Alternatief voor clay lube

kwillems

Donateur
Inmiddels zo ongeveer alle filmpjes op Youtube over kleien bekeken; ik durf het aan. Weersomstandigheden dit weekend lijken ideaal.
De volgorde wordt nu wassen - kleien - glaze en wax. De ruiten wil ik ook kleien en dan die ik er RainX op.
 

EdK

Forumguru
De volgorde wordt nu wassen - kleien - glaze en wax. De ruiten wil ik ook kleien en dan die ik er RainX op.
Als je dan klaar bent en je de smaak te pakken hebt, bel dan ff !! Rij ik mijn wagen ook ff voor zodat je daar mee verder kunt....:pardon:

Succes morgen / overmorgen:cheers:
 

kwillems

Donateur
Klaar. Vier uur werk aan gehad. Maar het resultaat is prachtig !
Ideaal weer ook. Droog, bewolkt en 17 graden.

Kleien is me enorm meegevallen; goed nathouden is het geheim denk ik. Er kwam minder vuil vanaf dan ik verwacht had. Mijn gevoel zegt me dat ik dit niet vaak hoef te doen.
Die Collinite 845 is verder heerlijk spul; laat zich makkelijk uitsmeren en afnemen en je hebt ontzettend weinig nodig.

Morgen maakt ik de banden nog even mooi zwart en poets ik de velgen na.

IMG_0026.jpg
 
Laatst bewerkt:

TurboT

Forumguru
ik heb nog paar fotos van wetsanden achterlicht van mijn Seat vorig jaar, handmatig zelfs. Had geen zin om machine er bij te pakken

15hxvg8.jpg


16m7on6.jpg


mbqphd.jpg


6howo6.jpg


2vkeyih.jpg


2ebb81w.jpg


23rmt93.jpg
Netjes hoor,

@Jee13 heb je na het wetsanden en polijsten nog een coating erover heen gezet ivm UV?
 

kwillems

Donateur
Nog even een vraag: die klei ... gewoon in dat doosje van Monello bewaren en dan blijft het goed?
 

Cordoba

Forumguru
Yep, gewoon in het doosje bewaren en zorgen dat het vorstvrij blijft en niet bloedheet wordt (dus ook niet in de zon, dan wordt zo'n zwart doosje alsnog bloedheet). Eventueel kun je er nog een plastic boterhamzakje om doen in het doosje, dan verliest de klei geen vocht.

Zoals ik al zei: achteraf snap je niet waar je nu tegen op zag. Wat het vuil betreft: misschien niet zo veel te zien op de lak, maar als je met een doek over de lak gaat, voel je echt wel verschil in gladheid.
 

kwillems

Donateur
(...) maar als je met een doek over de lak gaat, voel je echt wel verschil in gladheid.

Ja inderdaad, spek- en spekglad. Zelfs een vlieg gaat nog onderuit op de motorkap (denk ik).

De volgende keer wil ik hier en daar eerst een aantal imperfecties in de lak repareren. Als je er zo met je neus bovenop zit zie en voel je alles; hier en daar een beetje steenslag en zo.
 

kwillems

Donateur
Maar nog een vraag: de auto is inmiddels bedekt met een dun laagje geel stuifmeel. Er staat een berkenboom in de buurt en die veroorzaakt dat.
Wat doen jullie in zo'n situatie: toegeven aan de druk en voorzichtig afnemen met een microvezeldoek of wachten tot de volgende wasbeurt?
Mijn gevoel zegt me dat die stuifmeelkorrels geen krasjes veroorzaken, maar je veegt daarmee denk ik ook andere ongerechtigheden over de lak die dat wel doen.

Trouwens: nu de zon schijnt is het effect van de glaze goed waarneembaar: minder swirls/nagenoeg geen! Gisteren toen het hier bewolkt was zag je dat minder. Het kost een extra rondje om de auto, maar ik vind het nu wel de moeite waard.
 

Cordoba

Forumguru
Zolang het stuifmeel is van het formaat 'stof', kun je het er eventueel afblazen, als dat korrels zijn van 1 á 2 mm dan wil dat gaan plakken op de lak, en is eigenlijk alleen wassen/afspoelen een optie. Overigens die berkenboomkorrels van 1-2 mm zijn heel agressief op de lak: als je dat er een paar weken op laat zitten trekt dat pigment uit je lak dóór de blanke lak heen. In het verleden zowel bij een lichtblauw metallic als bij een paars metallic auto gehad, je zag na een paar weken niet wassen, dat die korrels de kleur van de lak aannemen (in het ene geval dus blauw, in het andere geval paars) en ik zag bij buren met andere kleuren en andere merken auto's hetzelfde gebeuren.
 

kwillems

Donateur
Blazen of wassen dus. Beetje vergelijkbaar met vette vingers op mijn iPad. Je blijft poetsen, tenzij je het accepteert.
Dat van dat pigment klinkt trouwens zorgwekkend.

Zag op een ander forum trouwens deze: een inflatable garage, zie ook http://carcapsule.com/

55789c94cd334a78d77dfe6390c555c5.jpg
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Maar even serieus ...
Ik mag het niet zeggen maar bij de wasstraat bij mij in de buurt hebben we spuitpistolen met lucht en dan blaas je het er in algemeen wel af
Als je compressor hebt dan is het helemaal een appeltje/eitje
En zoals cordoba al zegt , blijft het plakken dan is een emmer met water de optie die overblijft.
En dan is osmose water nog het mooist daar die geen vlekken achterlaat !

https://www.tankstationsjongeneel.nl/services/osmose-water--warm-water-tappunt
 

kwillems

Donateur
Ja hier ook een wasbox met van dat osmosewater. Dat gaat door middel van een hogedrukspuit. Dat dan weer wel.
 

kwillems

Donateur
Vandaag toch maar even snel de hogedrukspuit met osmose-water erover heen gehaald. Kon het niet meer aanzien, al dat stuifmeel.
 
Bovenaan Onderaan