, vooral bij lage toeren", "Onze subjectieve indrukken worden door de objectieve chronometer bevestigd".
De conclusies (betreffende de nieuwe motor) luidden als volgt:
voor: opmerkelijk zuinige dieselmotor, duidelijke vooruitgan qua demping van geluid en trillingen
tegen: holle motor bij lage toerentallen, minder goede prestaties, slechts 5 versnellingen.
Ik troost me met de gedachte dat nagenoeg om het even welke motor vlotter zal zijn dan mijn 1.9 atmosferische tdi (dàt is pas amechtig), stiller (ik hoef helemaal geen toerenteller!) en zuiniger (alhoewel mijn ouwe bak nooit overdreven dorstig was). Half september zou mijn Octavia 1.6 tdi bij de dealer zijn. Hoeveel keer nog slapen?
De conclusies (betreffende de nieuwe motor) luidden als volgt:
voor: opmerkelijk zuinige dieselmotor, duidelijke vooruitgan qua demping van geluid en trillingen
tegen: holle motor bij lage toerentallen, minder goede prestaties, slechts 5 versnellingen.
Ik troost me met de gedachte dat nagenoeg om het even welke motor vlotter zal zijn dan mijn 1.9 atmosferische tdi (dàt is pas amechtig), stiller (ik hoef helemaal geen toerenteller!) en zuiniger (alhoewel mijn ouwe bak nooit overdreven dorstig was). Half september zou mijn Octavia 1.6 tdi bij de dealer zijn. Hoeveel keer nog slapen?