Apk diesel en roetdeeltjes test

Niels83

Forumguru
Hallo,

Ik kon hier geen onderwerp over vinden, zal vast niet goed gezocht hebben.

Maar sinds 1 januari is er een nieuwe roetdeeltjes test.

Zijn er al mensen met een Greenline door de Apk gegaan?
Heeft het weg laten schrijven van de EGR klep nog invloed op deze test?

Ik hoef pas in december, maar er zijn ook wel wat onderhoudspunten aan de auto. Ik zou het toch zonde vinden om nu weer 1000 euro uitgeven als hij december op transport gaat naar het Oostblok. Dus ik maak mij wat zorgen.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Er loopt al een lang draadje hierover in een ander topic. :) Heb daar nog geen Fabia greenline zien passeren maar diesel euro 5 is er vaak aan voor de moeite, jij hebt Euro 4 neem ik aan? Dan hangt het ervanf of je al dan niet een roetfilter zitten hebt en dergelijke maar dat vermoed ik wel.

 

Chrisjemol

Forumguru
ik had 1.2tdi greenline met EGR afgedopt en weggeschreven en in december hebben ze die nog aan de meter gehad
ze hebben even gekeken naar de nieuwe eis en zou er glansrijk doorheen komen
dus gewoon doen, eerst goed warmrijden en gaan nadat je roetfilter heeft geregenereerd
 

Niels83

Forumguru
Zonder egr regenereert de roetfilter toch niet?
Ik weet niet of die egr is weggeschreven bij mij.

Maar ik heb nog nooit gemerkt dat de roetfilter regenereert. Hoe weet ik dat zijn rondje heeft gedaan?
 

Niels83

Forumguru
Er loopt al een lang draadje hierover in een ander topic. :) Heb daar nog geen Fabia greenline zien passeren maar diesel euro 5 is er vaak aan voor de moeite, jij hebt Euro 4 neem ik aan? Dan hangt het ervanf of je al dan niet een roetfilter zitten hebt en dergelijke maar dat vermoed ik wel.


Wat bedoel je met wat ik dik gedrukt heb gemaakt. Even opgezocht Maar euro 5F heb ik.
 

JeSko

Forumguru
@Niels83

Wel ik weet nie hoe het in NL zit maar Euro 5 diesels worden in BE massaal afgekeurd, Euro 4 kan je hebben met of zonder roetfilter dus wat dat betreft is er vaak een grijze zone mbt euro 4 en keuren.
 

Chrisjemol

Forumguru
Met egr weggeschreven regenereerde de DPF bij mij wel degelijk.
Dan liep hij hoger stationair en was hij wat schokkeriger
Meer merk je niet, geen lampjes op dash oid
 

Niels83

Forumguru
@Niels83

Wel ik weet nie hoe het in NL zit maar Euro 5 diesels worden in BE massaal afgekeurd, Euro 4 kan je hebben met of zonder roetfilter dus wat dat betreft is er vaak een grijze zone mbt euro 4 en keuren.
Dus ik ben de Sjaak ws.. misschien maar even langs mijn garage voor een test om te bepalen of de spaardoelen aangepast moeten worden.
 

Tees

Donateur
Eerst maar eens je kenteken invoeren op ovi.rdw.nl. Als daar onder 'Af-fabriek Roetfilter' een ja staat, dan val je onder de regelgeving voor de deeltjestellertest.
 

Niels83

Forumguru
Op zich is het ook een goede reden om eindelijk een Octavia te gaan rijden... Paniek is er nog niet echt..

Zijn er ervaringen met zo'n roetfilter reiniging ik zag dat dat zo rond de 100 euro kost, helpt dat en is het nodig?
 

Tees

Donateur
Als je niet door de deeltjestellertest heen komt, gaat dat je niet helpen. Die test telt hoeveel deeltjes door het filter heenkomen. Als er teveel doorheen komt, betekent het dat het filter niet meer naar behoren werkt en dat komt vrijwel altijd door fysieke schade (scheuren in het keramiek of tussen de buitenkant en het keramiek). Daar helpt niets meer tegen. Sterker nog, een filter dat vol zit zou wel eens beter kunnen filteren dan eentje die leeg is...
 

Chatslet

Forumguru
Hier pas nog met een Greenline door de APK gekomen. Chip tuning en EGR weggeschreven. Zat ruim binnen de norm. Was dus niet echt iets aan de hand. Sowieso zou je met weggeschreven EGR minder roet moeten hebben omdat je dan volledigere verbranding hebt.
 

Kevermotor

Nieuw lid
Ik ben zeer recent ook met mijn 1,2 TDI Fabia 2 (EURO 5) zonder problemen door de APK deeltjes test gekomen bij een km stand van ruim 323.000 km. De deeltjesteller meet het aantal (roet)deeltjes per cm3 uitlaatgas en wordt gemeten bij stationair toerental. De APK grenswaarde (afkeur) in NL is 1 miljoen deeltjes per cm3 (1000 k#/cm3), dus als er meer wordt gemeten dan wordt de auto afgekeurd. Die van mij zat op 98 k#/cm3 en dat is dus minder dan een tiende van de afkeurwaarde. Bij mijn Fabia werkt de EGR nog gewoon (is al wel een keer vervangen). Het roetfilter is origineel, maar is al wel een keer gereinigd in een (professionele) wasmachine.
 

Niels83

Forumguru
Ik moet nog steeds een afspraak plannen voor een deeltjes test.
Ik zal dat maandag eens doen, de zomer banden moeten er ook onder en heb 2 nieuwe nodig. Komt hij niet door de test is dat zonde van het geld en kan ik beter de auto nu verpatsen en uitkijken naar een benzine. Komt hij er wel door dan is dat een ander verhaal dan rij ik er nog gewoon even mee door.
 

Niels83

Forumguru
Vandaag eindelijk tijd genomen om het te laten testen. Hij komt op ongeveer 700.000 deeltjes waar hij er tot een miljoen mag hebben.

Dus de grote beurt kan ingepland worden en nieuwe bandjes erop niets aan de hand. Wel jammer, want zat al te kijken naar Octavia of een Qashqai. Maar goed financieel is dit gewoon beter.
 
Mijn Green Line is niet door de APK test gekomen met 325k op de teller. Advies Dealer en roetfilter cleaner firma is roetfilter uitschrijven bij RDW (kost +- Eur 71) en vanaf dat moment meer wegenbelasting betalen (+- Eur 51 / kwartaal). Reparatie (Eur +- 1500 (elders). -2500 (dealer)) gaat zich niet meer terugverdienen.

Metingen tussen de 1.2 miljoen (alles uit) en 5 miljoen deeltjes (op vermogen).

Raar genoeg blijft het ook na uitschrijving een Euro 5 motor, op basis van de door de rdw gehanteerde datum. En alle milieuzones blijven ok.
 
Bovenaan Onderaan