Auto lichtschakelaar inbouwen.

Topic in 'Fabia III' gestart door Vlox, 14-01-2020.

1. Vlox

Vlox Lid

Hallo allemaal!

Is er misschien iemand die mij kan helpen met het volgende?
    De Skoda Fabia van mijn vriendin heeft een auto lichtschakelaar met CH/LH functie. Ik daarin tegen niet. Nu vroeg ik mij af of dit achteraf in te bouwen is? Ik vermoed de juiste OEM schakelaar aanschaffen en vervolgens de optie aanzetten in vagcom? Als het goed is beschikt mijn Fabia over een lichtsensor aangezien ik een automatisch dimmende binnenspiegel heb.

Ik heb het forum doorzocht, maar kon er niks over vinden. Als het wel al ergens beschreven staat sorry!

2. Duijzer

Duijzer Forumguru Donateur

De automatische dimmende binnenspiegel werkt volgens mij met een sensor in de spiegel zelf, dat is een andere sensor als je lichtsensor. Ik kan me vergissen, maar zo werkt het in mijn O3 wel. Als je een lichtsensor hebt, zit die in de unit achter de binnenspiegel, tegen de voorruit.
    Via VAGCOM kun je het wel aan zetten, maar ik weet niet of het dan zo gaat werken. Wellicht dat één van de VAGCOM experts daar een antwoord op kan geven.

3. Rofffel

Rofffel Forumguru Donateur

Bij de O3 zit deze onder de spiegel zelf overigens, wel in de unit.

Duijzer vindt dit leuk.
  4. brepus13

brepus13 Forumguru

Als het al mogelijk is met originele onderdelen kan ik me voorstellen dat het een kostbare optie is ivm de sensor onder je voorruit. Ik heb wel eens Ali lichtknopjes voorbij zien komen waar een lichtsensor aan vast zit. Hier zou het wel mee kunnen wellicht. Even zoeken op Ali.

5. EdK

EdK Forumguru

In theorie kun je de schakelaar van je vriendin eruit halen en er eens bij jou insteken om te kijken of dit al resultaat geeft.
    Maar meen me te herinneren dat dit bij de Fabia 2 toendertijd wel mogelijk was , maar dan moest er een draad bijgetrokken worden..
    Je zou eens kunnen zoeken met de zoekfunctie van het forum, of in de kennisbank eens kijken.
    Mbt functies aan en uit zetten met VCDS op de Fab 3 zou je eens contact op kunnen nemen met @Antera

6. Huibert

Huibert Forumguru

Bij oom Ali is een lichtschakelaar te koop met sensor, kwestie van omwisselen en de sensor op een nette plek wegwerken.

7. EdK

EdK Forumguru

Volgens mij ontkom je niet aan wat VCDS aanpassingen hoor !

8. brepus13

brepus13 Forumguru

Niet als je de Ali versie gebruikt.

deze dus bijvoorbeeld:

€ 30,35 8% Off | Komende/Huis Voor VW Golf 4 Jetta MK4 Passat B5 Polo Bora Voor SKD Fabia Matte AUTO Koplamp switch w/Licht Sensor Module
    https://s.click.aliexpress.com/e/_nGLB0

9. Michelv.

Michelv. Forumguru

Als je er 1tje bij Ali koopt zou ik gaan voor degene waarbij alles te tweaken is met een app, en zeker niet 1tje waarbij je moet tweaken met de schakelaar zelf(dat is mij namelijk niet gelukt en heb dus later 1tje met Bluetooth/app gekocht)

10. jesse_s93

jesse_s93 Senior Member Donateur

Ik heb dit ooit een keer geprobeerd door een automatische lichtshakelaar tijdelijk te plaatsen vanuit een Rapid in een Fabia III, ook met automatische dimmende binnenspiegel. Enkele settings aangepast middels OBD11 en toen gekeken of het werkte. In de auto stand ging de verlichting aan en bleef aan. Het was helaas een wat bewolkte dag, dus toen niet kunnen testen of hij bij voldoende licht uit zou gaan. Ik kreeg geen foutmeldingen. M'n vader vond het echter overbodig en derhalve geen schakelaar aangeschaft.

Ten aanzien van de stekkers van Ali. In de VW UP hebben we een lichtschakelaar van Ali zitten met BT. Werkt tot op heden prima. Bij het activeren van CH altijd bij uitstappen wel de melding dat de lichten aan staan. Daarnaast moet je letten op de aansluiting. De schakelaar uit bovenstaande link is voor de oudere generatie auto's. De Fabia III heeft uit mijn hoofd een kleinere stekker.

11. brepus13

brepus13 Forumguru

Mijn linkje was slechts een voorbeeld voor een F2. Heb het zelf nooit getest of gebruikt maar had er over gelezen op het forum.

12. Delta12

Delta12 Lid

13. Antera

Antera Forumguru Donateur VCDS support

Helaas is CH/LH niet simpel een schakelaar alleen wegens ontbreken lichtsensor. Wel kan CH geactiveerd worden met de software. LH dan weer niet en dit alles zonder andere hardware

Deel deze pagina