Auto "winterklaar" maken

ertromp

Forumguru
Welke poetsacties zijn aan te raden om je auto het beste door de winterperiode te helpen? Gebruiken jullie nog speciale middelen om inwerking van het strooizout tegen te gaan?
 

Noord26

Forumguru
Ik persoonlijk niet. Hij staat dan wel elke avond in een verwarmde garage, in de zomer wil hij wel eens een periode buiten slapen.

Regelmatig afsluiten, vooral de onderzijde, lijkt mij het beste.

Voor de velgen wil ik wel eens teflon spray gebruiken. Dat scheelt wel. Maar alleen gebruiken op een zuivere velg.
 

Steve

Senior Member
De lak in een goede laag (of 2) sealant zetten en je bent redelijk beschermd tegen de winter.

Uiteraard goed wassen en kleien van te voren :)
 

EdK

Forumguru
Als je na wat pekelritten je wagen wil schoonmaken doe dit dan met koud water en niet met warm of heet wasser
pekel gaat namelijk reageren op warm water
 

Canon-Eye

Forumguru
pekel gaat namelijk reageren op warm water
Ja, het lost er o.a. een heel stuk beter (=sneller) in op dan in koud water - dus bij gebruik van voldoende water ben je het ook sneller kwijt dan dat het op je lak kan inwerken...
 

Cordoba

Forumguru
Andere reden om koud water te gebruiken: wax/sealant blijft beter zitten, bij warm water wordt ie meer 'vloeibaar' en zal dus sneller verdwijnen.

Komende weken zodra het redelijk weer is, krijgt de Faab zijn winter-detail-beurt:
- kleien (vanwege lagere temperatuur Mothers Gold Clay)
- glaze (PB Black Hole)
- sealant (PB EXP)
- en als de sealant voldoende heeft kunnen curen (advies is min. een halve dag), nog aftoppen met een wax en dat zal Collinite 845 zijn (wel even voorverwarmen voor het aanbrengen), en indien nodig de auto voor de wax nog even wassen of reinigen met PB Spray & Wipe
- voor de velgen speciale wheelwax, deze is beter bestand tegen de warmte (door gebruik van de remmen krijg je ook in de winter warmte in je velgen), deze maakt het grondig schoonmaken van de velgen in het voorjaar kinderlijk eenvoudig.
 

Canon-Eye

Forumguru
bij warm water wordt ie meer 'vloeibaar'
Als je "warm" nu vervangt door "heet", dan heb je daar gelijk in. Je moet er dus geen stoomcleaner opzetten... ;)
Maar beneden de pakweg 30, 35 graden (nèt te koud om lekker in bad te gaan, zeg maar) zal dat geen rol van enige betekenis spelen - en dat is wel warm genoeg om zout sneller op te laten lossen.
 

Cordoba

Forumguru
Dat is afhankelijk van je wax/sealant Canon-Eye. De wax die ik er als extra laag opzet, verwarm ik vooraf au-bain-marie tot een graad of 30, en dan is die echt vloeibaar (zoals dunne honing in de zomer), maar bij 20-25 graden is het een redelijk stevige emulsie. Het merk en type product dat je gebruikt kan een flink verschil maken in de temperatuur die het kan hebben.

Overigens is het oplossen van zout/pekel in water, een proces dat voor veel spraakverwarring zorgt: bij elke 3 graden warmer verdubbelt de reactie snelheid, dus lijkt warmer per definitie beter voor het oplossingsproces, aan de andere kant is de oplosbaarheid (hoeveelheid vaste stof die in bijv. 1liter water opgelost kan worden) iets groter bij lagere temperatuur.
 

Canon-Eye

Forumguru
de oplosbaarheid (hoeveelheid vaste stof die in bijv. 1liter water opgelost kan worden) iets groter bij lagere temperatuur
Dat geldt met name - en zelfs in behoorlijk sterke mate - voor gassen, maar vzv mij bekend nou juist niet voor (de meeste) vaste stoffen.

Los daarvan gaat het hier niet zozeer om de maximale hoeveelheid als wel om de snelheid waarmee de gegeven (want aanwezige) hoeveelheid zout oplost. en dat gaat echt stukken sneller naarmate het water warmer wordt.
Probeer maar eens eenzelfde schepje suiker op te lossen in een glas koud en een glas warm water en meet hoe lang het duurt...
 

EdK

Forumguru
Ga verder niet in jullie pekel discussie mee maar ben uiteraard niet zomaar met deze opmerking gekomen.
En ik zie het pekelverhaal nu verdraaien in een pekel en lak verhaal, maar dat zal allemaal wel los lopen
Als ik over pekel en koud water gebruiken spreek dan spreek ik vanuit mijn motorjaren ( 23 jaren) en dat ik zomer en winter reed behalve als het ijsselde.
En pekel op lichtmetaal en dan niet alleen voor de velgen maar het vele verdere kun je beter met koud water in de winterperiode afspoelen en zodra de pekel periode voorbij is dan met een goede koude waterstraal eerst beginnen en zodra je denkt dat je het grootste deel verwijderd hebt dan kun je er eens aan gaan denken om met warmwater aan de gang te gaan.
Deze procedure altijd met de motorfietsen gedaan toen de eerste onder den ballekes weg rotte omdat ik het ook telkens met warm deed.
En met die kennis eens rond gaan vragen ( google bestond nog niet ) en toen deze tip mede gekregen van meerdere dealers / motorrijders ( zomer /winter) en uit de bladen ( je weet wel die boekjes van papier )

En deze procedure doe ik ook met de auto en ik mag zeggen dat ik met spaarzaam watergebruik een goed resultaat behaal elke winter periode op deze wijze.
 

Cordoba

Forumguru
Yep, is ook logisch EdK:
Bij hogere temperatuur verloopt niet alleen het oplossen van de pekel in het water sneller, maar ook de reactie van pekelwater met het lichtmetaal verloopt sneller, en elke 3 graden temperatuur verhoging betekent een verdubbeling van de reactie snelheid. Dus 9 graden warmer betekent 8 (2 x 2 x2) x snellere chemische reactie.

@Canon-Eye oplosbaarheid geldt ook voor vaste stoffen, het voorbeeld van suiker in water is een beetje een ongelukkig voorbeeld, omdat voor het oplossen van suiker in water energie nodig is (dat geldt lang niet voor alle produkten), daarom koelt het water af tijdens het oplossen van de suiker. (daarom is koffie of thee met suiker ook altijd kouder dan zonder suiker). Als ik het goed heb heet dat een endotherme reactie (ik wil endotherm en exotherm nog wel eens door elkaar gooien).
 

Canon-Eye

Forumguru
Klopt, bij een exotherme reactie komt warmte vrij.

Oplossen is als zodanig overigens geen (chemische) reactie in de strikte zin van het woord.
Je kunt er bv. geen reactievergelijking van opstellen.
 

BcB

Forumguru
Winterklaar maken en poetsen doe ik niet hoor, klinkt als werk. Ik wax wel m'n rubbers altijd in. Nee niet die, dat zou raar zijn. Dan vriezen ze niet vast. Je rubbers dan. Hoef je ook niet als een halve zachte aan je portier te rukken in den vroegte met je broodtrommel onder je arm.

En voor het aanbreken van de vorst sproei ik het ruitenwisser tankje leeg en gaat de winter variant er in. Extra vloeistof in de koffer want dat ding is altijd leeg op een lastig moment. Nu zal de pekel voorraad wel weer op zijn na 5 keer nachtvorst, dat scheelt.

En om de bestuurder winterklaar te maken een deken in de kofferbak....je zou maar pech hebben en krijgen en het is druk bij de servicediensten.... Vriezen mooi je billen aan het leer. Natuurlijk gaat een Skoda niet stuk dus eigenlijk onzin. Maar een andere snelweg artiest kan je ook aanrijden natuurlijk.

Wat te snaaien in het handschoenkastje is ook handig. Verleden winter stond er op een zwarte dag 35 km "vooruitgang/welvaart" op de A6 na 3 vlokken sneeuw. Ik was deelnemer. Had godse honger en dorst op een gegeven moment. Flesje drinken en bifi's/Snickers kunnen je dag kleuren, dat zal ik niet snel meer vergeten.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
En voor het aanbreken van de vorst sproei ik het ruitenwisser tankje leeg en gaat de winter variant er in.
Het kan nog makkelijker. Ik heb zomer en winter hetzelfde spul erin in een concentratie van 1 deel op 2 delen water. Het reinigt prima onder alle weersomstandigheden en beschermt tot ruim onder de -20. Wat wil je nog meer...
 

lawewing

Forumguru
Afgelopen zaterdag heb ik, om de auto winterklaar te maken, het stappenplan van Meguiars uitgevoerd (kleien, cleanen, polishen, waxen). Helaas maar kort kunnen genieten van het resultaat, omdat zondag de hemelpoorten zich openden en ik nog de weg op moest.

Afijn, verder wil ik in de komende weken in ieder geval nog de rubbers insmeren en ruitesproeiervloeistof bijvullen, zodat het systeem weer beschermd is tot -20 graad Celcius.
 

turboturbo

Forumguru
Oja, ik heb ook een busje siliconenspray in de auto om de rubbers 's winters mee in te spuiten. Helaas heeft de vorige eigenaar daar nooit aan gedacht, dus het rubber is al beschadigd/versleten (lees: verschillende malen losgerukt 's winters)
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij een beetje wisselende ervaring met vaseline Joske. Ik heb het in het verleden bij mijn Golfjes I ook gebruikt, en was er niet echt enthousiast over: bij vocht (smeltwater) en vorst, gaat het toch wat vast zitten, de clou is dat je dan de vaselinelaag dunner maakt bij het openen: ene helft blijft aan de deur plakken andere helft aan de carrosserie, dus de laag wordt half zo dik. ;)

Overigens, is de truc om bij vastgevroren rubbers niet aan de deur te trekken, maar juist de deur even stevig dicht te drukken: dan kraak je de ijslaag, en gaat ie vervolgens een stuk makkelijker open.
 
Bovenaan Onderaan