Auto trekt naar rechts na bandenwissel

Cordoba

Forumguru
Peggy controleer ook even of alle banden dezelfde maat hebben, straks hebben ze door een foutje op één velg een andere hoogte of breedtemaat gezet.
 

Ron_2

Senior Member
Kan niks anders bedenken dan dat hij toch niet goed gebalanceerd is. Misschien toch nog een keer opnieuw doen?
Dat is alleen van invloed op trillen en kan niet de oorzaak zijn van dit probleem.
Misschien zit het helemaal niet in de banden maar blijft er een rem hangen?
 

Pendragon

Forumguru
Dat is alleen van invloed op trillen en kan niet de oorzaak zijn van dit probleem.
Misschien zit het helemaal niet in de banden maar blijft er een rem hangen?

Ja, je hebt gelijk, bedoelde eigenlijk meer uitlijnen, maar er is niks aan de ophanging aangepast, dus dat zal het ook niet zijn. Nou ja, opties genoeg gegeven door verschillende mensen inmiddels. Zal er vast wel tussen zitten :)
 

Ron_2

Senior Member
Een probleem wat vanzelf ineens weg noem ik niet echt opgelost, het doet zich momenteel niet voor :D
In ieder geval weet je nu dat het dan geen uitlijning of draairichting is, dat gaat niet vanzelf weg.
Ik kan me alleen voorstellen dat er toch even een rem bleef hangen. Je merkt het snel genoeg als het weer gebeurt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan me alleen voorstellen dat er toch even een rem bleef hangen. Je merkt het snel genoeg als het weer gebeurt.
In dat geval moet je een duidelijk temperatuurverschil kunnen vaststellen - dus mocht het zich weer voordoen: stoppen en even (voorzichtig!) aan beide wielen voelen.
 

Ron_2

Senior Member
Iemand met wat technisch gevoel voelt onmiddellijk of de auto bij het uitrollen b.v. voor een stoplicht met ingetrapte koppeling (en de voet van de rem uiteraard) soepel door rolt of (lichtjes) remt.
Iets wat ik tientallen jaren nadat ik daadwerkelijk in het autovak werkte nog dagelijks onbewust in de gaten hou.:)
 

Monteurtje

Forumguru
Heb je dit gemerkt tijdens een ritje met de auto, of elke keer als je met de auto rijdt?
Wanneer je dat tijdens een ritje gemerkt hebt, probeer het nog een keer of het nog steeds zo is. Bij de Citigo kan het voorkomen dat het regelapparaat van de stuurbekrachtiging in de stress raakt. Vaak na parkeren met de wielen niet in de rechtuit stand. Dat is weg wanneer je de auto uit zet en opnieuw start. Oplossing van dit probleem is het vervangen van dat regelapparaat.

Misschien toch het probleem met de stuurbekrachtiging
 

Cordoba

Forumguru
Ook het spontaan verdwijnen van de klacht komt overeen met de eigenwijze stuurbekrachtiging. Misschien dat de wielen niet recht gestaan hebben bij de bandenwissel?
 

crimson

Banned
Bij mijn citigo had ik ook zoiets dat de auto een kant op reed ....is toen nieuwe software opgezet ...schijnt te maken hebben met de stuurbekrachtiging ....
 
Ik wil hier ook nog wel wat over zeggen. Een tijd terug had ik m'n kaalgesleten Continental SportContact banden laten vervangen door Goodyear Eagle F1 Assymetric 2 banden. Vanaf dat moment had ik er enorm veel last van dat m'n auto bij gas géven naar links stuurde en bij gas loslaten naar rechts ging. Ik kon de auto werkelijk met het gaspedaal besturen (O2 RS JD tuning 245PK/350NM). Ook met cruisecontrol aan is dit vermoeiend, want je bent steeds aan het corrigeren voor subtiele veranderingen in de hoeveelheid gas die wordt gegeven.

Mee naar dealer geweest, uitgelijnd banden, opnieuw gebalanceerd, voor/achter omgewisseld, zelfs nog iets in de ophanging vervangen wat een beetje versleten zou zijn maar al leek het ietsje beter te zijn (misschien wishful thinking) het probleem bleef irritant aanwezig. Er werden oorzaken als torque-steer en dergelijken voorgeschoteld, maar waarom had ik dat dan nooit met m'n Conti's ? Voor de duidelijkheid: de banden waren correct gemonteerd.

Al met al: lekker gegumd zodat er snel andere banden onder konden en 10K km later weer voor de SportContact 5 gekozen. Resultaat --> iedere vorm van richtingsverandering door gasgeven of loslaten was compleet verdwenen. Onlangs weer een setje SportContact 5 eronder laten zeggen en gelukkig wederom geen enkel probleem ondervonden.

Ik weet niet hoe het komt, maar ik hou het er maar op dat de Goodyears een wat mindere goede match waren met mijn auto, terwijl de F1's het op mijn vorige auto (Mazda 323F Fastbreak) wel prima deden. Wellicht doet het assymetrische profiel iets raars met de wegligging als er zoveel vermogen op de voorwielen komt te staan.

Overweeg bij een klacht als deze dus een ander merk/type band, bij mij heeft het in ieder geval geholpen.

My 2 cents.
 
Bovenaan Onderaan