Armen ruitenwissers vastgelopen (ruitenwisser mechaniek vervangen)

turboturbo

Forumguru
Wilde al een tijdje dit fenomeen eens delen met jullie: stuiterende ruitenwissers....

In alle Octavia's I die ik destijds proef reed viel me al op dat de ruitenwissers van alle occasions verschillende snelheden hadden. De een was nog trager dan de ander. Op mijn eigen Octavia deden de wissers het prima toen ik hem kocht, al maakte die wel eens een ratelend geluid en ik vond de snelheid van de hoogste stand wissen niet erg denderend.

Langzaam maar zeker werd dat erger, op dit moment dansen de wisser armen als parkinson handjes over het raam en is de hoogste (snelste) wisstand echt waardeloos langzaam geworden.

Ik weet dat het helpt om nieuwe wissers erop te zetten (het rubber is zachter/flexibeler met nieuwe wissers) maar na een paar maanden is dat effect alweer verdwenen (ik zet er elk jaar nieuwe wissers op)

Deze week tijdens een ritje door de regen merkte ik dat de wisserarmen nauwelijks op gang kwamen en ineens heel traag gingen wissen. En af en toe haperde het en stonden de armen halverwege de ruit even stil.

Kortom; hier moet snel wat aan gebeuren. Ik heb al gelezen op andere VAG forums dat dit een veel voorkomende kwaal is en dat de ruitenwisser motor zelden tot nooit kapot gaat. Maar het mechanisme wel. De asjes van het mechanisme zouden van staal zijn en in aluminium bussen zitten wat na verloop van tijd gaat corroderen. Oplossing zou zijn het mechanisme ontroesten en opnieuw invetten. Of een nieuw mechanisme.

Kan iemand me op weg helpen met hoe ik dit aan moet pakken? Ik heb nl. wel gelezen/gezien hoe ik de plastic delen onder de voorruit weg moet halen, maar dat is me vorige keer bij het vervangen van het interieur filter ook al niet gelukt. Ik heb toen exact hetzelfde als deze video geprobeerd. Het probleem was dat die plastic panelen muurvast zitten en ik niet weet waar ik precies kan trekken / kracht zetten. Een paneel is al een beetje verbogen geraakt :facepalm: . Weet iemand wat ik verkeerd doe of wat een behendigheidje is bij het weghalen van deze plastic delen? Misschien @eriktv of @Antera ?
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Heb is inderdaad een bekend iets, meestal gaat de linker kant vast zitten..

Heb ze ook altijd vervangen.. zijn volgens mij ook niet belachelijk duur...
 

Spierings

Forumguru
Weet niet hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen maar mechanisme zit niet in de buurt van de ruit..

Of bedoel je bij het demonteren van de armen of paravanplaat...
 

turboturbo

Forumguru
Ja idd bij het demonteren van de paravaan plaat - en omdat mij dat onlangs met wisselen van interieur filter ook niet lukte ben ik op zoek naar tips hoe je die nou precies kunt verwijderen (hoe en waar zit dat precies vast?)
 

eriktv

Forumguru
Het probleem met de wissers heb ik nooit meegemaakt, de paravaan heb ik wel een keer los gehaald om de kabel van de nieuwe alarmhoorn door te voeren.

Volgens mij kon ik de paravaan gewoon met beleid lostrekken, haaks op de voorruit. Ik heb hem nooit helemaal los kunnen (en ook niet hoeven) halen, omdat ik de wisserarm niet los kreeg. Ik heb hem echter niet meer 100% netjes terug kunnen drukken, het blijft toch flexibel rubber/plastic tussen glas (/metalen frame?).

Succes!!
 

Cordoba

Forumguru
Gescheurde voorruit ken ik, maar dan bij poging om de wisserarmen van de de as te trekken. Om goed bij het mechanisme te komen, is het wel pretttig als de parafaan er af is, en daarvoor moeten de wisserarmen van de assen. Ik kan niet vertellen hoe de parafaan van de O1 vast zit, maar vaak is dit met spreidpluggen die je dan moet vervangen.

Volgens mij lees ik het op het Seat-forum veel vaker dat het wissermechanisme vernieuwd moest worden, mogelijk doordat er daar meer km-vreters zitten óf doordat in die periode (2000-2005) er veel meer nieuwe Seats dan Skoda's verkocht zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Om goed bij het mechanisme te komen, is het wel pretttig als de parafaan er af is.
Ja, dit is echt een voorwaarde. Het pollenfilter vervangen leverde al beknelde vingers op en dan hoefde ik alleen maar een frame (met filter erin) tussen een spleet terug te duwen. Kan je nagaan als je er bij moet met gereedschap.

Op dit filmpje lijkt het echt peanuts (kijk vanaf 36 sec):
Daarom dat ik het zo gek vond dat het mij niet lukte. Ik zie ook helemaal geen spreidpluggen oid er aan te pas komen (maar misschien komt dat gewoonweg niet in beeld) Misschien moet ik niet te bang zijn dat het breekt en ook eens handschoenen aantrekken. Misschien kan m'n plastic interieur gereedschap hierbij nog een handje helpen bedenk ik me nu.

De wisserarmen heb ik al een keer los van de as gehad, omdat ik een poelie trekker had gekocht, die wilde ik even uitproberen :geek: En dat ging gelukkig wel prima.

EDIT: de paravaan kappen zitten niet met spreidpluggen vast. Maar het zit vast doormiddel van een gootje waar een V-groef van de paravaan deksel in passen. De truc is om met gepast geweld de kap haaks op de hoek van het raam, omhoog te trekken. Er zitten wel 2 blokjes onderop, die uitlijnen met vierkante gaatjes, maar die doen niet zoveel voor het vasthouden / op hun plek houden van de kappen. Wat enorm helpt is, net zoals die meneer in het filmpje, handschoenen aan te doen! In dat geval snijdt het plastic niet zo in je vingers en kan je veel meer kracht zetten.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als ik het goed zie in het filmpje heeft de O1 een parafaan die uit 2 delen bestaat, dat maakt het al makkelijker, en in het filmpje zie ik geen pluggen en ook geen gaten in de parafaan waar ze in zouden moeten. Anders gewoon eens uitzoeken wat een nieuwe parafaan kost (ik gok 20-25 euro), dan kun je overwegen om de oude parafaan gewoon kapot te breken en een nieuwe te monteren.
 

turboturbo

Forumguru
Zou dat idd zo goedkoop zijn? Dan ga ik idd eens met de dealer bellen volgende week. Kan ik meteen vragen wat een mechaniek kost en besluiten of dat de moeite waard is daar meteen ook aan te schaffen...
 

Cordoba

Forumguru
Mechaniek durf ik niet te zeggen, anders even op SO-koekeloeren (daar moeten naar mijn idee zeker 5-10 vergelijkbare gevallen te vinden zijn met kapotte wissermechanieken)
 

turboturbo

Forumguru
Dealer magazijn is gesloten op zaterdag; prijzen automaterialenzaken gaan tussen de 30 en 70 euro. En dan mag ik 2 x langs rijden om 'm eerst te betalen en dan later nog een keer om op te halen en sommigen weten niet hoe lang de levering duurt. Kortom ik heb 'm via Winparts besteld (25 euro) van het voor mij onbekende merk Van Wezel dan heb ik 'm dinsdag thuis.

Wat de paravaan afdekkappen betreft; WP verkoopt enkele (maar niet voor mijn auto) die gaan toch wel tegen de honderd euro dus ik ben benieuwd naar wat het kost bij de dealer.

Moest vandaag eigenlijk bij familie op bezoek dat hebben we maar afgelast ivm regen. Zou toch zonde zijn als de zekering en/of motor straks ook doorbrandt.... Dus zolang de auto maar even niet gebruiken als het niet 100% droog blijft.
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
De paravaankappen zijn in ieder geval leverbaar via de jou welbekende site, die alleen in CZ levert, voor totaal €42 excl. verzendkosten. Geeft je in ieder geval een indicatie van de prijs. En direct de onderdelennummers:

Links 1U0819403CB41 (link)
Rechts 1U1819416EB41 (link)
 

turboturbo

Forumguru
Woooot! Thanks @eriktv
Het brillenvak waar ik eerder naar op zoek was bleek uiteindelijk ook even duur bij de dealer als bij die Tsjechische webwinkel, dus dat geeft hoop!

Ben ik meteen van dat lelijke uitgedroogde en verkleurde plastic af. Dat grijze plastic steekt zo lelijk grauw af op een glanzend zwarte motorkap.... :geek:
 

turboturbo

Forumguru
Nieuwe mechaniek is geïnstalleerd. Hier een kort verslagje / how to.

1. demonteer de ruitenwisser armen. Hiervoor heb je soms een poelie trekker nodig als ze vastgerot zitten op de asjes!

2. trek de paravaan afdek kappen los, begin voorzichtig aan de bijrijderskant en werk zo naar de bestuurderskant. Denk er aan dat je dit met beleid doet, er zitten nog water slangetjes aan van de vernevelaars. Trek die voorzichtig los (kunnen erg vast zitten)
Tip: trek handschoenen aan zodat het harde scherpe plastic niet in je handen snijdt!

3. Schroef met een Torx 30 deze 3 schroeven los:
1.jpg

4. wrik nu het mechanisme een beetje los. Het is erg krap, maar het ruitenwisser mechaniek kan er nét doorheen. Het helpt als je de dikke kabelbomen naar de ECU bevrijd uit hun kabelbinders en even naar onder weg kan duwen:
2.jpg
3.jpg

5. werk nu het mechaniek uit z'n schuilplek. Het is even puzzelen hoe je het voor elkaar krijgt, maar je moet 'm kantelen en een beetje heen en weer schuiven zodat de motor langs de steunplaat (verborgen onder het mechaniek) kan: denk erom dat je eerst de stekker van de motor los klikt zodra je daar een beetje fatsoenlijk bij kunt, voordat je het mechaniek eruit trekt!
4.jpg


6. Zoek de 10 verschillen met de nieuwe: uiteraard, de motor. Die moet overgezet worden. 5.jpg

Hier een close-up van de bastard: deze as is compleet verrot en zat muur vast. Ik kreeg er zelf geen enkele beweging meer in:
10.jpg

7. de motor zit vast aan het mechaniek met 3 schroeven (dop 10) en met een moer (dop 13) op de as / poelie van de motor. In mijn geval zat het mechaniek muurvast dus om bij de moer te komen, moest ik eerst de armen van hun plek wippen:
6.jpg
en dat is twee:
7.jpg

8. tijdens dat eraf wippen kon ik de 2e arm gewoon wel bewegen (één as zat vast, de andere niet namelijk) en daar komt de as moer tevoorschijn:
8.jpg

9. draai de as moer los (kan goed vast zitten dus gebruik wat penetrating olie) met dop 13. Houd ondertussen een schroevendraaier tussen de zwenkarm en de behuizing, zodat je niet alsnog de motor en arm aan het ronddraaien bent en de kracht op de moer terecht komt:
9.jpg

10. hier een close-up van hoe die zwenk arm op de motor poelie vast zit. Eigenlijk hetzelfde zoals de ruitenwisser armen zelf:
11.jpg

11. motor overgezet. Tja, op welke positie moet de zwenk arm nu vastgezet op de motor poelie?
12.jpg

Dat werkt als volgt: sluit de stekker aan op de motor en activeer de ruitenwissers een keer. De motor heeft dan even gedraaid en stopt weer. De motor staat nu in de rust positie. Schroef nu losjes de moer van de motor poelie erop.
Nu moet je het mechanisme dus 'uitlijnen'. Ik heb een paar minuten geïntrigeerd naar het draaiend mechanisme zitten kijken totdat ik zeeziek werd en ik ontdekte dat wanneer de armen uiterst links (richting bijrijder) staan, de wisser assen in rust staan. Vanaf dat moment beginnen ze met een slag maken. Het lastige is dat de zwenkarm óver de as moer van de motorpoelie zit, dus dat je daar dan niet meer met een dopsleutel bij kan komen. Dus even overstappen op een engelse sleutel nr. 13 en dan kan je vanaf de zij-/onderkant alsnog bij de moer. Stevig aandraaien!
13.jpg

12. wiebel nu het mechaniek terug op z'n plek, schroef 'm vast met de 3 Torx 30 schroefjes, stop de kabelbomen weer terug in hun kabelbinders, zet de ruitenwissers weer terug en doe een paar testen. In mijn geval moest ik de ruitenwisserarmen nog een paar keer opnieuw uitlijnen. Helaas kreeg ik het niet helemaal 100% goed, het begon te regenen en ik moest de boel dicht maken. De wisser armen liggen bij rust íetsje onder water-pas. En alleen bij de hoogste stand tikt de ruitenwisserarm van de bestuurderskant tegen de A-stijl; hij lijkt dus iets meer uit te schieten in die stand.

Ik denk dat dit misschien het verschil is met een origineel onderdeel en een goedkopere namaak; dat de precieze uitslag niet helemaal 100% overeenkomt en/of er misschien iets meer speling op de bussen zit.

TIP: kuis meteen je paravaanbak uit! Ik heb er een halve boom uitgehaald aan bladeren en takken nu ik er goed bij kon. De afwater gaten waren nog vrij, maar ik zag wel dat die relatief klein zijn (denk doorsnee van 2,5 cm) waar gemakkelijk zand/prut/modder de uitweg kan belemmeren: zeker wat grotere natte bladeren.
 
Laatst bewerkt:

erik-055

Actief lid
Alsof ik naar mijn eigen wissers aan het kijken was.
Ik heb hetzelfde onderdeel besteld, deze wordt niet omgenummerd, maar wel getoond icm met mijn kenteken.

Ps respect voor het motortje... De bijrijderszijde kreeg ik in bankschroef nauwelijks in beweging. Dus als iemand twijfels heeft, los halen.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Heb je ook een Van Wezel (merk is dat) gekocht? Tikt bij jou de wisser van de bestuurderskant nu ook tegen de A stijl @erik-055 ?

Ik heb het van de week nog eens proberen opnieuw te stellen, maar er valt niets aan te doen. De ruitenwisser acrm staat al op z'n laagst, als ik 'm nog lager doe dan rust het rubber van de wisser een stukje op de paravaan deksel. Lijkt me ook niet wenselijk.... Enige oplossing is misschien nog een kortere wisser monteren standaard is 530mm lengte)

Helaas heb ik net een voorraadje wisers aangelegd :tegek:
 

erik-055

Actief lid
Mechanisme vandaag binnengekregen en gemonteerd. Eerst het asje van de wissermotor een hartlijn met een klein vijltje gegeven. Dan kan je hem alleen nog 180 graden verkeerd hebben... :-) ik heb hem dan ook uitgebouwd vastgezet op het nieuwe mechanisme en in een keer terug geplaatst.
Werkt naar behoren en raakt bij mij de rand net niet.
qXMszd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan