Alternatief voor clay lube

kwillems

Donateur
Als ik mijn auto wil gaan kleien zou ik dan wat jullie betreft gebruik kunnen maken van een flacon gedemineraliseerd water met shampoo, of is het beter om een detailer spray, spray wax of speciale ‘clay lube’ te gebruiken?

Het hoeft van mijn echt niet helemaal super, maar ik wil de auto eens goed reinigen, voordat ik hem in de wax zet. Daar heb ik trouwens Collinite 845 voor besteld.Veel goede info over gelezen.
 
D

Deleted member 24009

Collinite 845 is een prima wax vind ik. Mooie prijs, makkelijk aan te brengen en mooie stand-tijd.
Clay-lube: ik gebruik Poor Boys World Spray and Wipe gemengd met demi water in verhouding 1:1. Werkt prima met b.v. Monello clay.
 

TurboT

Forumguru
Het gaat om dat het kleien over de auto glijdt. Shampo zou dus eventueel kunnen, maar werkt minder tov de lube spray.
 

kwillems

Donateur
Ik heb nog nooit een auto gekleid; ik vind het doodeng eigenlijk.

Heel erg vies is de auto niet (denk ik). Dus het mag een fijne klei zijn volgens mij.
Monello klei dus? Ik heb de indruk dat die ook behoorlijk voordelig is. 17,99 euro voor 250 gr.

Een kleine liter Spray and Wipe zie ik voor 15,99 euro te koop staan.
Born Slippy clay lube refill 250ml 1:10 cencentraat kost 7,99 euro.

De laatste is op zich voordeliger, maar begrijp ik het goed dat Spray and Wipe de betere is? Ik las ergens dat de Born Slippy meer naspoelen vergt.
Als sprayer kan ik toch wel een Glassex-fles gebruiken toch?

Verder: op de motorkap zie ik wat lichte swirls. eerlijk gezegd: polijsten voel ik niks voor/komt later misschien eens. Wat kan ik het beste tegen die swirls doen?
 
Laatst bewerkt:

Jee13

Forumguru
swirls = polijsten

indien je auto gaat polijsten kan je best water met klein beetje shampoo als lube gebruiken.
Lube is puur het glijmiddel, wel zorgen dat je auto goed gewassen is.

Indien je niet wilt polijsten na het kleien dan een lichte milde klei gebruiken en een officiele lube
 

Cordoba

Forumguru
De spray&wipe is een echte allrounder die kun je onverdund ook voor andere zaken gebruiken. Kleien lijkt heel eng, maar als je het eenmaal gedaan hebt, blijkt het niets voor te stellen.
De sprayer is niet zo belangrijk bij het kleien, dus zonder dat ik de Glassex sprayer ken, durf ik wel te zeggen dat dit geen probleem is. Overigens kan een verkeerde combinatie van shampoo (als lube) en klei resulteren in een klei die korrelig wordt en dus niet werkt, dat is dus ook een reden om hier geen shampoo voor te gebruiken. Overigens gebruik je maar een klein deel van de 250 gram klei iedere keer dat je de auto kleit, dus daar kun je een aantal jaren mee vooruit.

Voor het maskeren van de swirls kun je een glaze aanbrengen vóór je de wax aanbrengt. Een glaze maskeert lichte krasjes voor een poos, en laat daardoor de lak meer glanzen. Een geschikte glaze is bijvoorbeeld die van Poorboys World: Dark hole, is al verkrijgbaar in een sampleflesje van 120 ml, en dat is genoeg om 5-10 keer een auto van een glaze te voorzien.

Edit: ik zie dat Jee13 ook gereageerd heeft terwijl ik zat te typen. Als je toch wil polijsten je kunt een fijn polijstmiddel met een handpad gebruiken, daar moet je swirls mee te lijf kunnen, echte krassen krijg je daar niet mee weg.
 

kwillems

Donateur
Donders bedankt allemaal!

Die Dark Hole-glaze zie ik wel zitten. Gelijk besteld, inclusief Monello klei en Spray and Wipe.
Zal morgen wel binnen komen. De wax heb ik al.

Ondertussen struin ik Youtube af naar allerlei filmpjes over kleien en waxen. Leuk !

Trouwens, kleien jullie de ruiten ook? En dan RainX eroverheen?

<edit>
wow, lees net op de order dat ik van Carclean er een flesje microvezeldoekjeswasmiddel bij krijg. Ik wist niet eens dat dat bestond!
</edit>
 

Cordoba

Forumguru
Kijk en huiver de detail stappenplan op Carclean.

https://forum.carclean.com/threads/...ig-met-videos-20-11-18-update-geplaatst.4222/

Ik heb nu krassen op mijn achterlichten. Ik vrees dat polijsten niet gaat helpen. Het wordt wetsanden.:dankje::sleep:

Gekkenwerk, tenzij er iemand met een mes of iets dergelijks de achterlichten heeft bewerkt, gaat dat makkelijk lukken met polijsten. Wetsanden is alleen nodig als er complete lagen verwijderd moeten worden (zoals bijvoorbeeld bij een verouderde koplamp, of om opgevulde lak (bijv. na steenslag0 op gelijk niveau te krijgen met de oorspronkelijke lak. Vaak wordt er veel te snel naar grove middelen gekeken, omdat men óf onvoldoende beheersing/kennis van de materie heeft, óf omdat men denkt dezelfde afweging te moeten maken als een beroeps. Er is echter een fors verschil: een beroeps kost een bepaald uurloon (incl. ruimte en gereedschappen) en zal daardoor eerder kiezen voor een grove methode, ook al neemt daardoor het risico op schade (door lak wetsanden of te weinig 'vlees' overhouden na het wetsanden van lampen) daardoor toe. Ik heb te vaak gezien dat hobbyisten makkelijk voor wetsanden kiezen, en vervolgens daardoor schade ontstaat, of een flinterdunne laklaag overblijft.

Persoonlijk klei ik de ruiten niet, maar er zijn er genoeg die het wel doen. Voor ik Rain-X aanbreng was ik de ruiten normaal met bijvoorbeeld verdunde ruitensproeier vulling, en reinig ze vervolgens nogmaals met een ruitenreiniger op alcoholbasis en wrijf de ruit dan na met een microvezel wafle doek om de ruit superschoon te krijgen. Dan breng ik de Rain-X aan en wrijf die na met een andere microvezel wafle doek.
 

TurboT

Forumguru
Gekkenwerk, tenzij er iemand met een mes of iets dergelijks de achterlichten heeft bewerkt, gaat dat makkelijk lukken met polijsten. Wetsanden is alleen nodig als er complete lagen verwijderd moeten worden (zoals bijvoorbeeld bij een verouderde koplamp, of om opgevulde lak (bijv. na steenslag0 op gelijk niveau te krijgen met de oorspronkelijke lak. Vaak wordt er veel te snel naar grove middelen gekeken, omdat men óf onvoldoende beheersing/kennis van de materie heeft, óf omdat men denkt dezelfde afweging te moeten maken als een beroeps. Er is echter een fors verschil: een beroeps kost een bepaald uurloon (incl. ruimte en gereedschappen) en zal daardoor eerder kiezen voor een grove methode, ook al neemt daardoor het risico op schade (door lak wetsanden of te weinig 'vlees' overhouden na het wetsanden van lampen) daardoor toe. Ik heb te vaak gezien dat hobbyisten makkelijk voor wetsanden kiezen, en vervolgens daardoor schade ontstaat, of een flinterdunne laklaag overblijft.

Persoonlijk klei ik de ruiten niet, maar er zijn er genoeg die het wel doen. Voor ik Rain-X aanbreng was ik de ruiten normaal met bijvoorbeeld verdunde ruitensproeier vulling, en reinig ze vervolgens nogmaals met een ruitenreiniger op alcoholbasis en wrijf de ruit dan na met een microvezel wafle doek om de ruit superschoon te krijgen. Dan breng ik de Rain-X aan en wrijf die na met een andere microvezel wafle doek.

Ik ga de achterlichten eerst proberen te polijsten met de DAP900 met Monello mezzo. Ik vrees dat dit niet gaat werken. Ik voel namelijk de krassen heel goed met mn nagel.
 

Jee13

Forumguru
wetsanden op een achterlicht is eigenlijk helemaal niet moeilijk, je kan daar namelijk niet zo veel fout aan doen.

Met lak moet je opletten dat je voldoende dikte blanke lak overhoud, met kunstof achterlicht hoef je daar niet op te letten
Plak de lak en bumper rondom de achterlichtunit af en ga rustig wetsanden, begin met grof en werk dan naar fijn, ik weet niet welke papier je in huis hebt. 800 -1500-2000 zou kunnen en dan zet ik er een rotary op met oranje en Mezzo
 

Jee13

Forumguru
Ik klei juist mijn ramen wel, je zal ook schrikken wat je van je achterruit afhaalt hiermee
 

Jee13

Forumguru
ik heb nog paar fotos van wetsanden achterlicht van mijn Seat vorig jaar, handmatig zelfs. Had geen zin om machine er bij te pakken

15hxvg8.jpg


16m7on6.jpg


mbqphd.jpg


6howo6.jpg


2vkeyih.jpg


2ebb81w.jpg


23rmt93.jpg
 

EdK

Forumguru
Kleien stelt eigenlijk niets voor, maar ik kan me je angst hiervoor wel voorstellen.
Zelf 2 jaar terug me suf gelezen mbt kleien en polijsten !
Hiervoor uiteindelijk in eerste instantie veel tips en uitleg gehad van @Cordoba en uiteindelijk naar een open dag geweest van Carclean op aanraden ook van Gert.

En tsja daar waren workshops mbt kleien en polijsten etc, en hierdoor ben ik over die drempel van wel of niet durven geduwd.
En ben nog steeds geen detailer maar heb mijn Yeti toendertijd wel flink weten op te knappen !

Kleien van je voorruit ... tsja ik gebruik hiervoor een glass polishing compound dit is vloeibaar en zeer makkelijk aan te brengen op ruit en daarna uit te poetsen.
En met zo'n flesje doe je wel een paar wagenlevens lang hoor...
Gebruik het tegenwoordig ook wel om voorruit aan binnenzijde schoon te maken.
Is alleen wel uitkijken dat je niet morst op kunststof onderdelen, omdat deze wit uitslaan en dit is dan weer moeilijk verwijderbaar...
 
Bovenaan Onderaan