Andere lampen voor de dagrijverlichting

ajan

Lid
Heeft iemand zijn/haar lampen van de dagrijverlichting vervangen voor bijvoorbeeld LED lampen, o.i.d.?
Ik vind de dagrijverlichting veel te geel vergeleken met het Xenon licht.

Ik heb al geexperimenteerd met spot halogeen lampen, maar die worden te warm, waardoor de plastic!! bajonet aansluiting smelt.

LED is ook niet echt een optie omdat Skoda zo handig is geweest de polariteit van de connector om te draaien. Wil je LED toepassen moet je dus de draden losmaken en omdraaien.

Iemand nog andere (serieuze) opties?
 

michelover

Forumguru
Kijk eens in de sectie : Onderdelen van derden en dan de discussie ; LED dagrijverlichting ipv standaard lampjes.
Hier staat denk ik de info die je nodig heb.
 

ajan

Lid
Hi Arjan, ik zit met hetzelfde. Mijn Superb word in maart geleverd en wil ook LED lampen. http://

Bedankt voor de link.
Wat een enorme partij LED's op die lampen zeg!

Houd je er wel rekening mee dat je de draden ook nog om moet draaien?
De polariteit is omgedraaid. Voor gloeilampen geen probleem, maar wel voor LED lampen.
 
Ik zal rekening houden met de polariteit, dank voor de tip. Inderdaad een hoop led´s, maar daardoor wel meer lichtopbrengst (lumen).
 
Wat ik wel spijtig vind is dat het blijkbaar niet mogelijk is om zonder weerstand te werken. Kan dat nu echt niet anders?
Enerzijds ga je een gloeilamp vervangen door een LED die minder verbruikt en meer lichtopbrengst heeft per Watt opgenomen vermogen en anderzijds ga je dan het lagere opgenomen vermogen weer compenseren door het op te stoken in een weerstand.
Ik zou graag in m'n toekomstige Superb ook het één en ander vervangen door LED's maar als het moet door te werken met weerstanden dan liever niet eerlijk gezegd.
Heeft niemand weet van zulke LEDs die rechtstreeks CAN-bus compatibel zijn en dus geen extra weerstand vereisen?
 

arjahoekstra

Actief lid
@Skoda TDI,

Weet je zeker dat het met de bestelde weerstanden gaat werken?
Heb zelf nl. ook LED ingebouwd in DRL en mistlichten, maar heb voor de DRL een veel lagere weerstand gebruikt.
http://www.immers.info/Webwinkel-Product-1974529/Resistors-25W-25ohm-voor-LED-lamp.html.
Hiermee werkt het perfect.
Hi Arjan, ik zit met hetzelfde. Mijn Superb word in maart geleverd en wil ook LED lampen.

Momenteel vanuit China onderweg:
- LED lampen (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.51373)
- Kabelweerstand ivm de CAN BUS detectie (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44718)
 

Giant

Forumguru
Tot voor kort reed ik een vorig model Superb, had daar de kenteken verlichting in vervangen door LED's. Ging prima. Die dacht ik even over te zetten op mijn nieuwe Superb: lights failure als melding op de klokken.... Nu heeft men de 'canbus' variant besteld voor me, daar zit al weerstand bij in gebouwd begreep ik. Die zijn net iets duurder, moet nog horen hoeveel. De andere waren € 14,95 met z'n tweetjes. Als dat werkt dan gaan er een heleboel over: signaal verlichting in de portieren, licht dat op de grond schijnt onderin de portieren en ik moet nog even kijken naar het licht dat onder de buitenspiegels naar beneden schijnt en de richtingaanwijzers in de spiegels of dat lampje daar ook in past. Het licht dat in de voetenruimte schijnt en de interieurverlichting doe ik niet, dat koude licht is wel erg kil voor in het interieur...
 
@arjahoekstra

Ik heb nog geen idee of het gaat werken. We zullen zien, via verschillende webwinkels verschillende weerstanden gezien, de een heeft alleen de 25W variant en de ander weer de ander de 50W.

Voor mij meer de lol om het te proberen, lukt het niet met de 50W dan haal ik die andere. (al vind ik het licht van het standaard lampje geen gezicht, te geel)
 
[MODERATORBREAK]Niet onnodig de posting boven jouw reply posten. Dat is niet nodig. Lees ook de forumregels na over het gebruik van quoten aub. Is quoten niet direct nodig, gebruik dan de @<gebruikersnaam> als reactie.[/MODERATORBREAK]

Kan je dan niet beter Xenon's steken ipv LED's? Die zijn van kleur hetzelfde als de standaard Xenon verlichting, je moet niet liggen prullen met weerstanden en voor het energieverbruik moet je het ook al niet doen want hetgeen je met LED minder verbruikt stook je op in warmte in de weerstand. Enkel de levensduur zal langer zijn...
 
Kan je dan niet beter Xenon's steken ipv LED's? Die zijn van kleur hetzelfde als de standaard Xenon verlichting, je moet niet liggen prullen met weerstanden en voor het energieverbruik moet je het ook al niet doen want hetgeen je met LED minder verbruikt stook je op in warmte in de weerstand. Enkel de levensduur zal langer zijn...

Als je LED wil gaan gebruiken voor een lager energieverbruik, tja, dan moet je denk ik een andere klasse auto gaan rijden.
Voor mij puur de lichtuitstraling.

Prullen met weerstanden is het niet echt, je prikt deze er zo tussen binnen een handomdraai.
 
@ SkodaTDI,

Ben het met je eens, de kleur en uitstraling van LED is gewoon fraai, laat je hier weten hoe de ervaringen zijn met DealExtreme lampen (ben bang dat je toch de CanBus versie moet hebben) maar als het met een externe weerstand ook gaat waarom niet....?

Suc6 WJ
 

EdK

Forumguru
Heren het wiel mbt de LED verlichting is voor een groot deel al uitgevonden hoor !
Als je de zoek functie eens zou gebruiken gaat er een kleine wereld binnen dit forum open !

Maar om jullie een klein beetje op weg te helpen

Alle verlichting die voor zicht en signalering wordt gebruikt staat gekoppeld via de canbus
en alle verlichting die in de cabine zit aan instapverlichting en dashboardkastje verlichting staat buiten de canbus om geschakeld
 
Succes met de LED verlichting. Veel geprobeerd, maar helaas de CANBUS error komt na kort- of lange tijd tóch naar boven. Nu ga ik natuurlijk niet lopen prullen met een weerstand ertussen plaatsen, maar ik kan wel melden dat ik dé juiste ledlamp voor mijn kentekenplaat nog niet heb gevonden (en ik heb al het een en ander getracht aan LED lampjes) Ook de aanbieders die beweren : NO CANBUS ERROR....Het tegendeel is waar. Zowel BMW, als Mercedes, en andere merken hebben allemaal verschillende CANBUS-instellingen. Maar goed, ik hou me aanbevolen als de eerste opstaat die kan melden : ik heb de juiste gevonden voor de Skoda Superb (2010) zonder error melding op het dashboard.
 

michelover

Forumguru
@Superb-MH de lampjes van dectane doen het zonder foutmelding. Kosten wel wat maar met schitterend resultaat.
 
@michelover, welke lampen heb je vervangen alleen de day lights of ook die onder de spiegel ? En welke lampen heb je gekozen, ze hebben bij Dectane een aardige keuze ?
 
Bovenaan Onderaan