Anti Carjacking

higgy

Forumguru
Ik heb de anti-carjacking functie aan laten zetten door de dealer (boven de (ik meen) 30 km/u springen m'n portieren op slot) Met een toenemend aantal car-jackings geen gek idee.
Twee opmerkingen:
- als ik dan uit wil stappen moet ik binnenin de portierhandle twee maal bedienen waarna m'n deur ontgrendelt
- ALS ik dat gedaan heb blijven de overige portieren op slot.

Het eerste vind ik pruimbaar, het tweede niet. Moet nog even nadenken of ik daar mee wil leven dan wel deze functie uit laat zetten.
 

octofreak

Actief lid
@higgy

Deze werking geldt ook op de huidige (OUDE) octavia's.
Overigens begrijp ik je verbazing niet.
Het lijkt me enigzins logisch dat het zo werkt:

Met een tweemaal ontgrendelen wordt eerst de anti-hijacking uitgeschakeld en dan pas kun je de deur open doen. De skoda's (zoals zoveel auto's) kennen een dubbele deurbeveiliging (2 standen). Bij het activeren van de hijacking stand worden de deuren in de 2e stand vergrendeld.
Dat de andere deuren niet openspringen lijkt me ook redelijk omdat je niet altijd wilt dat als jij op een donkere plaats moet uitstappen dat de andere deuren ook ineens open kunnen. Zullen de eventuele medepassagiers ook niet willen. De enige methode is sleutel eruit. Of een flinke aanrijding maken natuurlijk (sensoren) /forum/images/graemlins/wink.gif

Geloof mij, ik heb het al 4 jaar en het werkt perfect en went zo.
 
Ik hoef het niet te hebben op mijn auto. Woon relatief veilig en als ik naar steden zoals A'dam of R'dam moet dan doe ik het wel even handmatog op slot. Ik vind het grootste bezwaar dat wanneer je iemand op moet halen dat je dan handmatig de deuren moet openen.
 

octofreak

Actief lid
Tja,

veilig wonen ok, maar ik zit veel in de auto met dure spullen en heb al twee keer meegemaakt dat de deuren werden open getrokken (toevallig had ik net niet handmatig alles op slot gedaan).

En het ontgrendelen voor passagiers is dan feitelijk alleen een druk op een knop van de centr. deur vergrendeling.
 
@Octofreak, in jouw geval kan ik het goed begrijpen ja. Aangezien ik zelf nooit echt dure spullen bij me heb zie ik er het nut niet van in. Ik weet nu in ieder geval wel dat deze optie aanwezig is dus kan hem altijd nog aan laten zetten.
 

MdK

Lid
Als je bij het uitstappen de anti-carjacking uitschakelt met het knopje op het middenconsole (naast de handrem), dan zijn wel gelijk alle deuren weer open. Vind ik een stuk handiger. Kwestie van even aanwennen om dat knopje in te drukken voordat je de deur opent.
 

octofreak

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Als je bij het uitstappen de anti-carjacking uitschakelt met het knopje op het middenconsole (naast de handrem), dan zijn wel gelijk alle deuren weer open. Vind ik een stuk handiger. Kwestie van even aanwennen om dat knopje in te drukken voordat je de deur opent.

[/ QUOTE ]

OF dus gewoon de sleutel uit het contact halen en de deuren springen open.... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

higgy

Forumguru
@Octofreak: je hebt me vooralsnog overtuigd.
Overigens: als ik de sleutel uit het contact haal gaan de deuren NIET open.
 

octofreak

Actief lid
@Higgy,
meen je dat nou van die sleutel???
In de huidige versie is dat wel zo en ben er eigenlijk klakkeloos vanuit gegaan dat dit in de II ook zo is...
Als dat niet zo is en je moet echt handmatig ontgrendelen bij het uitstappen (en dit ook voor de passagiers) nou dan weet ik het eigenlijk zelf ook niet meer of dit nu handig is. /forum/images/graemlins/confused.gif
 

octofreak

Actief lid
Dat zeker....
Uiteindelijk vind ik de functie zelf wel handig, maar het openen, tja, als ik de auto zelf krijg zal ik nog eens extra bij de dealer informeren wat mogelijk is...
 

higgy

Forumguru
Kom ik toch weer een beetje terug op m'n initiele vraag elders of er niet een Nederlandstalig lijstje is van alle variabelen die door de dealer met de computer te wijzigen zijn. (Ben niet nieuwsgierig, maar behept met een gezonde interesse... /forum/images/graemlins/wink.gif )
 

octofreak

Actief lid
Ik heb zelf ooit eens geinformeerd, maar een echte lijst kreeg ik niet. Mijn vorige dealer wilde daar trouwens vet voor rekenen wanneer er een aanpassing moest worden gedaan.
Meestal liet ik het dan combineren met een beurt. Kosten leasmij.. /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
 

nomad

Senior Member
Ik heb het gisteren bij aflevring even laten activeren door V-Car. Bij snelheid hoger dan 20 km springen alle deuren op slot en sleutel uit contact is alles open. Ik stond erbij toen ze het programmeerden en ik dacht dat het optie 1 en 3 waren uit het menu waarin je dit kan programmeren. Ik heb ook gelijk aan laten zetten: 1 x drukken op slotje open, alleen bestuurdersdeur open, 2x drukken alle deuren open.
Vanmorgen heeft ie nog even aan de computer gehangen en hebben ze de optimalisatie aangezet voor de zenderontvangst. In Eindhoven was XFM wat slecht te ontvangen op de heenweg, na aanpassing geen centje pijn meer. /forum/images/graemlins/grin.gif
 

octofreak

Actief lid
Aha dus toch met de sleutel uit contact alle deuren open.
Gelukkig, want het werkt perfect.

@Higgy: misschien toch nog even proberen met de sleutel?
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Bij snelheid hoger dan 20 km springen alle deuren op slot en sleutel uit contact is alles open.

[/ QUOTE ]Dan moet ik dat 2e nog even aan laten zetten. Mooi dat het kan.
(Hoe kunnen we elkaar zijn misgelopen bij V-Car? Was er ook...)
 

higgy

Forumguru
Zo, als ik m'n sleutel NU uit het contact trek springen de portieren braaf van het slot. (De optie anti-carjacking heeft 2 variabelen: anti-carjacking aan/uit bij &gt; 15km/u en anti-carjacking uit bij sleutel uit contact. Die laatste stond niet aan bij mij). Dank aan V-Car.
Pieptoon: zie nieuw draadje.
 

Karstieman

Forumguru
Het lijkt me een handige functie, maar ik heb toch nog een vraag waarop ik het antwoord niet uit bovenstaande antwoorden kan halen, namelijk:
Als ik nou ( met passagiers in de auto met ingeschakelde carjackingoptie ) de plaats van bestemming heb bereikt en iedereen wil uitstappen. Kunnen de passagiers dan niet uitstappen totdat ik de sleutel uit het contact heb gehaald ????
 
Maar natuurlijk wel...
Je moet dan wel twee keer aan de deurklink trekken: een keer voor te ontgrendelen en een tweede keer om echt uit te stappen.
 
Bovenaan Onderaan