Autogids test de 1.6 tdi

flip

Lid
In de Autogids van vandaag 2/9 test men de 1.6 tdi 105 pk, weliswaar in de Audi A3 sportback. Men is niet echt mals voor deze nieuwe krachtbron: "De 1.9 tdi werd in dit medium veelvuldig op de korrel genomen ... maar hij had tenminste karakter", "De 1.6 tdi met 105 pk leek ons zelfs relatief amechtig, vooral bij lage toeren", "Onze subjectieve indrukken worden door de objectieve chronometer bevestigd".
De conclusies (betreffende de nieuwe motor) luidden als volgt:
voor: opmerkelijk zuinige dieselmotor, duidelijke vooruitgan qua demping van geluid en trillingen
tegen: holle motor bij lage toerentallen, minder goede prestaties, slechts 5 versnellingen.

Ik troost me met de gedachte dat nagenoeg om het even welke motor vlotter zal zijn dan mijn 1.9 atmosferische tdi (dàt is pas amechtig), stiller (ik hoef helemaal geen toerenteller!) en zuiniger (alhoewel mijn ouwe bak nooit overdreven dorstig was). Half september zou mijn Octavia 1.6 tdi bij de dealer zijn. Hoeveel keer nog slapen?
 

Bakkertje

Forumguru
Als ik het zo lees lijkt het een beetje op de 1.6 tdci (ook een commonrail diesel maar dan met 90 pk) uit mijn ford focus die ik heb gehad. Die had de vervelende eigenschap dat als je in een iets te hoge versnelling een bocht nam de auto na de bocht echt dood viel. Ook bij het inhalen moest er terug geschakeld worden. Nu heeft de 1.6 van VAG 105 peekaas en 250 nm (ipv 90 pk en 215 nm bij de ford), dus zal het minder erg zijn dan bij de focus. Die ford heb ik een jaartje gereden en ik ben blij dat ik nu een herrie makende 1.9 PD motor heb (alleen balen dat er een roetfilter onder zit...)
 

Bakkertje

Forumguru
Nee echt last heb ik er niet van alleen is ie door het roetfilter in de hoogste versnelling op toerental begrenst. Bij onze oosterburen is dat jammer, je merkt dat er meer inzit maar hij houd in..
 
deze motoren komen volgens mij ook naar Skoda toe voor in de Fabia, O2 (is er al) en Superb, dan word de Superb Combi toch mischien een 20% bijtelling machientje, jippie..
Uit de Autoweek geknipt: http://www.autoweek.nl/autonieuws/12487/Volkswagen-toont-nieuwe-generatie-Bluemotion

De kleinste – maar misschien wel meest interessante - van het trio is de nieuwe Polo Bluemotion. Deze auto heeft namelijk een CO2-uitstoot van 87 gram per kilometer en wordt zodoende de enige vierzitsdiesel die in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling. De 1,2-liter TDI verbruikt 3,3 liter per 100 kilometer en heeft een theoretische actieradius van 1.363 kilometer. De topsnelheid van de zuinige Polo is 173 kilometer per uur. De nieuwe Polo Bluemotion komt begin 2010 op de markt.
Nummer twee in het rijtje is de nieuwe Golf Bluemotion. Deze profiteert van een 105 pk sterke 1,6-liter TDI motor. De Golf Bluemotion verbruikt 3,8 liter diesel per 100 kilometer en de CO2-uitstoot is 99 gram per kilometer. Dat is boven de grens van 95 gram per kilometer voor dieselauto’s, dus de bezitter van de Golf Bluemotion moet 20 procent bijtelling betalen. De topsnelheid is 190 kilometer per uur, de reikwijdte bedraagt 1.447 kilometer.
De Passat Bluemotion completeert het trio. Deze heeft elke 100 kilometer 4,4 liter diesel nodig en combineert dit met een CO2-uitstoot van 114 gram per kilometer. Hierdoor komt de zuinigste Passat in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Ook de Passat Bluemotion heeft de 105 pk sterke 1.6 TDI aan boord. De sprint naar 100 kilometer per uur kost 12,5 seconden en de topsnelheid is 193 kilometer per uur. De reikwijdte bedraagt 1.591 kilometer.
 

Herbie

Lid
Ik heb de Octavia met 1.6 TDI al gereden en vond hem zo goed als hetzelfde rijden dan de 1.9 TDI. Ik vond de motor niet hol bij lage toeren.
 

Bakkertje

Forumguru
De Passat Bluemotion completeert het trio. Deze heeft elke 100 kilometer 4,4 liter diesel nodig en combineert dit met een CO2-uitstoot van 114 gram per kilometer. Hierdoor komt de zuinigste Passat in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Ook de Passat Bluemotion heeft de 105 pk sterke 1.6 TDI aan boord. De sprint naar 100 kilometer per uur kost 12,5 seconden en de topsnelheid is 193 kilometer per uur. De reikwijdte bedraagt 1.591 kilometer.

Hopelijk komt de 1.6 TDI dan ook in de Superb terecht!
Of zou de overheid de CO2 grenzen weer naar beneden gaan gooien omdat ze omzet missen :crazy::crazy:
 

andrehj

Forumguru
Superb Combi met 1.6 tdi...

Hopelijk komt de 1.6 TDI dan ook in de Superb terecht!
Of zou de overheid de CO2 grenzen weer naar beneden gaan gooien omdat ze omzet missen :crazy::crazy:

Volgens www.auto.cz (door Google vertaald) wordt op de IAA inderdaad de S2 Combi gepresenteerd met de 1.6 tdi motor. Nu alleen nog even de DSG7 bak er achter en je hebt pas echt een aantrekkelijke aanbieding. :1761:
 
Ik heb vandaag als leenauto een Skoda Octavia Combi 1.6 TDI meegekregen. Ik ben erg onder de indruk van deze auto. Ik vind het een ontzettend lekker rijdende auto.
 

flip

Lid
Als ze die motor ook al in de Passat en de Superb willen stoppen, dan kan hij toch zo traag niet zijn? Die auto's wegen op zich toch al meer dan een O2? Of ben ik dan zo verkeerd? En die C5 van Citroen heeft toch ook een 1.6 diesel...
 

Glenn

Actief lid
ja die zit daar ook in is wel echt traag 0 tot 100 in 13.4 (c5)

zo hebben we hier 1 staan en vind er niets aan
 

MGouma

Nieuw lid
Ik heb afgelopen vrijdag mijn Octavia met deze 1.6 Diesel opgehaald..
De eerste km's had ik er best de balen van dit blok...

Maar goed zaterdag direct de duitse snelweg op gegaan en ff 600 km gedraaid.. Ook een aantal bergweggetjes genomen van 11% stijging..

De motor begint steeds mooier te lopen en steeds meer te bevallen..
Op dit moment staat er iets meerd an 1000km op de klok en loopt kom ik in de stad lekker mee..

Op de snelweg in de 4de versnelling tot de 140-150 gaat het aardig..
Alleen vanaf dat moment wordt het drama..

Tot de 190 lijkt dat uren te duren haha..
Maar goed.. ff afwachten en kijken wat de motor gaat doen na een paar extra's km's

Al met al een redelijke motor voor een 1.6
 

Gieliovd

Forumguru
Welkom op het forum!

En tja, een racemonster zal het nooit worden. Tis maar een 1.6'je met zo'n grote wagen.
 

flip

Lid
Mijn huidige passat heeft 68 pekaatjes en veeeeeeeel km achter de kiezen... alles zal beter zijn, dacht ik zo.
En alles went, dat ook. Als je echt een krachtige wagen wil, dan kies je idd voor de 2 liter...
Hopen maar dat mijn dealer vlug meldt dat hij binnen is. Jullie horen dan nog wel van me!
 

MGouma

Nieuw lid
Welkom op het forum!

En tja, een racemonster zal het nooit worden. Tis maar een 1.6'je met zo'n grote wagen.

nou tja..
Wel een 1.6 die moet voldoen aan de prestaties van een 1.9

Dat het geen race wagen is/zal worden weet ik maar al te goed..
Want die staat wel in mijn werkplaats..

Maar mijn vorige auto was een opel astra 1.7 diesel..
met zijn 100pk liep deze toch wel wat harder naar de 210..

(wel op de teller) 200 gps km's...

Maar goed geven de motor nog even de voordeel van de twijfel..
anders gaan we naar JD :1819:
 

MGouma

Nieuw lid
ik ben gelijk nieuwsgierig: wat staat er dan in jouw werkplaats...?

Niet het merk wat je op dit forum tegen komt.
Maar goed ff heel off topic.

Ik ben nu een nieuwe motor aan het opbouwen voor mijn Opel Corsa uit '94.. Een 2.0 16v met een kompressor van een Jaguar 3.8 liter..
En niet te vergeten de lachgas fles.. :yeah:

Vorig jaar hadden we over de 210 pk (met een te rijk afgestelde motor) bij nog geen 900 kilo.. Deze motor moet richting het dubbele van mijn vorige..
 

MarcoO2

Forumguru
inderdaad ff offtopic... maar wauw, wat een combinatie moet dat zijn... mijn 225 pk's moeten toch dik 1300 kilo meeslepen...
 

MGouma

Nieuw lid
ja idd..
Lopen wil dat wel..

Dus we gaan wel ff zien hoe de motor in de skoda gaat presteren..
Als dat laatste stukje van de 140 tot top iets soepeler gaat verlopen ben ik erg tevreden over de motor..

Vind het wel een hele rustige stille motor..
Je hoort geen kabaal..

Nou is de octavia erg stil ook bij 190..
je kunt gewoon een gesprek voeren zonder herrie..

Je merkt wel dat de motor in de hogere toeren zich prettig voelt..
Tenminste met mijn rijstijl
 
Bovenaan Onderaan