Antivries ruitenwisservloeistof, jullie ervaringen?

bio ethanol en zelf mengen volgens omstandigheden !!En eventueel toevoegen van ruitenreiniger,detergent, geutje ammoniak mogelijk !!
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Spiritus stinkt, het is niet goed voor de waslaag en de lak zelf en ook niet voor de rubbers.
Verder niks mis mee... :D


Spiritus is ethanol met een giftige toevoeging (meestal methanol) om het ongeschikt te maken voor consumptie. Dat is om de alcoholaccijns te ontlopen die op alle alcoholische dranken wordt geheven.

Bio-ethanol (waar koop je dat eigenlijk?) is chemisch dezelfde stof, de herkomst of wijze van productie doet niet terzake voor accijnsheffing. Ook daar zal dus iets bijgemengd zijn, anders wordt het flink duur. En qua eigenschappen komt het dus nogal overeen met spiritus.


Ik gebruik het professionele antivries- én reinigingsspul dat bij mijn laatste werkgever jaarrond wordt gebruikt voor de vrachtwagens, 's zomers te verdunnen in een lagere concentratie (ca. 20-25%) dan in de winter. Dat wordt geleverd in vaten van 200 liter concentraat. Ik zit nu zo'n 230 km bij het voorraadvat vandaan, dus kan helaas niet even gaan kijken wat erop staat als samenstelling...
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Spiritus is ethanol met een giftige toevoeging (meestal methanol) om het ongeschikt te maken voor consumptie. Dat is om de alcoholaccijns te ontlopen die op alle alcoholische dranken wordt geheven.
En om te voorkomen dat alcoholisten het als goedkope drank gaan zien. (heb ik mij ooit laten vertellen door een fabrikant die het bij ons leverde)
 
Metanol is giftig, van ethanol wordt je dronken. Fabrikatie prijs is ongeveer gelijk. Te koop voor minder dan 2 e.per liter. Op ethanol legt vadertje staat enorme belastingen op, verkoopprijs een kleine 50 e per liter. Ethanol voor medische en industriele toepassingen wordt ondrinkbaar gemaakt, en heeft dus een normale prijs.Mensen die in de medische sector werkten gebruikten jarenlang medische ontsmettingsalcohol (ethanol) als antivries:
Als gebruiker weet ik dat ze allemaal stinken bij gebruik en weet dus niet wat er insteekt. Onze AA mensen zullen natuurlijk tegen het gebruik van Ethanol zijn. Iedereen is wel expert op zijn manier.!
 

Canon-Eye

Forumguru
Onze AA mensen zullen natuurlijk tegen het gebruik van Ethanol zijn
AA-mensen zijn vooral tegen het drinken van alcohol, niet tegen andere nuttige toepassingen.

Of het gebruik als ruitensproeierantivries per saldo - met inachtneming van hinderlijke of schadelijke neveneffecten - nuttig is, staat te bezien.
 

Bulletdodger

Senior Member
Ik gebruik gewoon het spul van de dealer, want speciaal ontworpen voor het sproeisysteem.

5 liter voor 4 tot 5 euro valt toch ook wel mee?
 

Luckei

Lid
Mwah speciaal ontworpen, zal niet veel meer zijn dan speciaal ingekocht en stickertje er op "Skoda Official Washing Fluid".
Het is maar een reservoir met pompjes en wat leidingen... is gewoon marketing.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Ik gebruik gewoon het spul van de dealer, want speciaal ontworpen voor het sproeisysteem.

5 liter voor 4 tot 5 euro valt toch ook wel mee?
Ja valt best mee, alleen heb ik voor dat bedrag 5 liter consetraat bij de Lidl en verdund met water dus 15 liter voor de winter en 20 voor de zomer.....
Maw hou minimaal een krat bier in me zak ....:cheers:
 

VAG-man

Forumguru
Kant en klaar 5L van Action. Bevalt mij heel goed. Geen strepen op je ramen.

Krabben hoef ik nooit, want Suppie staat voor de nacht altijd droog en warm gestald.
 

nicknameless

Forumguru
Zelf probeer ik het gebruik van ruitenvloeistof tot een minimum te beperken, gewoon liever niet zeg maar...

Ik zorg er voor dat de ramen goed beschermd zijn: hetzij met een coating of mijn all time favorite Turtle Wax Clearvue Rain Kleer.

Dit zorgt voor een waterafstotende laag, vuil hecht veel minder en laat zich makkelijker verwijderen.



Ook zorgt de bescherming er voor dat de ruiten minder snel bevroren raken.
s'nachts was het rond het 0 punt en s'ochtends waren de ruiten niet bevroren.


De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de Fab voornamelijk binnen staat en nog geen 4000 kilometer per jaar rijdt :D
 

Highway

Forumguru
Nadeel van een dergelijke bescherming: vaak heb je heel even een waas over de ruit als je moet wissen. Omdat zulke oplossingen vaak pas op hogere snelheden goed functioneren, heb je in de stad vaak dat je toch de ruitenwissers moet gebruiken (dus de waas hebt).
 
Bovenaan Onderaan