Apk diesel en roetdeeltjes test

Tees

Donateur
Niet zo cynisch @JeSko! Ik denk dat er vooral iets mis gegaan is in de uitwerking of uitvoering van de wet. Want het was wel degelijk de bedoeling dat autos terug zouden vallen naar Euro4 als ze het roetfilter weg zouden laten schrijven, maar om mij totaal onduidelijke redenen gebeurt dat niet. Kan zomaar zijn dat de RDW haar systemen nog niet op orde heeft, waardoor dit nog niet verwerkt kan worden...
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Alleen al het feit dat je je roetfilter kan wegschrijven en daarmee ook het kan afkopen zegt toch genoeg. Los van het feit of je al dan niet nog de centrum's binnen mag.
 

Tees

Donateur
Dat heeft een duidelijke juridische reden: in NL zijn Euro4 (of oudere) diesels niet verboden, dus dan kan je niet opeens een Euro5/6 diesel met niet-werkend roetfilter volledig verbieden, dat zou rechtsongelijkheid zijn.
Er is wel een financieel ontmoedigingsbeleid ingesteld door die roettoeslag (die bestond al ruim voor deze deeltjestellertest voor Euro4!)

Dat was ook het idee achter deze wetgeving: een Euro 5/6 met defect roetfilter wordt uitstootechnisch gezien gelijkgesteld aan een Euro4, dus daarmee moet een roettoeslag betaald worden en mogen ze milieuzones (binnenkort) niet meer in. Maar dat laatste is blijkbaar misgegaan.
 

EdK

Forumguru
Weer zo’n regel waarbij het milieu gebaat is…
Man dat geeft toch een fijn gevoel dat je het hebt afgekocht !!!
Net als dat je bij sommige bedrijven een extra bedrag kan doneren zodat zij dan een boompje gaan planten voor je.
Dat geeft toch zo"n lekker gevoel man...........moet je ook eens doen.....
 
Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt. De Fabia gaat er uit na een mooie 326000km, net voor de 13 jaar apk datum.

Na het uitschrijven van het roetfilter is de Europese typegoedkeuring niet meer geldig, wat inhoudt dat exporteren veel minder interessant wordt... Dus dat zou het laatste beetje restwaarde weg laten vallen.

Ik heb een fraaie net geen vier jaar oude Toyota Corolla 1.8 Touring Sports Hybrid (=stationwagen) gevonden bij een garage die nog wat aardigs bood voor de Fabia.

Voor de stats: Twee jaar terug de alternator en de koppeling vervangen. Paar maanden terug eerste turboslang vervangen, na een lek (kerstboom aan storingen). Voor de rest eigenlijk altijd heerlijk gereden, met normaal onderhoud.

Nog even genieten van de Fabia tot de opvolger geleverd wordt... En dan hoop ik dat er iemand in het buitenland nog even mee verder kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik had tot augustus een skoda fabia 2 greenline diesel (combi).
EGR lampje brandde al 4 jaar, en ging alleen nog heel soms uit in de zomer als het superheet was. ( egr klep dus waarschijnlijk vast )
Bij normaal rijden geen problemen.
Deeltjestest verpeste de boel dit jaar bij de keuring ( 2miljoen), dus ingeruild :(
 
'Grappig' om de Fabia na de verkoop via de RDW te volgen. Is op een of andere manier toch door de APK gekomen en intussen weer verder verkocht. Ik had verwacht deze week nog 'geexporteerd' te zien, maar wie weet...

Kenteken in google en ik vind de auto op Marktplaats... 'met nieuwe APK'
 

Tees

Donateur
Is dan niet gewoon het roetfilter administratief weggeschreven? Of ze hebben een garage gevonden die t niet zo nou neemt met die deeltjestellertest...je zou ze de kost moeten geven die op verzoek (met eventueel een eurobiljetje erbij) een beetje 'bijsturen' in de APK...
 
Nee, hij is niet weggeschreven volgens de RDW. Ik ga uit van de 'bijstuur route'.

@Fastmarc hoeveel km heb jij op de teller?
Netjes... De meeting bij de dealer zat op > 2 miljoen. Bij de roetfilter expert op tussen de 1.2 miljoen (volledig idle) tot > 5 miljoen volledig belast. Weet niet wat de APK regel is. Was nog het originele filter, al is er een jaar of 5 terug 1 keer wat onderhoud aan geweest na een storing.
 

Chrisjemol

Forumguru
Mijn 1.2tdi met 175k erop
Gechipt en EGR uitgeschreven en afgedopt gaf geen enkel probleem en hele lage waarde glansrijk door de apk
 

Niels83

Forumguru
Ik vermoed dat er is gegokt op geen controle. Zijn genoeg bedrijven die apk's op een auto zetten, zonder iets te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Even inhaken, een euro 5/6 wordt toch geen euro 4 als er geen roetfilter meer is. De motor blijft gewoon hetzelfde. Andersom wordt een euro 4 diesel ook geen euro 5/6 als je een roetfilter plaatst, toch?
 

Tees

Donateur
De motor van een Euro5/6 is niet heel anders dan van een Euro4, het zijn de uitlaatnabewerkingsystemen die t grote verschil in uitstoot maken. Dus de roetuitstoot van een Euro5/6 zonder roetfilter komt aardig in de buurt van die van een Euro4.
 
Wat ik begrepen heb is dat de motor/auto zijn fabrieks type 5 goedkeuring kwijtraakt bij roetfilter uitschrijving en vervolgens op productiedatum een euro klasse toegekend krijgt, wat dan 'toevallig' weer type 5 is omdat het een 2011 auto is. Zie ook de info op rdw.nl.
 
Bovenaan Onderaan