Auto trekt naar rechts na bandenwissel

lovely305

Forumguru
Eindelijk de winterbandjes eronder:yeehaa:
Met dank aan @Blackokkie2 .

Vanmiddag samen met mijn broer gedaan....

Nu trekt de auto enorm naar rechts.
Ik kan het stuur niet loslaten.:arghh:
Nu weet ik wel dat het niet de bedoeling is om los te laten, maar toch...

Waar kan dat aan liggen?
 

Joske

Forumguru
Als de uitlijning nog in orde is, maar dat lijkt me sterk dat die ineens "om zeep" zou zijn natuurlijk. Controleer de banden visueel nog eens extra op eventuele ongelijke slijtvlakken of schade oid. Ondanks de krijtmarkeringen zou ik er mij zeker toch van gewissen dat de banden er juist op liggen qua draairichting :)
 

Pendragon

Forumguru
Kan niks anders bedenken dan dat hij toch niet goed gebalanceerd is. Misschien toch nog een keer opnieuw doen?
 

Joske

Forumguru
bij slechte balans krijg je vaak (niet altijd, maar toch dikwijls) trillingen op bepaalde snelheden. Typisch rond de 110 - 130 km/u

indien dit ook het geval is, zou ik ze toch opnieuw laten balanceren. Het zou ook maar even kunnen dat je in tussentijd een loodje kwijt geraakt bent. Je zou zeker niet de eerste zijn :)
 

Cordoba

Forumguru
Bij trillend stuur kan je wel je stuur los laten, van een slecht gebalanceerd wiel gaat ie niet naar één kant trekken.
Zoals al eerder door een ander aangegeven: check of de bandenspanning goed is, en als die in orde is, check of de wielen allemaal goed op de as liggen, en check of alle bouten goed vast zitten. (als je bijv. een wiel nét niet goed op de as hebt gelegd tijdens montage, kan ie scheef vastgeschroefd zijn).

Andere check: zet even de krik onder de auto, en check of het wiel netjes rond draait(met de hand) en niet slingert (bij de voorwielen auto op de handrem, en versnelling in vrij, bij de achterwielen auto in de versnelling (motor uit, en geen handrem).

Deze banden heb je al eerder onder de auto gehad? (anders even checken of alle banden ook dezelfde bandenmaat hebben, en daar geen fout in is gemaakt)
 

Monteurtje

Forumguru
Heb je dit gemerkt tijdens een ritje met de auto, of elke keer als je met de auto rijdt?
Wanneer je dat tijdens een ritje gemerkt hebt, probeer het nog een keer of het nog steeds zo is. Bij de Citigo kan het voorkomen dat het regelapparaat van de stuurbekrachtiging in de stress raakt. Vaak na parkeren met de wielen niet in de rechtuit stand. Dat is weg wanneer je de auto uit zet en opnieuw start. Oplossing van dit probleem is het vervangen van dat regelapparaat.
Ik las iets dat de velgen nieuw zijn, de banden zijn die ook nieuw? Als het gebruikte banden zijn, controleer dan of de banden niet scheef zijn afgesleten.
 

lovely305

Forumguru
Ik heb ze er pas sinds vanmiddag op zitten.Heb 15 km gereden.
Zijn inderdaad tweedehands banden met 7,5 mm profiel.

Bij parkeren zet ik de wielen altijd recht.
Beetje een tik van mij, dus dat zal het niet zijn.
Morgen eens kijken hoe het gaat.
 
Bovenaan Onderaan