Auto wassen [BEGINNER]

Dnet

Senior Member
Na jaren eigenlijk de auto "gewoon" met de hand te hebben gewassen, wil ik eens proberen of het uitgebreid wassen van de auto mij een beetje ligt. Dus mijn idee is om langzaam stap voor stap een beetje uit te breiden. Mijn voorgaande automobielen werden elke 2 tot 4 weken (afhankelijk van het weer) met een spons en 'standaard' shampoo gewassen.

Uit een ander topic heb ik deze link gevist. Daarmee kom je gelukkig al een eind verder, maar na mijn eerste trip naar de winkel ben ik eigenlijk nog niet veel verder...

Het eerste is echter al aangeschaft:



Een goed punt om te beginnen leek mij stap 1 (Wassen) en stap 4 (Waxen) (of is dat misschien nog niet zo handig?).

Wat betreft de shampoo, aangeraden wordt een shampoo zonder zuren. Als je de verpakkingen gaat bekijken in de winkel, geeft dit alleen niet echt een sluitende conclusie, onder de ingrediënten vind men allerlei chemische toestanden, maar een "zuur" is voor de leek nog niet echt te herkennen. Ik had overigens al begrepen dat 'Meguiars' een van de betere merken is, hoe zit het met merken zoals Turtle Wax en Valma? Volgens mij vond ik namelijk ook een Turtle wax met Carnauba, wat als het goed is nodig is voor stap 4?
De winkel waar ik langs ga heeft gelukkig alles in de webshop staan, dus dat maakt het zoeken al iets makkelijker: shampoo's.

Wat betreft de wax, hierbij word geadviseerd om een wax met Carnauba te pakken voor donkere kleuren. Valt een rode O3 onder donker, of is daar weer iets anders voor aan te raden?

En dan de laatste vraag, ik zie op de plastic/kunststof onderdelen een soort witte waas af en toe, redelijk makkelijk weg te vegen, maar het blijft terug komen. Ik denk iets wat de dealer er op heeft gesmeerd, want je ziet het zelfs soms in het Skoda logo op de motorkap terug komen. Enig advies wat hiermee te doen?

 

Joske

Forumguru
Bij stap 1 kan ik je alvast een beetje helpen:

gebruik 2 emmers, 1 voor proper water met je shampoo er in en 1 om je washmitt uit te spoelen

En ook, alvorens je er met een washmitt op los gaat: de auto goed spoelen met water

Betreft de andere stappen en je vragen roep ik hulp in van 1 van onze detailingguru's: @Cordoba ;)
 

Octaviapower

Actief lid
Ik gebruik altijd shampoo van meguiars. Beste is gold line maar kan ook prima met ultimate. Was altijd eerst het dak spoel het af met schoom water uit de tuinslang en maak het gelijk droog met een watermagneey van meguiars. Als je dit niet doet dan komen er opgedroogte druppels op je lak. Doe de auto deel voor deel en altijd eerst de liggende delen ( dak, motorkap, en kofferbak). Alles apart dus je snapt wel dat het erg veel tijd kost. Als alles is gewassen gebruik dan wax met een pad om je lak te beschermen.
 

Dnet

Senior Member
Alvast bedankt allen, zijn al goede tips. De link had ik inderdaad al gevonden, ben voornamelijk denk ik aan het stoeien wat nou de juiste producten zijn...
 

CDK

Forumguru
Niet goed gelezen, die link had je dus al gezien ;)
Wat wil je allemaal, naast wassen ook kleien en polijsten?
 

Octaviapower

Actief lid
Meguiar vind ik hey beste en inderdaad de gids van hierboven kan je van meguiars kopen als 5 stappenplan. Je auto gaat er echt van glanzen! Alleen nog 1 tip die nog niet is genoemd, was je auto altijd in de schaduw. Zeker als je gaat kleien moet hij in de schaduw staan omdat de lak dan onbeschermd is
 

Dnet

Senior Member
Het lijkt me het handigst om op 'safe' te spelen, en eenvoudig te beginnen. Daarbij leken me wassen en waxen het beste om te beginnen.... Maar verbeter me vooral als het niet zo is (:
 

CDK

Forumguru
@Octaviapower zolang degene die de auto wast maar goed gesmeerd heeft is dat geen probleem hoor!
In de volle zon polijsten is een ander verhaal, dan gaat het product snel gummen en dan kan je beter uit de zon gaan staan!
 

Cordoba

Forumguru
Meguiars is veel te duur voor wat ze bieden: minstens even goede merken voor shampoo zijn bijvoorbeeld:
- Poor Boy's World (what's in a name :D) Super Slick & Sludge
- Dodo's Juice, Born to be Mild (BtbM)

Valma is een matige shampoo, Turtle begint de laatste jaren richting redelijk te gaan, en Sonax zit al weer in de buurt van Meguiar's, Poor Boys, en BtbM. Microfiber washandschoen is al een stap vooruit ten opzichte van een spons: bij een spons komt er altijd zand en dergelijke diep in de spons te zitten, en bij een volgende autowasbeurt kan dat zand uit de spons op de lak komen, en ben je met de spons dus zand over de lak aan het schuiven. Voor het wassen heb je behalve een washandschoen ook een microfiber droogdoek nodig (of meerdere kleine MF doeken). Een goede droogdoek vind je niet bij bijvoorbeeld Action/Lidl/Aldi, daar vind je op zijn best een redelijke MF-doek, met vaak iets te harde randen (die krasjes kunnen veroorzaken), maar die zijn vaak wel geschikt voor vuile klusjes.

Een paar links waar je wat kan leren:
- autowassen
- alles na het wassen, vaak 'poetsen' genoemd.

Overigens is het inderdaad goed om te beginnen om het wassen te verbeteren: verkeerd wassen introduceert krasjes in de lak, en zeker op donkere kleuren lijkt er dan soms een spinnenweb over de auto te liggen als ie in de volle zon staat. Als je het wassen niet onder de knie hebt, kun je wel gaan kleien en krasjes wegpolijsten, maar dat heeft weinig zin, als die krasjes terug zijn na een paar wasbeurten.

Volgende stap na het wassen kan ook zijn het kleien: dan haal je allerlei vuil van de lak, dat je er met wassen niet af krijgt. (en dan desnoods nog maar even op je oude manier wax aanbrengen)
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Je hebt nog een jonge auto zie ik aan je avatar, dus met alleen wassen en waxen is er een redelijk resultaat te behalen. Kijk eens op www.wax-on.nl of www.carclean.nl en lees je wat in over de verschillende producten.
Hierboven werd net Meguiars genoemd, Wash & Wax is een goede shampo om mee te wassen, maar ook andere merken hebben zeer goede producten, zelfde geldt ook voor de waxen en sealants.
 

Cordoba

Forumguru
Witte waas, is waarschijnlijk restant poetsmiddel/wax. Als je dat niet afplakt, krijg je beslist witte vlekken op rubber en niet in kleur gespoten kunststof. (er zijn uitzonderingen, zoals Chemical Guys heeft bijvoorbeeld een wax die geen vlekken achterlaat). Goede tape om vlekken te voorkomen is bijv. de 3434 tape van 3M, of de Aqua dynamic tape van Colad. Schilderstape voldoet niet bij de meeste mensen.

Je kunt die witte waas wegkrijgen door een middel voor kunsstof te gebruiken bijv. Poorboy's World (vaak afgekort als PB of PBW) Trim restorer of Black Wow om een paar producten te noemen.
 

H@RM

Senior Member
De mooiste en meest uitgebreide handleiding inclusief video's in het "Nederlands" :tongue: http://www.wax-it.be/advies/handleidingen.html
http://www.wax-it.be/advies/handleidingen.html

Zuur vrije shampoo? ik denk dat je PH neutrale shampoo bedoelt. Deze tast je beschermlaag (wax/sealant) niet tot nauwelijks aan. Mits je de juiste mengverhouding aanhoud.

Meguiars is inderdaad een van de betere merken. Maar duur. zijn genoeg merken met een betere prijs-/kwaliteit verhouding

Rood word inderdaad gezien als een donkere kleur. Carnauba wax geeft een mooie warme glans over de auto. Het nadeel daarvan is dat de standtijd niet zo lang is (>12 weken) Voor langere standtijd is een syntetische wax aan te raden. Maar niet iedereen wil dat gebruiken omdat ze de glans daarvan op donkere lakken weet te "kunstmatig" vinden. Anderen hebben daar geen problemen mee. Zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel smaken.

Die witte vlekken op de on gespoten kunststoffen zijn waxresten. Met een APC of allesreiniger en een borsteltje goed te verwijderen

Gezien het bedrijf waar jij langs wil met zijn vestigingen in Limbabwe zitten zou ik je mits het budget het toelaat natuurlijk, liever doorverwijzen naar Bart van Custum Car Cleaning voor een eerlijk en gedegen advies.
(Nee heb geen aandelen in die hut. Daarom ook geen directe link. Maar kijk even naar zijn portfolio en ik denk dat je wel snapt waarom ik je liever naar een liefhebber doorverwijs dan naar een automaterialenzaak)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jewepe

Forumguru
@Dnet
Hele praktische: probeer eens twee Autoglym (hoe verzin je het als naam voor autopoetsproducten) producten. Ik gebruik al jaren Shampoo Conditioner en Aquawax. Vooral dat laatste werkt als een speer. Na het wassen als de auto nog nat is Aquawax er (gedoseerd) op spuiten en afnemen met een microfiber doek. Je zult versteld staan van het resultaat, en het gemak :-).
Zie: http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=72&products_id=100149
 

Dnet

Senior Member
Top, thanks voor alle links/adviezen/lees materiaal, daar heb ik wat aan. Ik ga me verder verdiepen, en zal wel updaten wat ik in huis heb gehaald, en het resultaat natuurlijk ;)
 

Cordoba

Forumguru
Het door Jewepe genoemde Autoglym, heeft alleszins redelijk goede produkten voor een lage prijs. (overigens te koop bij heel wat verschillende detailing webshops)

H@RM: die meest uitgebreide handleiding, is niet volledig :tongue::D

Behalve de genoemde wasmiddelen, heb je ook nog een spons waar microvezeldoek omheen zit genaaid: dat voorkomt dat vuil in de spons komt, en dat de spons in contact met de lak komt, maar de spons kan wel water opnemen en afgeven. Gebruik van een 'microvezel spons' of een 'washmitt' is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Ook voor de zeem is er nog een reden om die in elk geval op de lak niet te gebruiken: doordat een zeem erg stroef is (piiiieeep, over de lak) neem je vaak ook al een deel van de bescherming (wax, sealant) weg.

Overigens hoef je niet te kiezen tussen sealant en wax: het is beslist niet vreemd om een sealant aan te brengen en daar nog een waxlaag over heen te zetten voor een mooiere glans en langere standtijd.
 

H@RM

Senior Member
@Cordoba

Al bij benodigdheden gekeken? :tongue::D
Wax over sealant kan, maar brengt qua aanschaf wel extra kosten met zich mee. En je zult de waxlaag met enige regelmaat opnieuw aanmoeten brengen voor de looks


@Dnet
Mocht je twijfelen over bepaalde producten, zet dan je boodschappenlijstje online.
Met mij zijn er vast nog wel andere leden die met je mee willen kijken/ denken
 

Cordoba

Forumguru
Heb ik ergens overheen gekeken Harm? Overigens als mensen termen gaan gebruiken als volledig, meest uitbreid, beste enz. voel ik me altijd geroepen om de tekortkomingen aan te wijzen. Wat het 'beste' is, is in mijn optiek ook afhankelijk van de doelstelling, dus wat voor de één het beste is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Wax over een sealant kost natuurlijk ook iets, maar aan de andere kant, als je daar de standtijd mee verlengt, is het de vraag of het werkelijk duurder is in gebruik.
Het probleem in de detailing wereld, is dat er vaak zoveel variabelen zijn (incl. wijze van werken, en de ene detailer is de andere niet), dat het vaak buitengewoon moeilijk, zo niet onmogelijk is om een 100% objectief vergelijk te maken.


Edit: in je eerste linkje (handleidingen) staat ie niet genoemd, in je tweede linkje staat 'the bone' wel genoemd, bij de benodigdheden.
 

H@RM

Senior Member
Beste wil ik niet zeggen. Voel me verder ook niet aangevallen.
Maar is toch wel een zeer duidelijke Nederlandse handleiding. Tuurlijk zullen er in het Engels nog uitgebreidere zijn. Maar als je niet thuis bent in de detailing wereld is in het Nederlands lezen wel zo prettig

Klopt, wat je stelt voor wat betreft de producten dan wel de werkwijze. Dat moet iedereen voor zichzelf uitvinden.
Daarom zei ik al zoveel mensen zoveel wensen, zoveel smaken.

Waarom ik de geldkwestie aanhaalde voor de aankoop van een wax en een sealant is omdat Dnet in eerste instantie nog naar de Turtle en de valma keek. Dan is de detailing wereld ineens een cultuurshock. Ik kan me mijn eerste bezoek aan toen nog Bergschenhoek nog goed herinneren
 
Bovenaan Onderaan